• שתהא שלהבת עולה מאליה

    פרשתנו, פרשת תצוה, מיוחדת היא מכל פרשיות התורה, מאז לידתו של משה רבינו, בכך שהיא הפרשה היחידה , ששמו אינו מופיע בה. עצם העלמת שמו של משה רבינו רובד נוסף של אחריות בחיי מנהיג ומדריך, ולדבר זה יש גם קשר ענייני בין תחילת הפרשה.

    ירֹחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • בגדי כהונה ולבושי הנפש

    פרשת תצוה עוסקת בעיקר בבגדי כהונה אשר תנאי הם לכשרות העבודה ואף יתירה מזו, על הפסוק "ועשו את בגדי אהרן לקדשו לכהנו לי" מפרש רש"י: "לקדשו לכהנו לי – לקדשו להכניסו בכהונה ע"י הבגדים שיהא כהן לי ולשון כהונה שירות הוא". היינו שהבגדים הם הפועלים הפיכתו של אהרון ובניו, אחרי שנקדש לתפקיד, להיות ראוי לעבודה.

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • זה שמי לעלם

    בכל אחד מהאירועים הגדולים ישנו שלב שבו שמו של משה אינו מופיע , יכולים אנו ללמוד על התנהגותו של המחנך מתוך דברים אלו...

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • מבגדי כהונה ועד שיער ארוך

    ישנם החשים כי המסגרות הן הקטנה של האידיאל ועלינו לשאוף לחיות ללא מסגרות, בצורה חופשית ומשוחררת, כחיות הנוהמות ביער.רק ההלבשה של הרעיון במסגרות הניתנות לקליטה על ידי בני האדם, מאפשרת לפעול בעולם של תיקון והתקדמות.שיחה לפרשת תצווה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    13/01/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''תצווה''

    על דוגמא אישית, כבוד, חינוך , מנהיגות ועוד בפנינים לפרשת תצווה

    13/01/03 00:00

  • מערפליות המבוכות יתגבר אור האמונה

    "בימים אלו, כאשר כל הגויים הקרובים והרחוקים מערערים על זכותנו הבלעדית על מקום בית מקדשנו, נזכור שכבר רגזו מקודם." – על המשכן ובית המקדש לפרשת תרומה

    אליעזר שוחט - מוהל בית-החולים בילינסון

    13/01/03 00:00

  • פנינים פרשת ''תרומה''

    על קבלה ונתינה , על הגשמה, על רצון וכסף ועוד בפנינים לפרשת תרומה

    13/01/03 00:00

  • מי יתן טהור מטמא

    צריך האדם לדעת שאין דבר שהוא טמא בכל מאת האחוזים אלא יש לו צדדים לכאן ולכאן רק שבגילויו בעולם הזה רבו הפנים לטמאו מהפנים לטהרו, אך צריך החכם לידע שאין הוא טמא גמור, כך שבשעת הצורך בתורת "עת לעשות לד' הפרו תורתך" יוכל לתקן כהוראת שעה לטהר את הטמא.

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • ושכנתי בתוכם

    אחד הנושאים המעסיקים את מפרשי התורה בקשר למקדש הוא לדעת אם המקדש הינו חלק מתוכנית הקב"ה מלכתחילה או שמא הוא בא כהמשך לחטא העגל. או במילים אחרות, האם הוא שייך לייעוד ההיסטורי של עם ישראל או לא.

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • ''ויקחו לי תרומה''

    לכתחילה היה רצון שהמשכן ייבנה ע"י ישראל מחומרים הלקוחים מכל האנושות, כאשר אותם החומרים הם הערכים התרבותיים והרוחניים שכל עם ולשון תורם לכלל האנושות, ורק בתנאי שיהיה נקי מאליליות…

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • מהמשכן ועד המקדש

    בפרשת תרומה, אנו נפגשים עם ההוראות הנתנות למשרע"ה לבניית המקדש שיבטיח את שכינתו של הקב"ה בתוך עמו ישראל. אך היות ואנו כה רגילים להמשכיות זו, אין אנו שמים לב לכך שהוראות אלו היו צריכות להתקבל כהפתעה גמורה…

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • גלות וגאולה – בין אמונה לציפיה

    פרשת וארא אינה מתחילה ולא ממשיכה את תשובת ד' לשאלתו של משה. היא מסבירה למשה את משמעות המילה "אמונה" וגם שצפיה או תקוה ואמונה עלולים לפעמים לנגוד אחת את השניה.

    ירחם שמשוביץ

    01/01/03 00:00

  • מוסר אוניברסלי לעומת צו ה'

    ספר בראשית מדגיש את היות התורה הבסיס למוסר היהודי היחודי.דוגמאות והסברים.

    משה הלינגר - המחלקה למדעי-המדינה, בר-אילן

    01/01/03 00:00

  • פנינים לפרשת וירא

    על יאוש, צדקה, הכנסת אורחים ועוד - פנינים לפרשת וירא.

    01/01/03 00:00

  • הכנסת אורחים ממידותיו של אברהם

    שאול מייזליש כותב לפרשת וירא על מצוות הכנסת אורחים, ומה ניתן ללמוד מאברהם אבינו

    שאול מייזליש - סופר ועתונאי

    01/01/03 00:00

  • לעשות צדקה ומשפט

    "...ברם, כשבאה התורה בכתב לבטא את הייחודיות, דיברה על צדקה ומשפט..." - הרב שרלו על פרשת וירא

    הרב יובל שרלו

    01/01/03 00:00