שמשון – הסוכן הכפול

בהפטרת השבת אנו קוראים על גבורתו של שמשון הגיבור. מי אתה באמת, "שמשון הגיבור"? ...

חדשות כיפה הרב דניאל דויטש - ראש אולפנת גבעת ושינגטון 26/05/04 00:00 ו בסיון התשסד

בהפטרת השבת אנו קוראים על גבורתו של שמשון הגיבור.

מי אתה באמת, "שמשון הגיבור"?

שמשון הגיבור הינו דמות מאוד יוצאת דופן בגלריית השופטים שקמו לעם ישראל.

מצד אחד רבים המדרשים המעידים על צדקותו:

"ותחל רוח ה' לפעמו" – שהייתה השכינה מקשקשת לפניו כזוז (כפעמונים, ילקוט שמעוני).

שמשון – על שמו של הקב"ה נקרא. מה הקב"ה מגן על כל העולם, אף שמשון מגן בדורו על ישראל.

אותו צדיק – לא מוציא שם שמים לבטלה (מסכת סוטה דפים ט,י,) ומצד שני דמותו כפי שהיא מצטיירת במקרא איננה בדיוק חלומה המתוק של האמא היהודייה.

שמשון מצטייר כשופט בריון שמוצא לו זמן לצוד שלוש מאות שועלים ולקשור להם לפידים בזנבות שלהם ולשלוח אותם בשדות פלשתים או לעקור את שערי עזה ממקומם והגרוע מכל – לוקח לו "שיקסע" מבנות פלישתים. וכשמעירים לו על כך הוא עונה להוריו בבוטות "היא ישרה בעיניי" (שופטים י"ג).

צריכים ליישב את הדברים.

להבנת התשובה יש להקדים ולהבין את המצב שבו היה נתון עם ישראל באותה תקופה.

פלישתים שלטו בעם ישראל שלטון ללא מיצרים. החזקת נשק הייתה אסורה בתכלית האיסור, נשק אמרנו? אפילו להיות בעלי מלאכה העוסקים בברזל אסור היה להם, כמסופר בספר שמואל א' (י"ג, י"ט) "וחרש לא יימצא בכל ארץ ישראל כי אמרו פלישתים פן יעשו העברים חרב או חנית". אוי להם לישראל אם רק יעזו למרוד וכיצד בכלל ניתן למרוד כשנשק אין.

במצב עניינים זה היה שמשון הדמות האידיאלית למרוד בפלישתים מצד אחד וזאת מבלי לסכן את אחיו בני-ישראל, מצד שני, הוא מכה בפלישתים ללא רחם ומסב להם אבדות כבדות. "היו פלישתים יראים ממנו עשרים שנה אחרי מותו כדרך שהיו יראים ממנו עשרים שנה בחייו" (ירושלמי) ומצד שני כאשר פלישתים רוצים להעניש את העם על מעשיו של שמשון, אז יכולים הם לטעון: הוא לא משלנו ולא נשלח מטעמנו. איזה ילד יהודי הולך ומתחתן עם פלישתית, הוא "עשב שוטה" ואם תרצו תעקרו אותו בעצמכם, גם אנחנו לא מרוצים ממנו.

לא ייפלא איפה ששמשון זכה להימנות באותה שורה עם גדולי האומה כמו משה, אהרון ושמואל (ירושלמי, מסכת ראש השנה). הוא מסר לא רק את נפשו למען עמו אלא גם את שמו הטוב.

אם ננסה להיכנס לנעליהם של בני דורו של שמשון, סביר להניח שהיו כאלה שאהדו אותו והיו כאלה שממש התנגדו לדרכו של המנהיג המוזר, הבריון והרוחני הזה.

אך זה דרכו של מנהיג אמיתי. אין הוא עושה תמיד מה שאהוב ומקובל על בני דורו, ולעיתים הוא נאלץ ללכת בין הטיפות ולהיות בין הפטיש לסדן.

רק גדולי הדור, חכמי האמת, יודעים אם רע הוא או טוב.