כסף פקודי העדה

איך יתכן שמספר בני ישראל לא התשנה במשך חודשיים?

חדשות כיפה הרב ישראל רוזנברג 18/03/04 00:00 כה באדר התשסד

בפרק לח פסוקים כה-כז נאמר: "כסף פקודי העדה... בקע לגולגלת מחצית השקל בשקל הקודש לכל העובר על הפקודים מבן עשרים שנה ומעלה שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמישים".

זמן קצר לפני הקמת המשכן בא' לחודש הראשון (ניסן), מנו את העם על ידי מחצית השקל. בתחילת ספר במדבר בחודש השני לשנה השנית, חודש לאחר הקמת המשכן, נערך מפקד בני ישראל, והמנין תואם את סכום מחצית השקל. עיין במפרשים שדנו לומר שהיו שני מפקדים, נשאלת השאלה כיצד הספירה נשארה אותה ספירה בהפרש של כחודשיים?

ואולי אפשר להציע ולומר, בתחלת פרשת כי תשא נאמר שכאשר מונים את בני ישראל כל אחד חייב לתת מחצית השקל כדי "לכפר על נפשותיכם". לא מבואר בכתוב האם משנה אם נותנים את מחצית השקל לפני המנין או לאחריו ויתכן שאין זה משנה.

הקב"ה ידע שהוא רוצה למנות את בני ישראל לפני יציאתם למדבר, לכן הוא אמר למשה שאת מחצית השקל שהם יתנו הוא יקח לעבודת המשכן לפני המנין, וכך כשמנו את סך מחצית השקל לכאורה יש לנו את מנין בני ישראל. ואולם אין לנו את המנין לשבטים, ולכן ציוה הקב"ה למנות את העם. יתכן שמנו רק את מי שנתן מחצית השקל כדי לדעת את החלוקה לשבטים, אבל המנין הסופי נשאר כפי המנין שהיה בגבית מחצית השקל.



לפרשות נוספות לחץ כאן.


מתוך האתר של ישיבת "ברכת משה", מעלה אדומים.
אם ברצונך לקבל את פינת פרשת השבוע של הרב ישראל רוזנברג לתא ה-E-Mail שלך באופן קבוע, לחץ כאן.