שימו לב: המוקש ההלכתי בברים לא כשרים אחרי פסח

אמנם בפסח עצמו כולנו נזהרנו מהחמץ, אך גם לאחר הפסח ניתן ליפול באיסור החמור | אם יוצאים לבר לא כשר - מחכים עד שיוחלפו המלאים או שותים משקאות שאינם חמץ גמור

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/23 17:11 כו בניסן התשפג

שימו לב: המוקש ההלכתי בברים לא כשרים אחרי פסח
בירה, צילום: shutterstock

אחרי הכנות וניקיונות רבים, חגגנו כולנו את חג הפסח האחרון. ניקינו את הבית, מכרנו את החמץ, בדקנו את חותמת הכשרות לפסח על כל מוצר ובאופן כללי פשוט נזהרנו. אלא שגם לאחר הפסח ישנה בעיה שנתקלים בה רבים - ואנו פה בשביל להזהיר.

דין חמץ שעבר עליו הפסח

בשולחן ערוך נפסק כי "חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח אסור בהנאה, אפילו הניחו שוגג או אנוס". מדובר באיסור חמור שניתן ליפול בו במקרה ושותים בירה, או כל משקה אלכוהולי-חמצי אחר, במקומות שלא מכרו את חמצם לפסח. המון ברים שאינם כשרים, אפילו אם הם סוגרים את המקום בפסח, לא מוכרים את החמץ וכך ניתן ליפול באיסור החמור.

מכירת חמץ, שוק מחנה יהודה

מכירת חמץ, שוק מחנה יהודה צילום: Hadas Parush/Flash90

איך לא ניפול באיסור חמץ שעבר עליו הפסח?

כמה פתרונות לבעיה הזו. אחד הפתרונות הוא לחכות עד שיחודשו המלאים אחרי הפסח. באתר "כושרות" נשאלו בעניין הזה בדיוק: "ממתי אפשר לשתות בירה מאחרי פסח ללא חשש מכירה לגוי וללא חשש חמץ שעבר עליו הפסח?", ותשובתם הייתה כי אין בכך הלכה ברורה אך הם ממליצים לחכות עד שבועות.

פתרון נוסף הוא לבדוק את תאריך הייצור של הבקבוק, וכך ניתן לדעת בוודאות האם הוא נקנה לאחר הפסח. עוד סוג של פתרון הוא לא לשתות משקה אלכוהולי באותו המקום, או לבחור משקה אלכוהולי שאינו חמץ.