סקר נשות הציונות הדתית: יותר קרייריסטיות, עדיין שמרניות, ועושות את עבודות הבית

סקר מקיף שנערך על עמדות האישה הדתית לאומית חושף כי היא קרייריסטית הרבה יותר אך עדיין מעמדה אינו חזק מספיק. מה היא חושבת על פסיקת נשים ומה דעתה על מכנסיים. ולתשומת לב הגברים:אתם לא עוזרים בבית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/04/16 15:33 ט בניסן התשעו

סקר נשות הציונות הדתית: יותר קרייריסטיות, עדיין שמרניות, ועושות את עבודות הבית
טלי סביר - סוכנות תצפית, צילום: טלי סביר - סוכנות תצפית

מגזין "נשים" מבית 'תכלת' תקשורת הזמין, לרגל גיליון ה-200, סקר מיוחד על עמדותיה של האשה הדתית לאומית בתחומים שונים של דת ומגדר. באופן מעניין עולה מהסקר ההבנה שתפקיד האישה בכל הנוגע לקריירה ומשפחה השתנה גם בציבור הדתי. רוב הנשים (81%) סבורות שניתן לשלב בצורה מיטבית בין קריירה למשפחה, כמו כן, 72% מסכימות שלנשים אין ברירה אלא לעבוד והחברה צריכה לשנות גישתה כלפי נשים קרייריסטיות.

בניגוד לדעה הרווחת, מסתבר שנשים דתיות לאומיות גם סומכות על הגברים שיבינו את המצב החדש שנוצר בשל הקריירה של האשה. מתוצאות הסקר עולה שיותר מ-45% מהנשים סבורות כי לא ניתן לומר שגברים אינם מבינים את הבעייתיות שבשילוב בין קריירה למשפחה לעומת 41 אחוז שסבורות כך. למרות זאת, בחלוקה שווה, 43.3% חשות כי נשים בציונות הדתית מתקשות לפתח קריירה משמעותית בגלל הצורך להשקיע במשפחה, לעומת 43.3% שאינן סבורות כך.

גברים הפשילו שרוולים, אחוז גבוה מן המשיבות על הסקר הסכימו או הסכימו מאוד כי "חלוקת התפקידים בבית צריכה להתחלק באופן שווה" (65%). גם הפמיניזם בנוגע לתפקידים המסורתיים במשפחה התחזק מאד בציבור הדתי. יותר ממחצית מן הנשים הדתיות לא מסכימות או לא מסכימות כלל עם האמירה כי "משפחה בריאה היא משפחה שבה כל אחד מבני הזוג יודע את תפקידו הייחודי הנגזר מהיותו גבר או אישה" (52%), לעומת 38% אשר הסכימו או הסכימו מאוד. בנוסף רוב המשיבות (58%) הסכימו או הסכימו מאוד ש"המגדר שממנו בא כל אחד מאתנו אינו אמור להכתיב את תפקידנו במשפחה ובחברה".

אך מסתבר שבנוגע לתחושות שוב הנשים עדיין חשות שמעמדן בציונות הדתית אינו גבוה מספיק. כמחצית מן הנשים הסכימו או הסכימו מאוד ש"בציונות הדתית רווחת תפיסה סטריאוטיפית של תפקודי נשים ותפקודי גברים במשפחה ובחברה" (50.5%).

למרות השינויים במעמד האישה מעקרת בית לקרייריסטית, רוב גדול של המשיבות ענו כי האחריות על מטלות הבית השגרתיות הן על בת הזוג, או אחריות משותפת אך בת הזוג יותר (69%). רק 1% ציינו כי אחריות זו יותר על כתפי בן הזוג, ואף לא אחת ציינה כי זוהי אחריות בעיקר של בן הזוג בביתה.

למרות כל הטענות, עולה מהסקר כי כמחצית נשות המגזר הדתי לאומי הנשואות שבעות רצון או שבעות רצון מאוד ממצב חלוקת האחריות בביתן (49%), ו-35% שבעות רצון במידה סבירה. רק 13% אינן שבעות רצון ממצב זה, ו-3% אף אינן שבעות רצון כלל.

בפילוח על פי השקפה נראה כי קיימים פערים במידת שביעות הרצון ממצב חלוקת האחריות בבית בין הזרמים השונים, כך ששביעות הרצון הגבוהה ביותר נמצאה בקרב הציו"ד התורנית (57% שבעות רצון או שבעות רצון מאוד), 54% בציו"ד הליברלית, 44% בציו"ד הקלאסית ו-32% מבין אלו שאינם שייכים לקבוצות האחרות (קבוצת ה"אחר").

