חידון לפרשת בא

במספר דברים התקשה משה והקב"ה הראה לו באצבע ואמר לו "זה". מה הם? ובאיזו מכה , חוץ מחושך, נוצר חושך ביום?

חדשות כיפה עזרא מרום 21/01/07 00:00 ב בשבט התשסז

שאלות

1. א. כמה מכות מוזכרות בפרשה ומה הן? ב. מה הרמז לכך?

2. ציין 2 דברים שעליהם נאמר בתורה: "וכסה את עין הארץ".

3. עשרת המכות ניתנו ביבשה,באויר ובים. מה משמעות הדבר?

4. מה משותף למכות : צפרדע, ערוב וארבה?

5. אילו סוגי ארבה ידועים לך? (עיין ברש"י)

6. ב-2 ניסים בתורה מסופר שנשבה רוח חזקה מאוד. מה הם?

7. באיזו מכה , חוץ מחושך, נוצר חושך ביום?

8.עיין ברש"י וענה: מה היו מטרות מכת החושך?

9."והאיש משה גדול מאוד" א.מה רמוז במילה "איש"? ב.ציין אישים נוספים בתנ"ך שקיבלו את התואר: "איש".

10.א.אילו מכות ניתנו ע"י הקב"ה בעצמו? ב. מה המשותף להן?

11. ב 4 דברים התקשה משה והקב"ה הראה לו באצבע ואמר לו "זה". מה הם ובמה הם רמוזים?

12.כיצד נקראים בפרשתינו: א.מכה ב.דבר שלא מבושל מספיק?

13.מהיכן נלמד הכלל: "מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה"?

14.איזו מכה נקראה בשם "המוות"?

15.על אילו מכות נאמר בפרשתינו שלא היה ולא יהיה כמוהם?


תשובות


1. שלוש מכות : ארבה, חשך,בכורות. ב. הרמז במילה בא= 3 בגימטריא ( עיין בעל הטורים) ג. המילה בא בראשי תיבות= בכורות, ארבה ,בלי אור(=חושך)

2. א.הארבה (בפרשתנו) ב. בלק אמר זאת לבלעם על עם ישראל .(במדבר כ"ב,5)

3. הקב"ה שולט בכל היקום ! (בניגוד לאלילים שלהם מיחסים כח מוגדר כמו אל הים, אל הגשם וכו)

4. בשלושתן נכנסו המזיקים לבתים.

5.רש"י מצטט את יואל פרק ב ,25: ארבה,ילק,חסיל,גזם.

6. א.מכת הארבה ב.קריעת ים סוף (שמות, י"ד, 21)

7. במכת הארבה נוצר חושך ביום : "ותחשך הארץ ויאכל את כל עשב הארץ" (י,15)

8. א.כדי שלא יראו המצרים במות הרשעים מישראל.

ב.כדי שבני ישראל יוכלו לחפש ולראות את הכלים של מצרים.

9 . א. איש ראשי תיבות: אדם ירא שמים. ב. "איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי". "ויהי איש אחד מרמתיים צופים ושמו אלקנה."

10. א.ערוב, דבר ובכורות. ב.שלושתן גרמו גם למות הבהמות בנוסף לאנשים.

11. רמוזים בראשי תיבות משה= מנורה,מחצית השקל, שרצים(בפרשת שמיני), החודש (בפרשתינו)

12 א.נגע ב. נא.

13. מרש"י על הפס: "ושמרתם את המצות" (י"ב, 17)

14.ארבה (י, 17)

15.א. הארבה: "לפניו לא היה ואחריו לא יהיה".

ב. מכת בכורות: "והיתה צעקה גדולה..אשר כמוהו לא נהייתה וכמוהו לא תוסיף" (י"א, 6).