חוגגים פסח שני: המקור לחג וההבדלים בין מנהגי העדות

חודש לאחר ליל הסדר, נוהגים לציין את פסח שני. ברבות מעדות ישראל, נהגו לציין את החג במנהגים שונים ובינהם: אכילת מצה ואי אמירת תחנון | וגם: למה בכלל חוגגים את פסח שני?

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/23 08:00 יד באייר התשפג

חוגגים פסח שני: המקור לחג וההבדלים בין מנהגי העדות
מצות, מנהגי פסח שני, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מנהגי פסח שני: מחר (ו') יציינו עדות ישראל את פסח שני, חודש בדיוק לאחר ליל הסדר, יצויין החג שנועד במקור לאלה שלא יכלו להקריב את קורבן הפסח במועדו, בין אם בגלל טומאה או בגלל שהיו רחוקים מירושלים. בעבר, מי שחגג את פסח שני, אימץ את כל מנהגי החג בדיוק כפי שנוהגים בערב פסח, כולל האיסור באכילת חמץ. כיום, נהוג לציין את החג כאשר לחלק מהעדות מנהגים שונים לגביו.

המקור לחג ב"מגילת תענית"

ב"מגילת תענית", קובץ המרכז 35 חגים יהודיים שנכתב בשלהי בית שני, מוזכר פסח שני כ"יום טוב", כזה שאין להתענות או להספיד בו וחל על כל ישראל. מקור זה הוא שגרם לכך שרבים בעם ישראל לא אומרים תחנון ביום זה.

טיש חסידי, ארכיון

טיש חסידי, ארכיון צילום: David Cohen/Flash90

מנהגי פסח שני

כיום, מאחר ואין בית מקדש ואין ביכולתינו להקריב קורבנות, ישנם שני מנהגים עיקריים לציון יום זה. הראשון הוא כאמור, אי אמירת תחנון, יום י"ד באייר נחשב כיום שמח ולא אומרים במהלך התפילות את קטעי ה"תחנון". המנהג השני הוא לאכול מצה ביום זה, כאשר יש הבדל בין מנהג עדות אשכנז לבין עדות המזרח. אשכנזים מקפידים ליטול ידיים ולברך המוציא וברכת המזון על אכילת מצה, ואילו בני עדות המזרח נוהגים לברך ברכת מזונות ומעין שלוש על אכילת מצה. 

ישנן חסידויות שנוהגות ביום זה לערוך טיס מיוחד המציין את חג פסח שני, הטיש נערך בראשות האדמו"ר שמקיים במהלכו את סימני ליל הסדר כולל ארבע כוסות, מצה ומרור. בחסידויות מסויימות מרבים החסידים לשיר ולשמוח ביום זה.