את המבול הזה – דני רופ לא חזה!

מה אתם הייתם עושים בתקופת המבול? בונים את התיבה יחד עם נח או מצחקקים עליו ונעלמים אל תוך התהום?

חדשות כיפה אהרון דרמון 04/10/13 13:25 ל בתשרי התשעד

את המבול הזה – דני רופ לא חזה!
audi_insperation-cc-by, צילום: audi_insperation-cc-by

אולי לא שמתם לב אבל אנחנו בתוך מבול. מבול אמיתי ואימתני, ששוטף אותנו ואת העולם כולו. יום-יום, שעה-שעה, דקה-דקה.

לא, אני לא מתכוון לגשם מקומי כבד או אפילו לסערה. אני באמת מתכוון למבול. ואת המבול הזה, אף אחד לא חזה, לא דני רופ ולא עמיתיו. אף אחד, חוץ מספר הזהר, הכותב על הפסוק בפרשתנו (בראשית ז, יא): "נִבְקְעוּ כָּל מַעְיְנוֹת תְּהוֹם רַבָּה וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ": ובשש מאות שנה ל[אלף ה]ששי יפתחו שערי החכמה למעלה ומעיינות החכמה למטה, ויתכונן העולם להיכנס ל[אלף ה]שביעי, כבן אדם שמתכונן ביום ששי משמעריב השמש להיכנס בשבת". (זהר בראשית א, קיז, א). אם כן, לדברי הזהר, מאז שנת 5600 (1840 למניינם) העולם שרוי בתוך מבול של חכמה.

חשוב להזכיר, לפני שכבוד שר החינוך מבטל את הבגרות בהיסטוריה, שהמאה ה19 הייתה עשירה בתגליות מדעיות והיוותה נקודת מפנה בכל הנוגע לטכנולוגיה. למעשה זאת היתה התחלתה של המהפכה התעשייתית שחוללה שינוי דרמטי בחיי בני המין האנושי. מאז (טוב, בערך, אל תהיו קטנוניים עם השנה המדויקת) בני האדם התחילו להמציא פטנטים להרוויח זמן ואיכות חיים: הרכבת, הרכב, המטוס, המכונות בתעשייה וכדו'

מאז, כמעיין המתגבר, שטף המבול רק הולך וגובר: בשנים האחרונות, מהפכת הידע (המחשב האישי, התקשורת ההמונית, האינטרנט, גוגל, הסמארטפון ועוד) רק מתחזקת והולכת ובקצב מסחרר. מחקר שנערך גילה כי כמות הידע שאדם מן השורה בתחילת המאה ה-20 פגש בכל חייו, שווה לכמות הידע המופיעה בימינו בין דפי עיתון יומי. לפני 100 שנה, אדם היה נחשב בר מזל אם הוא קרא 50 ספרים בכל חייו. היום אנחנו פוגשים כל יום כמות של ידע השווה ל... 174 עיתונים!

ברור שברכה עצומה שוכנת בקרב מהפכת התעשייה, הטכנולוגיה והידע. כדברי הזהר - הם חלק מתהליך ההכנה של האנושות לקראת בוא הגואל. ובכל זאת נראה שיש לה גם צדדים אפלים ואפילו מסוכנים. הרי כל הפטנטים שהומצאו אמורים לעזור לנו להרוויח זמן, לקצר תהליכים, להנגיש ידע וחכמה. אז איך זה שרובנו חשים שאין לנו יותר זמן לכלום? לא לעצמנו, לא לחברנו, לא למשפחה. כאילו שאנחנו רצים כל הזמן, רודפים ונרדפים - קבורים תחת עומס אינטלקטואלי ונפשי.

אז מה עושים?

הפרשה מספקת לנו מדריך מקוצר למקרי מבול: תכין לך ולמשפחתך תיבה - אזור בטוח שבו תהיה מוגן מהסערה המשתוללת בחוץ. לפי ההנחיה הפשוטה הזו, קל להבין שאם חפצים בחיים אנחנו, חובה עלינו להכין חדר מוגן מפני שטף הטכנולוגיה ומבול הידע. ובמילים פשוטות: לתכנן מרחבים בתוך החיים שיישארו "יבשים" - בלי מחשב, בלי סמארטפון, בלי מייל ובלי פייסבוק וכד'. כדאי מאוד ללמוד איך עושים את זה בפועל ומה האסטרטגיות והטכניקות שעובדות. ויש כאלה.

אולי עכשיו מתאים לכם להתנתק לכמה רגעים ולמצוא את המרחב הפנימי המוגן שממנו תצמח גישה אחרת לחיים. להתנתק כדי להתחבר. להתגונן מפני המבול כדי להתחבר אל השורש ואל עצמנו.

הכותב הינו מאמן אישי וזוגי ליצירת שינוי משמעותי, מטפל בדמיון נובע, מרצה ומנחה סדנאות.