"גם אם אני אומרת לו שילך ויסע לטורניר, מה הוא נוסע?"

כשהאישה מרגישה לא בנוח שבראש סדר העדיפויות של בעלה נמצאים דברים אחרים ולא הזוגיות או המשפחה, היא כנראה מרגישה משהו נכון

חדשות כיפה חנה דיין 31/05/23 21:00 יא בסיון התשפג

"גם אם אני אומרת לו שילך ויסע לטורניר, מה הוא נוסע?"
צילום: shutterstock

"לא מבינה איך אני אמורה לעשות את זה. אני יודעת שאני צריכה להציב פה גבולות בקשר ולא להסכים שילך לשחק טניס עם חברים כשאני צריכה אותו נוכח פה לידי. אבל אני לא מבינה איך לעשות את זה בלי להיות שתלטנית ושוטרת? כי זה הדבר האחרון שאני רוצה להיות!", אמרה אסתר בחוסר אונים.

"מסכימה. את לא צריכה להיות שוטרת, את צריכה להיות מלכה וזה אומר שאת צריכה לחבר את המלכות לכתר" עניתי.

"מה זה אומר לחבר את המלכות אל הכתר?", שאלה.

"כשאת מרגישה לא בנוח שבראש סדר העדיפויות של יעקב נמצאים דברים אחרים ולא הזוגיות או המשפחה, את כנראה מרגישה משהו נכון. זו הרגישות שבורכת בה על מנת שתוכלי לדייק את המבנה הזוגי המתוקן והבריא שלכם".

"מעל הקומות האלו נמצא הכתר"

"בשיחה הקודמת הבנתי שעלי להתחבר לכח היראה שקיים בי ולהחזיק בתוקף את מבנה הזוגיות המתוקן שלנו ולעמוד על כך שיעקב יפנה את כוחותיו לכיוון הקשר הזוגי. אבל הבעיה היא שאני לא בטוחה שאני באמת צודקת".

"צריך להבין קודם את מבנה הקומות בנפש", השבתי. "קומה עליונה - הקומה השכלית. קומה אמצעית - הקומה הרגשית. קומה תחתונה - הקומה המעשית. מעל הקומות האלו נמצא הכתר שהוא המנווט של כוחות הנפש. הוא מכיל את כוח האמונה, התענוג והרצון. תחת לקומות האלו נמצאת המלכות, שהיא בעצם ההקרנה במציאות של ביטויי הנפש, של כל הכוחות. אדם שמחובר לעצמו, הוא בעצם מחבר בין הכתר למלכות והחיבור הזה הוא חיבור בריא ומאוזן רק כשכל הקומות בנפש מאוזנות. כשיש חוסר איזון והקומות לא מאוזנות אחד מתחת לשניה אז נוצרים פערים בנפש ואז מרגישים סבל ותקיעות. בואי ננסה ביחד להמחיש את זה עם המקרה של הטורניר טניס משנה שעברה".

"כן אני ממש זוכרת איך התאמצתי לפרגן לו לנסוע לטורניר. אבל מה רע בזה שאני מתאמצת עבורו?" שאלה.

"אין פה רע וטוב, יש פה מהלך שצריך לנתח ולהבין אותו מצד האמת. איך את תופסת זוגיות טובה?", שאלתי.

"אני מאמינה שצריך אמון, כבוד, ומסירות נפש זה לזו. שנוותר אחד לשני ושלכל אחד יהיה איכפת אחד מהשני".

"מעולה, זו נקודת האמונה ממנה יתגלה תענוג גדול בקשר ותהיה מוטיבציה ורצון גדולים לטפח ולשמור על הביחד הזה וזה הכתר שלך. האם היציאה של יעקב לטורניר כשהבית במצב כל כך מעורער מותאמת לאמונה שהרגע הבאת בפניי?" שאלתי אותה.

"מבינה מה את מנסה לומר לי", ענתה.

"ואיך הרגשת עם זה?", המשכתי.

"לא היה חיבור בין המלכות לבין הכתר"

"הרגשתי עם זה רע מאוד ומצד שני ניסיתי לשכנע את עצמי שככה אישה טובה עושה, מתאמצת בשביל שלבעל שלה יהיה כיף וזה בכל זאת משהו שחשוב לו… האמת, פנימית היו לי הרבה כעסים. חשבתי לעצמי, גם אם אני אומרת לו שילך ויסע, מה הוא נוסע? הוא לא רואה אותי? כל הבית תוהו ובוהו, איך הוא מסוגל לעשות את זה?".

"זו המלכות! מעשה שבחרת לעשות במציאות. הוא היה מנותק לגמרי מהרגש האמיתי שלך, מההבנה השכלית שלך ומכל האמונה שלך איך זוגיות צריכה להראות - לא היה חיבור בין המלכות לבין הכתר. חיבור נכון ואמיתי חייב ליישר את כל כוחות הנפש לקו אחיד ומאוזן מתחת לכתר. כתר = אני מאמינה שזוגיות צריכה להיות עם מסירות נפש אחד לשני. קומה שכלית =  זה לא הגיוני שבמצב הנוכחי יעקב יצא לטורניר. קומה רגשית = ארגיש טוב יותר אם יעקב ישאר איתי בהתמודדות שיש בבית. קומה מעשית = אני לא משתפת פעולה עם הרצון הלא מותאם שלו ללכת לטורניר במצב שהבית נמצא. מלכות = יעקב נשאר איתך בבית ועוזר לך. שימי לב שבצורה הזו של המבנה הזה כל הקומות יושבות אחת מתחת לשניה בצורה הרמונית ומתקיימת החוקיות של הבריאה".

חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני במשברי חיים, ברוח הפסיכולוגיה היהודית, קליניקה פרטית במרכז. מטפלת ומייעצת גם בזום. מייל: hanna.tipul@gmail.com טלפון: 054-4480705 לכל המאמרים: www.hannad.co.il. בהשראת ההרצאה המרתקת של ד"ר יחיאל הררי.