• חטיבה אחת

    בפרשה שלנו הוקמה אומה, וריבונו של עולם ביטא זו בכך שהוא פסח על בתי ישראל בנגפו את מצרים ואת בתינו הציל. מכאן ואילך קו המחשבה אינו בוחן את היחיד בלבד,אלא את האומה בכללה.

    הרב יובל שרלו

    24/01/07 00:00

  • על רייטינג ויחסי ציבור

    מעמד ציבורי הוא אחד המדדים לגודל האישיות הזוכה לו. אין ספק כי מי שמצליח לצבור לעצמו קהל חסידים ומעריצים לאורך תקופה, יש לו כנראה "מה למכור".

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    22/01/07 00:00

  • למה להתחכם?

    הקושי המוסרי הבולט ביותר ביציאת מצרים, הוא מדוע שם הקב"ה בפיו של משה דברים שמהם יבין פרעה כי שחרורם של ישראל הוא שחרור זמני בלבד. על האם אל מול הרשע מותר לעיתים לנקוט בדרכים שאינן אמת צרופה?

    איתן פינקלשטיין

    21/01/07 00:00

  • חידון לפרשת בא

    במספר דברים התקשה משה והקב"ה הראה לו באצבע ואמר לו "זה". מה הם? ובאיזו מכה , חוץ מחושך, נוצר חושך ביום?

    עזרא מרום

    21/01/07 00:00

  • כֵּן דִּבַּרְתָּ

    איך משה ידע שלא יראה עוד את פרעה?

    הרב כרמיאל כהן

    02/02/06 00:00

  • עם אויבים עושים מלחמה - לפרשת בא

    אין זה מקרה שאויבינו בארץ ישראל הם גם אויבי הטוב והצדק, האמת והיושר. המלחמה נגדם צודקת היא מצד עצמה, גם אם היו יושבים במקום אחר. זכות נתן לנו הקב"ה, להיות מאלה הנלחמים ברשעות הטרור. ארץ ישראל היא פועל יוצא ממלחמה זו. לפרשת בא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    13/01/05 00:00

  • החדש הזה לכם ראש חדשים

    ´החדש הזה לכם ראש חדשים´ - בין מניין החודשים לזכר יציאת מצריים

    הרב כרמיאל כהן

    13/01/05 00:00

  • ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

    חז"ל אומרים על יציאת מצרים כי הקב"ה ביקש כי העם " וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב…" וזה משום הבטחתו לאברהם אבינו. ושואלים וכי הקב"ה שומר הבטחתו רק כדי "שלא יאמר אותו צדיק", הרי את דבריו צריך לשמור ולקיים כי נאמן הוא ונאמנים דבריו?

    הרב מרדכי אליהו

    21/07/04 00:00

  • על גילוי וכיסוי - לפרשת בא

    פרעה מבטא את השקפת העולם הרואה את הצד הנגלה שבכל דבר, ללא הצד הפנימי. לכל תופעה ישנו הסבר מדעי, וכל דבר מוסבר בחוקיות של סיבה ומסובב גשמיים. כיצד ניתן להתמודד עם השקפה כזו? צדיק גדול, בחינת משה, הוא יכול להכנס אל פרעה - ולהתמודד עימו לפרשת בא.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/01/04 00:00

  • מעשה אמהות – סימן לבנות

    סיפור יציאת מצרים, האירוע המכונן של עם ישראל, טבוע כולו במטבען של נשים. "מעשה אמהות", שפרה ופועה, יוכבד, ציפורה ומרים, שימש "סימן לבנות". ביקשו הן ללכת, בצוותא-חדא עם הנערים והזקנים, האבות והבנים, ליטול חלק בעבודת הבורא...

    עו''ד ד''ר אביעד הכהן

    29/01/04 00:00

  • ''כי חוק לישראל הוא משפט לאלקי יעקב''

    "בפרשתנו אנו נפגשים ב"מתנה" הקדושה שנתנה לנו ע"י הקב"ה: שליטה על הזמן ויכולת פעולה אוטונומית בתוך השלטון האלוקי..."

    הרב ספי שרמן - מנהל תיכון ''ראשית'' ת''א

    27/01/04 00:00

  • מבכור פרעה הישב על כסאו

    האם יש חשיבות לשוני בין תיאור מכת בכורות ע"י משה, לבין התיאור על ביצועה בפועל?

    הרב כרמיאל כהן

    27/01/04 00:00

  • פרשת בא וחודש שבט

    על המכות והניסים שנעשו, יציאת מצרים וגאולה – כמה עניינים לפרשת בא

    ר' מרדכי ארצי

    01/09/03 00:00

  • גרות, מילה וקורבן פסח

    חיוב כרת, ח"ו, מצוי בתורה כעונש על מעשה אסור. חומרת העבירה בפועל- בקום ועשה על דבר ד' היא המחייבת עונש כה חמור. אך ישנם שני מקרים היוצאים מכלל זה…

    01/09/03 00:00

  • ראו כי רעה נגד פניכם

    "ויאמר אלהם יהי כן ה' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם. לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה' כי אֹתה אתם מבקשים ויגרש אתם מאת פני פרעה…" - כיצד התהפך ה"יהי כן" שבפסוק י ל"לא כן" שבפסוק יא? האם פרעה הסכים לשלחם ומיד חזר בו?

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • בין הורים לילדים

    שלשה מתוך ארבעת הבנים שבהגדה מופיעים בפרשתנו. שאלת הבן החכם, המופיעה בספר דברים, היא בעצם שאלת קביעותם של ערכים בדורות משתנים. "כיצד ייתכן", שואל הבן את אביו, "שאותם עדות, חוקים ומשפטים, אותם ערכים ואותו עולם מושגים, שחייתם איתם ביציאת מצרים ובמדבר, יהיו תקפים לנו כשניכנס לארץ ישראל, הדורשת אתגרים חדשים כמו מלחמה, התיישבות וכדו'?!". - שיחה לפרשת בא

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00