חושבים שאתם חכמים באמת?

הרבה אנשים חכמים בעיני עצמם. הרי כולנו למדנו וחרשנו שנים רבות, ואין ספק שהדור שלנו מבורך בשפע של ידע המגיע אלינו מכל כוון אפשרי. השאלה היא האם הידע הזה הופך אותנו לחכמים יותר

חדשות כיפה אהרון דרמון 13/02/14 16:36 יג באדר א'

חושבים שאתם חכמים באמת?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

רוצים להתקבל ל-MBA בהרווארד, אחד מבתי הספר לעסקים הטובים בעולם? זה ממש לא פשוט, בלשון המעטה: רק 10% מהמועמדים מתקבלים ללימודים. אבל זה עוד קל יחסית לעומת אחוז המתקבלים ל-MFA באוניברסיטת קליפורניה, שעומד על 3% בלבד. בשלב הזה אתם אמורים להסתקרן: מה זה ה-MFA הזה בכלל? ובכן, מדובר ב- Master of Fine Arts, תואר שני עם התמחות באמנות. אכן כן, יותר קשה להתקבל לתכנית האקסקלוסיבית בתחום האמנות מאשר לביזנס סקול. בוגרי ה-MFA משתלבים נהדר בכל ענפי שוק העבודה. לא רק בתחומים אומנותיים אלא גם באפיקים עסקיים לחלוטין, כמו בחברות ענקיות שצריכות הכוונה אומנותית או השראה יצירתית.

אז איך אפשר להסביר את התופעה הזו?

מתברר שהעולם המערבי עובר טלטלה ונוטה יותר ויותר... ימינה. מצביעי ליכוד והלאה, אל תחייכו מהר מדי את חיוך ה"אני-אמרתי-לכם", כי אני לא מתכוון למפה הפוליטית אלא למפת המוח שלנו. כידוע, המוח שלנו מחולק לשתי המיספרות שמתפקדות לרוב ביחד. אבל ישנם מספר הבדלים משמעותיים בין שתי מחציות המוח. חשיבה נשלטת על ידי המוח השמאלי הינה ליניארית, ממוקדת תוכן, אנליטית ומתחשבת בזמן. לעומתה, מחשבה נשלטת על ידי המוח הימני - סינטטית, אמורפית, ממוקדת צורה ולא מחויבת לזמן.

והנה מהות המהפכה המתרחשת בעולם כבר יותר 20 שנה: אחרי עידן בו הצד השמאלי של המוח שלט ביד רמה וללא עוררין בעולם האקדמי והעסקי ובכלל, אורו של המוח הימני זורח ומתחיל לתת "פייט" רציני. בעולם שבו התפקידים האנליטיים (כמו תכנות, ניתוחים פיננסיים וכו') כבר מתבצעים יותר ויותר על ידי מחשבים או מועברים מהמערב למזרח, שם כוח העבודה זול יותר - הגיע הזמן להתעורר: עידן המוח הימני הגיע, וכדאי לעלות על הרכבת בהקדם האפשרי. העולם יהיה שייך למפעילי ההמיספרה הימנית, לאמנים, ליצירתיים ולמדמיינים.

וזה קשור לפרשה שלנו. כי מסתבר שבצלאל, אומן הבית של המשכן, כן היה מתקבל ל-MFA. כדי לבנות את המשכן, המקום והכלים שיחברו את האלוקי לאנושי, כדי ליצור גשר בין השמיים לארץ, הקב"ה בחר באנשים מיוחדים, בעלי תכונות מיוחדות: "וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים (השראה מעבר למציאות), בְּחָכְמָה (יכולת שכלית) וּבִתְבוּנָה (הבנה רגשית) וּבְדַעַת (החיבור בין הלב למוח), וּבְכָל-מְלָאכָה (יכולת תרגום לעשייה בפועל)". המשך הפסוקים מדגיש את התכונה הבולטת: (שמות לא, ו): "וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה" - האמנים האלה הם 'חכמים'. אבל לא מהסוג האינטלקטואלי הממושקף והמעונב. לא בעלי ה-IQ הגבוה ביותר, לא בעלי המיספרה שמאלית מפותחת במיוחד. כי בתורה, אין 'חכמים' כאלה - הם לא נחשבים בכלל. אין אפילו פסוק אחד במקרא שממקם את החכמה בראש, במוח. תמיד, החכמה מופיעה דווקא בלב ('חֲכַם לֵב'). אם כן, על פי התורה, מקור החכמה, הכוח והיכולת לפתור בעיות, איננו הראש כי אם הלב. ועכשיו בואו נשבור מיתוס קטן: בפועל הלב שלנו אינו אלא משאבה לדם ולא מתרחשת בו פעילות תודעתית כגון מחשבה או רגש. למעשה, הלב (גם בתורה וגם בשפה המדוברת) הוא ביטוי סימבולי לחשיבת המוח הימני, הרגיש והיצירתי.

מה שמביא אותנו ל'גילוי' של ה-EQ (Emotional Quotient). ב1995, העיתונאי והפסיכולוג דניאל גולמן נתן במה ציבורית רחבה לתיאוריה שפותחה על ידי מקס פיין (ולאחר מכן על ידי מאייר וסאלוביי) בבסט סלר בינלאומי שטבע את המושג השגור היום בפי כול: 'אינטליגנציה רגשית'. או בשפת התורה: חכמת הלב. זו שמאפשרת לנו להתחבר לרגשות שלנו, להזדהות עם האחרים, להיות יצירתיים, להשתמש בדמיון שלנו ולצאת מהקופסה. יכולת זו נקראת בזוהר ('פתח אליהו'): "בִּינָה - לִבָּא. וּבָהּ הַלֵּב מֵבִין."

בחיבור בין הלב והשכל נמצאת עצמתה של היצירה. זוהי סוג של אינטואיציה (ראה 'העמק דבר') שאיננה מתנת הא-ל בלבד אלא שניתן לפתח על ידי תרגול וכלים מתאימים.

וכך כותב הרבי מחב"ד (היום יום י"ב שבט): "השכל וההתפעלות שני עולמות הם: עולם קר ומיושב, ועולם רותח ומבוהל. וזאת היא עבודת האדם, לחברם להיות לאחדים. ואז הבהלה

נהפכת לשאיפה, והשכל- למורה דרך בחיים של עבודה ופועל."

אם חשבתם שאתם חכמים בראש - תחשבו על זה שוב. והפעם... בלב!

הכותבהינומאמןאישיוזוגיליצירתשינוימשמעותי, מטפלבדמיוןנובע, מרצהומנחהסדנאות.