דיני חג שבועות שחל במוצאי שבת

הרב הלל מרצבך לכל ההלכות המיוחדות לחג שבועות שצמוד לשבת. מה מותר להכין משבת לחג? עד איזו שעה צריך לאכול סעודה שלישית והאם מותר להתקלח לפני ליל לימוד התורה?

חדשות כיפה הלל מרצבך 15/05/18 15:41 א בסיון התשעח

דיני חג שבועות שחל במוצאי שבת
לימוד תורה, צילום: מדף הפייסבוק אור דולק בבית הכנסת

ערב שבת

v     הכנת נר גדול - יש להכין נר שידלוק מערב שבת עד כניסת חג שבועות כדי שניתן יהיה להדליק ממנו נרות לחג, וכן את נר ההבדלה של שבת (וכן אם רוצה להדליק ממנו את אש עבור בישול בחג).

v     הדבקת נרות - אסור להדביק נר שעווה למקומו ביום טוב. לכן, מי שרגיל להדביק את הנרות בפמוטים, צריך להכין את הנרות לחג מערב שבת.

v     תכנון סעודת ליל שבועות – מומלץ לתכנן את סעודת החג בליל שבועות במאכלים שלא נדרש הרבה זמן לחממם, כדי להימנע מהמתנה רבה שיתחממו בכניסת החג.

הכנה משבת ליום טוב

v      הכנה משבת ליום טוב - אין להכין שום דבר משבת לחג, כולל עריכת שולחן והכנת מאכלים לצורך החג, אך לארגן את הבית באופן שיש בו משום כבוד השבת - מותר.

v      שינה בשבת- מותר לישון בשבת אפילו אם בדעתו ישן כדי שיוכל להישאר ער בליל שבועות, אך לא יאמר זאת בפירוש (ספר חסידים רסו, משנ"ב רצ ס"ק ד).

v      אוכל קפוא – אסור להוציא בשבת אוכל קפוא מההקפאה לצורך יום טוב, אלא אם כן מוציא מספיק מוקדם כדי שהאוכל יהיה ראוי לאכילה כבר בשבת (משנ"ב תרסז ס"ק ה).

v      חימום אוכל – אסור להניח אוכל קפוא על הפלטה בשבת על מנת להפשירו ליו"ט, אך מותר לחמם לצורך סעודה שלישית ולשייר ליום טוב.

v   סעודה שלישית – ישתדל להתפלל תפילת מנחה מוקדמת בשבת, ולהתחיל לאכול סעודה שלישית לפני שעה עשירית בערך 16:04 (ירושלים), כדי שיאכל סעודת חג לתיאבון (רמ"א תקכט, א). אם לא הספיק לאכול לפני שעה זו יכול לאכול סעודה שלישית, אך לא יאכל יותר משיעור כביצה (54 גרם) לחם.

ליל יום טוב

v      עריכת שולחן יום טוב – עריכת השולחן ושאר ההכנות ליום טוב (שאין בהם חילול שבת) מותרות מיד בצאת הכוכבים בשעה 19:58 (ירושלים). ולפני שמתחיל בהכנות החג צריך לומר: "ברוך המבדיל בין קודש לקודש" (בלא שם ומלכות) או להתפלל את תפילת ערבית של חג עם ברכת "תודיענו".

v      הדלקת נרות – הדלקת נרות לחג תיעשה מאש שדלקה ורק לאחר שיצאה השבת לחלוטין 20:12  (ירושלים) עם אש שדלקה מערב שבת.

v      קידוש יום טוב והבדלה - סדר הקידוש בליל יום טוב הוא: יקנה"ז דהיינו: י'ין (הגפן) ק'ידוש ("אשר בחר בנו...") נ'ר ("בורא מאורי האש") ה'בדלה ("המבדיל בין קודש לקודש") ז'מן (שהחיינו). אין מברכים על הבשמים במוצאי שבת זו.

v      נר ההבדלה – אסור לכבות את נר ההבדלה ביו"ט. וכן ראוי שהנר שמבדיל עליו יהיה כמין אבוקה, ולכן מומלץ להוסיף גפרור או קיסם לתוך הנר שעליו מברך (ניתן להשתמש בנרות שהודלקו לכבוד החג כנר ההבדלה).

v      נר לעילוי נשמת הוריו – מי שנוהג להדליק נר נשמה לעילוי נשמת הוריו בימים טובים. ראוי שידליק כבר מערב שבת, ואם לא הספיק יכול להדליקו מנר אחר גם ביום טוב (ביאור הלכה סימן תקיד ד"ה נר של בטלה). במקרה כזה, רצוי להדליק אותו על השולחן שבו אוכלים ליהנות מאורו.

v     רחצה ביום טוב - למנהג הספרדים אין איסור רחיצה ביום טוב (שו"ע סימן תקיא סעיף ב). למנהג האשכנזים, יש איסור להתרחץ כשעושה אמבטיה או באופן שמקלח את כל גופו בבת אחת, אך ניתן להתקלח בטוש נייד, באופן שמקלח את גופו איבר איבר (משנה ברורה תקיא יח). יש לשים שלא לסחוט את השערות, ולהשתמש בסבון נוזלי.