"על אף שבתי הכנסת נסגרו, המקוואות לא נסגרו בעולם"

הרב אליהו בירנבוים בראיון לכיפה מספר על האתגרים העומדים בפני הקהילות בעולם. בעוד שבתי הכנסת נסגרו בעולם המקוואות, למעט בצרפת, ממשיכות להיות פתוחות. מנגד לקהילות הרבות יש קשיים רבים לערוך את הפסח כהלכתו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 30/03/20 13:58 ה בניסן התשפ

"על אף שבתי הכנסת נסגרו, המקוואות לא נסגרו בעולם"
הרב אליהו בירנבוים, צילום: באדיבות המצולם

נגיף הקורונה מתפשט ברחבי העולם, ומביא קשיים על תפקוד החיים היהודיים. אך בעוד שבארץ המדינה מכירה בקשיים ההלכתיים ומייצרת אפשרויות קיום חיי ההלכה ככל שניתן, בחוץ לארץ התמונה מעט שונה. ברחבי העולם בתי הכנסת כבר נסגרו לגמרי, ובניגוד לארץ אין היתר לקיום מניינים בשטח הפתוח תוך הקפדה על ההנחיות. חשש חשוב נוסף הוא עניין טבילת הנשים במקוואות, בישראל הותרה הטבילה תוך הקפדה על ניקיון והפרדה, אך בצרפת יצאה הוראה לאחרונה כי המקוואות תסגרנה.

מקוואות נשים פתוחות, אך הבלניות נשארות בבית

הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס עמיאל, מכון אשר אחראי על כשרת שליחים לקהילות בתפוצות, התראיין לכיפה כדי לתת תמונה כללית על הקהילות ברחבי העולם. "יש לי קבוצת וואטסאפ יחד עם כלל שליחי המכון המשמשים כרבנים ומחנכים ברחבי העולם, ודבר ראשון שבדקתי זה האם השיקולים לסגור מקוואות מגיע בגלל הרבנות המקומית או בגלל הוראות מהמדינה" פותח הרב. "נתחיל בחיוב ונאמר עשרות קהילות דיווחו כי המקוואות פתוחות. רק כדוגמה אתן את כמה מהמדינות מרחבי העולם שמהן דווח כי המקווה פתוח: שוודיה, ניו זינלנד, צ'כיה, שוויץ, דרום אפריקה, מקסיקו, גרמניה, ספרד, אנגליה, ארה"ב, סקוטלנד, אקוודור, סינגפור. בכל המדינות הללו דיווחו לי כי המקוואות פתוחות".

"יש בכל אופן תנאים מיוחדים" מסייג הרב, "ראשית יש הקפדה יתרה על הניקיון, בכל המקוואות במים יש גם כלור, במקומות מסוימים אף מחליפים את המים בין אישה לאישה. שנית הנשים מגיעות רק לטבילה בלבד, את כל ההכנות לפני הן מקיימות בבית". אך מעבר לפרטים הטכניים, הרב מציין כי במרבית המקומות הנשים הולכות לטבול בלי בלנית שתהיה במקום. נשים טובלות לבד, ויש היתר הלכתי לכך, בין היתר בשל העובדה כי הבלניות מפחדות להגיע ואף יש דרישה שיהיו כמה שפחות נשים בחדר אחד.

מקווה

המקווה פתוח, אך הבלנית נשארת בביתצילום: Hadas Parush/Flash 90

מצד שני יש מקומות שבהם בכל זאת המקוואות נסגרו, במספר מדינות במרכז אמריקה יש עוצר במהלך שעות הערב ועד הבוקר שלמחרת, ואסור לאף אדם לצאת מחוץ לביתו. "במקרה כזה יש לנשים היתר לצאת ולטבול ביום בבוקר היום השמיני, נכון שלרוב טובלים בליל היום השביעי, אך לצורך המצב החריג מותר לטבול בבוקר של היום השמיני" מסביר הרב בירנבוים. כמו כן הרב מציין כי בצרפת הרבנים עצמם, ולא הוראה של המדינה, הם אלה שהורו לסגור את המקוואות במדינה. 

