המפתח לפתרון קונפליקטים כספיים בזוגיות

כסף הוא תמיד עילה לחיכוכים ולמריבות, ומהווה אחד ממוקדי המחלוקת הרגישים ביותר בזוגיות. זוגות רבים נמנעים לשוחח על כך, מתוך חשש להתמודד עם הנושא, אך יש לזכור שלעתים המתחים האלה הם ביטוי לקשיים אחרים בזוגיות

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 06/04/21 12:44 כד בניסן התשפא

המפתח לפתרון קונפליקטים כספיים בזוגיות
צילום: shutterstock

 

כסף הוא תמיד עילה לחיכוכים ולמריבות בין בני זוג, הוא מהווה אחד ממוקדי המחלוקת הרגישים ביותר וצופן בחובו תסכול רב. זוגות רבים נמנעים לשוחח עליו, משום שההתמודדות עם הנושא עשויה להיות לא פשוטה, אולם יש לזכור שלעתים מתחים סביב הנושא הכספי הם ביטוי לקשיים אחרים בזוגיות.

קל ונוח להטיל את האשמה על הכסף ולהתנחם משפטים כגון "לו רק היה לנו יותר כסף, הכול היה נפתר", אך בפועל לא כך הדבר, שכן וויכוח סביב כסף עשוי לבטא פערים גדולים בין בני הזוג. יש האומרים, כי "כשאין כסף האהבה פורחת דרך החלון", אך למעשה יש לומר "כשלא יודעים לנהל דיאלוג האהבה נמוגה". דרך ההתנהלות הזוגית עם כסף, ניתן ללמוד רבות על יחסי הזוג ומאבקי הכוח בניהם.

בני זוג החיים יחד, למעשה מנהלים יחידת משק כלכלית משלהם ואינם יכולים לפעול באופן בלתי תלוי וללא תיאום ביניהם. עם זאת, זוגות רבים אינם יודעים כיצד לנהל שיחה כלכלית, ונוטים להשהות את השיחות הללו עד בוא המשבר. לא פעם שיחות אלה נעשות רק כאשר הגיעו מים עד נפש, ואז הן מלוות בהטחת האשמות ובהפגנת זלזול בבחירות ובהעדפות של בן הזוג. אפשרות הרסנית אחרת היא הבחירה להמשיך ולהימנע מהשיחה בנושא הכספי. לעתים מתפתח דפוס בו כל  אחד מבני הזוג מוצא דרכים להסתיר מהשני את התנהלותו הכלכלית על ידי הכחשות ושקרים. בכל אחד מהמצבים שתוארו, נוצרת אווירה המקשה להשיג שיתוף כלכלי או שיתוף בכלל.

כידוע, כסף אינו רק ממון ומצלצלים. כל החלטה כלכלית טומנת בחובה נושאים שלאו דווקא קשורים לכסף, אלא נקשרים לדרכי ההתמודדות של הזוג עם הנושא הכספי ומשפיעים על יחסיהם.

הדבר בא לידי ביטוי במרכיבים הבאים:

הבדלים בערכים, באמונות, בהרגלים, בסדר העדיפויות ובדרך החיים- כל אחד מבני הזוג מגיע עם מערכת ערכים ואמונות מבית ההורים להתנהלות כלכלית. לדוגמה, יתכן שאחד מהם מגיע מבית שמרן, המחזיק בהשקפה שיש לצמצם ולשמור על הכסף לימים דחוקים, והאחר מגיע מבית הדוגל בחיי הדוניזם ופזרנות. האם לוקחים משכנתא וקונים בית או ממתינים וחוסכים לאורך זמן? זוג הנמנע לשוחח על נושאים כספיים ולערוך תיאום כלכלי, עלול למצוא עצמו בבעיות כלכליות וחובות המעיבים על הזוגיות, שיכולים להביא למתח רב בחיי הזוג עד כדי קריסת הקשר הזוגי.

שונות אישית - שיחה על כסף מבטאת את השונות בין בני הזוג. כמעט שאין בנמצא בני זוג שיחסם לכסף הוא דומה. דרך ההתמודדות עם פערים כספיים והיכולת לגשר עליהם, מהווה סימן ליכולת לצלוח מחלוקות בנושאים נוספים. השיחה המתמקדת בחיפוש אשמים אינה יעילה ומביאה את הסיכוי לפתרון קונפליקטים לכדי בלתי אפשרי.

סדר עדיפויות שונה בין בני הזוג – ההחלטה על מה להוציא כסף עשויה להיות שונה בין בני הזוג, למשל: האם לשלוח את הילד לגן פרטי או גן עירוני, האם לערוך אירוע מפואר או מצומצם.

המשמעות הניתנת לכסף - האם הכסף מהווה פיצוי רגשי, הבא לפצות על תסכול? האם הראוותנות בשימוש בכסף מטפחת תחושת ערך עצמי?

כסף כסמל וביטוי ליחסים – יש אנשים שעבורם כסף הוא סמל לכוח ולשליטה, יש שהכסף עבורם הוא ביטוי לאהבה ולנראות.

כסף כראי לאישיות - שיחה על כסף מציפה מרכיבים אישיותיים שיש בהם כדי להפריע לקשר הזוגי כגון שתלטנות, חוסר יכולת לדחות סיפוקים, ראוותנות וקמצנות.

פערים אלו צריכים לקבל ביטוי בשיחה כנה, ללא שיפוטיות וביקורתיות. על בני הזוג לקבוע כללים לניהול נכון של התקציב, בה הם מגדירים מטרות ויעדים, וכיצד הם פותרים מחלוקות ופערים בניהם.

כיצד מנהלים שיחה בנושאים כספיים?

1.     מודעות למצב הכלכלי ושקיפות - שני בני הזוג צריכים לנהל שיחה אמיתית, בה המצב הכלכלי צריך להיות ברור לשניהם תוך לקיחה בחשבון את יכולותיהם הכלכליות.

2.     קיום בקרה - חשוב ששני בני הזוג ינהלו מעקב אחר מצבם הכלכלי. על שניהם להתמצא בנעשה בחשבון,  אפילו אם מלאכת הניהול מוטלת רק על אחד מהם.

3.     קביעת סדר עדיפויות - כל אחד מבני הזוג צריך לערוך סדר עדיפויות אישי של הוצאותיו. לאחר מכן על שני בני הזוג להשוות בניהם ולקבוע מה עושים במקרים של שונות.

4.     הבחנה בין מטרות משפחתיות ואישיות - על בני הזוג לקבוע מהן ההוצאות המשותפות שהם צריכים להיוועץ לגביהן, ולגבי אילו תחומים כספיים כל אחד רשאי להחליט בעצמו. כמו כן עליהם להחליט על התקציב המוקצב לכל אחד מהצרכים.

5.     אוירה נוחה - ניהול השיחות צריך להיעשות באווירה נוחה ומכבדת ובאופן שוטף. אין להשהות את השיחות למצב משברי.

חשוב שבני הזוג יקיימו תקשורת פתוחה, שתאפשר לגשר על פערים ומכשולים. אי התמודדות ואי חשיפת הנושאים הכלכליים השנויים במחלוקת מהווים אבן נגף בזוגיות ויש בהם כדי להביא לסיום צורם. חשוב לזכור את דבריו של אנדו ניקול בספרו "ראש העיר הטוב", לפיו "אין מספיק אהבה בעולם כדי שנרשה לעצמנו לבזבז ולו טיפה ממנה, לא משנה היכן מוצאים אותה".

הכותבת: רונית כהן זמורה - מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.