בכל הנוגע לנושאי דת ונשים עולות כמה נקודות מעניינות. מרבית הנשים במגזר הדתי לאומי חושבות כי רצוי שנשים תשתתפנה בפסיקת הלכה בענייני טהרת המשפחה ושאר הלכות לנשים (77%). זאת למרות שרובן (41% מול 26%) סבורות שאין זה מן הראוי שאישה תלמד תורה בשיעורים בהם משתתפים גברים. אחוזים דומים גם בנוגע לאמירת קדיש לנשים בציבור בקול (42% נגד מול 26% בעד).

באופן כללי על אף התמיכה של נשים דתיות בכך שנשים צריכות להיות משגיחות כשרות (63%), רובן (85%) סבורות שזו תופעה שאינה מצויה. התופעה היחידה שזוכה לאישור וגם הנשים סבורות שהיא קיימת בצורה ברורה היא קריאת מגילה לנשים. מחצית מן הנשים מאמינות כי רצוי שנשים תקראנה מגילה במניין לנשים (50%), ורק 20% סבורות כי אין זה רצוי. בנוסף, כמחצית מן המשיבות ענו כי קריאת מגילה במניין לנשים הינה תופעה נפוצה חלקית (52%), ואף 29% נוספות ציינו כי לדעתן מנהג זה נפוץ מאוד.

בכל מקרה נראה כי בשנים הקרובות רוב הגברים הדתיים ימשיכו לעשות את הקידוש, 41% חושבות כי אין זה רצוי שאישה תעשה את הפעולות הדתיות במשפחה, 34% נייטרליות ו-25% חושבות שזה רצוי.

נושא כיסוי הראש מהווה אף הוא נושא מורכב. מן המדגם עולה כי יותר ממחצית מן הנשים במגזר הדתי לאומי, חושבות כי הקטנת כיסוי הראש/ גילוי שיער חלקי הינה תופעה אסורה ולא ראויה או שזה שינוי עם סיכון (52%), לעומת 48% אשר חושבות כי זה מותר וראוי או לגיטימי. הדעה מתחדדת כאשר מדובר על הורדת כיסוי ראש לגמרי, וכאן אחוז הנשים אשר ציינו תשובה שלילית, כלומר שזו תופעה אסורה ולא ראויה, או שמדובר על שינוי עם סיכון, עלה משמעותית (71%).

לגבי הליכה במכנסיים, רוב העונות חושבות כי זהו דבר אסור ולא ראוי או שזהו שינוי עם סיכון (57%), זאת לעומת 43% הסבורות, כי הליכה במכנסיים לנשים היא תופעה לגיטימית או אף מותרת וראויה מלכתחילה.

נושא אחר שנמצא בימים אלו במאבק ציבורי - טבילה במקווה ללא בלנית נמצא במחלוקת גם בקרב הנשים. מעט יותר ממחצית הנשים במגזר סבורות שזו תופעה אסורה ולא ראויה או כשינוי עם סיכון (53%).

בניגוד לתופעות האחרות, גיוס בנות לצה"ל נחשב בעיני רוב הנשים במגזר הדתי לאומי למותר וראוי או ללגיטימי (58%), ורק 17% סבורות כי זהו אסור ולא ראוי.

"באמצעות הסקר ולאורך הגיליון החלטנו לבחון את השאלה- איפה נהיה בעוד מספר עשורים? האם הדור הולך ופוחת או שאנחנו בכלל בעליית הדורות?", אומרת הילי מויאל, עורכת מגזין "נשים". "בניגוד לכל התחזיות הפסימות ביחס לדור המילניום, סקר נשים מצביע על מגמה חיובית של דור חזק ומוביל. כמו כן, הסקר מצביע על כך שלמרות שמרנות מסוימת וגבולות ברורים, נשות המגזר הדתי לאומי שואפות לחיים שוויוניים יותר, לשותפות בנושאים הלכתיים ורואות עצמן כמי שמסוגלות להוביל, להנהיג, לממש את עצמן בתחום הקריירה ועדיין לשמור על ערכי התורה והמשפחה".

הסקר נעשה על מדגם מייצג של 300 נשים מגיל 16 ומעלה אשר נבחרו מתוך קבוצה של למעלה מ-600 משיבות לסקר מהם 27% השקפה ציונית דתית קלאסית 37% השקפה ציונית דתית קלאסית 23% השקפה ציונית דתית ליברלית ו13% דתיות אחרות.