מקרה מיוחד שהרב מספר קרה בארגנטינה שם יש גם עוצר במהלך שעות הערב, ונשים יצאו בכל זאת כדי לטבול במקווה. לאחר שהמשטרה עצרה אותם הוגשה תלונה כנגדם וכנגד הרב המקומי שהשאיר את המקווה פתוח. "במקרה שהמדינה היא זו שמונעת את היציאה, אין מה לעשות כנגד הדבר ולא יוצאים החוצה, גם לא בשביל טבילה" קובע הרב בירנבוים. 

מצד שני גם אם המקוואות פתוחות, אין זה אומר שעדיין מרבות הנשים ללכת לטבול. למשל באיטליה שנמצאת באחד המקומות הגרועים ביותר, מבחינת התחלואה והמוות מהקורונה, על אף שהמקווה פתוח נשים ממעטות ללכת. "יש נשים שמפחדות לצאת, אך למעט מצרפת אף רב בעולם לא אסר הליכה למקווה גם בתקופה הקשה הזו".

הרב דורש לסכם את הנושא בנימה חיובית: "הסקופ האמיתי: שלמרות החששות, משוויץ ועד גואטמלה, מסינגפור ועד ניו זינלנד המקוואות פתוחות, אפילו שבתי הכנסת סגורים. זה הסיפור האמתי".

אין סדרים, ואין אוכל כשר לפסח

הקושי האמתי לדעת הרב בתקופה זו היא ההערכות לפסח. ברחבי העולם נדרשים להזמין אוכל כשר לפסח במיוחד, וכן ליל הסדר נעשה לרוב עם כל הקהילה יחד ולא כל משפחה בביתה. "בארץ לא מכירים את זה, אבל השנה אין סדרי פסח קהילתיים. בחוץ לארץ רוב האנשים לא יודעים לקיים סדר לבד, ובקהילות עורכים סדרי פסח המונים בין 200 ל-300 אנשים. זה המשבר הגדול מבחינתם כי אחרת הם לא יקיימו את ליל הסדר".

שולחן ליל הסדר. השנה בשידור חי?

אין סדרים קהילתיים, ואין מספיק מצות צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בעיה נוספת זה המזון הכשר לפסח, בחלק מהקהילות נערכים בכל מקרה מראש ולכן ישנה כמות מזון מספקת. הבעיה בקהילות שיש בהן את האספקה, עדיין קיים קושי כיצד לחלק את המזון בין המשפחות. "יש קהילות בהן יש ערכות מסודרות עם מזון מחולק והגדות מתורגמות, אך גם כאן נוצרות שתי בעיות", מציין הרב. "בעיה אחת שעדיין אין מספיק מצות, באיראן למשל לא קיבלו את המצות שהם הזמינו. ואנשים יותר מקפידים על כשרות פסח, מיתר השנה. בעיה שנייה היא הישראלים שעדיין תקועים במדינות שונות והם לא כלולים כחלק מהקהילה, ולהם אין דרך להשיג מצות".

"הרב של רומא הודיע שיש להם מצות, אך ההזמנה שנעשתה מראש היא קטנה מידי, כי בדרך כלל חלק לא קטן מהקהילה טס לישראל במהלך הפסח. כעת שכולם סגורים בבתיהם יש יותר דורשים למצות" אומר הרב בכאב. בעיה נוספת היא חידוש המלאי של הבשר הכשר "בגלל הבידוד, ובגלל שחלק מהשוחטים חולים, או שהם בכלל שוחטים ממדינות אחרות ואין דרך לעבור גבולות, אין מי שישחט בשר חדש". המצב הוביל שלמרבית הקהילות אין בשר כשר לקראת החג.

"זו הבעיה הגדולה ביותר של הקהילות בחו"ל, אין סדרים קהילתיים, אין מצות ואין בשר כשר לפסח".