איך תדעו שאתם באמת מוכנים לילד?

הרחבת המשפחה היא תמיד סוגיה רגישה שמלווה בשיקולים רבים. ילד. הריון. עולם ומלואו. מה עם הרצון שלנו? היכולת הכלכלית, הזוגית, וגם המשפחתית? והעיקר, הבאת נשמה לעולם זו אחת השליחויות היותר חשובות בעולם הזה

בת חן וייל בת חן וייל 26/01/23 12:41 ד בשבט התשפג

איך תדעו שאתם באמת מוכנים לילד?
האם לילד שלי מתאים עוד אחים?, צילום: shutterstock

יושבת וכותבת ותוהה בראש שלי איך בכלל אני מעיזה להתיימר לצמצם את כל הנושא הגדול הזה לכדי טור אחד. אבל יש שאלה שקיבלתי בשבועות האחרונים שוב ושוב שלא יכולתי להתעלם: איך אנחנו יודעים שאנחנו מוכנים לילד? להריון?

במילים הבאות אני לא רוצה לשים סימן קריאה, אלא בעיקר סימני שאלה. נקודות למחשבה ולדיון ביניכם. ברור לי שלא אוכל להקיף את כל הנושא, אבל מקווה לתת פתח וטעימה לעוד. ובאותה נשימה ברור לי שילד זה לא תכנית כבקשתך, מהיכרות קרובה עם נשים בשדה הפיריון אני יודעת כמה שזה עלול להיות טריגרי לקרוא את הטור הזה ולהרגיש ש"אנשים מתלבטים אם עוד ילד או לא בעוד שאצלי זו בכלל לא בחירה. אני במלחמה". אז כולי תפילה שה' יתברך ישים את המילים הנכונות והמתאימות בפי ואהיה שליחה טובה.

ילד. הריון. עולם ומלואו. להיות אחראיים לפקדון הזה שמגיע מאת ה' יתברך. להמשיך את שרשרת הדורות. את המשך קיומו של עם ישראל. החיים לפני ילד ואחרי ילד אחרים (ולא משנה באיזה ילד מדובר) ולפעמים עולה התהייה איך נדע שאנחנו באמת מוכנים?

איך תדעו שאתם באמת מוכנים לילד?

1. רצון - איפה אנחנו מונחים מבחינת הרצון? האם אנחנו רוצים הריון? האם המחשבה על הריון או ילד "בוערת" בנו או ש"סבבה מה שיבוא יבוא" או אולי זו מחשבה שמעלה חשש ומאיימת? האם אנחנו רוצים עוד ילד או להיכנס להריון כי ככה נהוג, כי מה יגידו, כי איזה כיף זה להצטלם עם בטן הריונית, כי ההורים לוחצים או כי אנחנו באמת רוצים? איפה הרצון של כל אחד מאיתנו מונח? האם את או אתה רוצים יותר או פחות מבן או בת הזוג?

2. יכולת אישית - הריון וילד דורשים הרבה השקעה ומאמץ. אנחנו אחראיים עליהם (כמובן עד גבול מסוים) והם הפיקדון שלנו. האם אנחנו מרגישים מספיק מוזנים נפשית כדי להעניק מעצמנו לעוד ילד? האם אנחנו מרגישים מאוזנים מספיק מבחינה נפשית? האם אנחנו בתקופה לחוצה מאוד או משברית? האם אנחנו מרגישים ברווחה נפשית? האם מרגישים בפיתוח עצמי מספיק כדי להביא ילד או שמא אנחנו בשלבים של פיתוח העצמיות שלנו? האם אנחנו במצב בריאותי תקין שמאפשר הריון ולידה?

3. יכולת זוגית - נכון, האישה היא זו "שסוחבת" את ההריון וחווה את הכל על בשרה, אבל זה הילד גם של הגבר. יש לו 50 אחוז בדיוק כמו לך. במיוחד כיום שיותר ויותר גברים מעורבים בגידול הילדים החלטה על הריון זו החלטה זוגית. האם שניכם רוצים הריון וילד? האם אחד מכם יותר? והשני פחות? האם אתם נמצאים באיזון ורווחה זוגית? או שמא בתקופת משבר? האם מי שרוצה יותר או רוצה פחות מודע לסיבה לרצון או חוסר הרצון? מה אתם עושים במצב הזה? האם אתם רוצים להציב דד ליין מסוים כדי לבחון את הדברים מחדש? בהריונות חוזרים - עם אלו אתגרים זוגיים נפגשתם ואתם רוצים לקבל כלים עבורם או להתמודד איתם באופן מיטיב יותר בפעם הבאה?

האם ישנה התמודדות עם אחד האחים שעלולה להוות קושי?

4. יכולת משפחתית - במיוחד בהריונות חוזרים צריך גם להסתכל על ההרכב המשפחתי. ברור שאם יש לדוגמה תינוק מאוד צעיר והאמא נכנסת להריון די מוקדם זה יכול להשפיע. או לחילופין אם יש אח או אחות בעלי צרכים רפואיים או רגשיים שונים, זה גם עלול להשפיע. לכן האם אנחנו נמצאים ברווחה משפחתית? האם מתאים לילדינו עוד אחים כרגע? במידה והילדים קטנים מאוד האם נוכל לקבל עוד עזרה ותמיכה מהמשפחה המורכבת? האם ישנה התמודדות של אחד האחים שעלולה להיות מושפעת מכניסה להריון נוסף?

צילום: shutterstock

5. יכולת כלכלית - כמובן שכל ילד מביא איתו את הפרנסה שלו ופתו בסלו אבל יחד עם זאת אנחנו צריכים לבדוק האם אנחנו נמצאים במצב כלכלי שיכול לאפשר גידול של ילד נוסף בנחת? האם אנחנו בשלבים של פיתוח קריירה או לימודים שישפיעו או יושפעו מהבחירה להיכנס להריון נוסף?

6. נקודת חשובה מאוד והיא נקודת מבט הלכתית ורוחנית - אני כמובן לא פוסקת הלכה וברור שכל עניין המניעה חייב להיעשות בהתייעצות עם רב מורה הלכה. כיום אני מוצאת שיותר ויותר רבנים קשובים לרחשי הלב של הזוג. ולצד זה - אסיים בדבר איתו התחלתי - הבאת נשמה לעולם זו אחת השליחויות היותר חשובות בעולם הזה. זו המצווה הראשונה בתורה - פרו ורבו ומלאו את הארץ. יש לכך משמעות רחבה בתור יחידים ובתור עם. הנקודות שהעליתי הן אך למחשבה ולבירור ולצד זה צריך לזכור שלא תמיד להביא ילד זה בהכרח הדבר הכי נוח או קל. אבל היי, זה הדבר הכי מספק בעולם!

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.