"ליקוטי תפילות" לחודש ניסן ולחג הפסח

ב"ליקוטי תפילות" לרבי נתן מברסלב מצויות תפילות נאות ומעוררות השראה המתייחסות לחודש ניסן ולחג הפסח, ובכוחו של העיון בהן ואמירתן בפועל להעמיק את החוויה הדתית סביב הימים הללו

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 16/03/18 08:44 כט באדר התשעח

"ליקוטי תפילות" לחודש ניסן ולחג הפסח
תפילת נשים, צילום: shutterstock

מבוא

במאמר זה מוגשת אסופה של תפילות רשות מעוררות השראה לחודש ניסן ולחג הפסח מתוך "ליקוטי תפילות" לרבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן. התפילות ערוכות על פי נושאים, ונכללו קטעים המכילים תכנים בעלי רלוונטיות הראויים להיות נישאים על ידי בני דורנו. היכרות עם תפילות אלה ואמירתן בפועל, בכוחן להעמיק את החוויה הדתית סביב ימים אלה. המוטיבים הנוגעים לחודש ניסן ולפסח ב"ליקוטי תפילות" מיוסדים ברובם על תורות המובאות בחיבורו של רבי נחמן "ליקוטי מוהר"ן", שם מצויה שורה של הידרשויות לנושא.

מלאכת ההדפסה של הדפוס הראשון של "ליקוטי תפילות" החלה בברסלב בראשית שנת תקפ"ב (1821). אולם בשל קשיים כלכליים, מחלוקות מצד מתנגדי ברסלב, היעדר רישיון מטעם השלטונות ומניעות נוספות, התארכה היא והגיעה לכלל סיום בערב פסח של שנת תקפ"ז (1827), ככל הנראה בברסלב. מהדורה זו כוללת למעלה ממאה וחמישים תפילות בשני חלקים. במהלך עבודת ההדפסה של "ליקוטי תפילות" חיבר רבי נתן תפילות נוספות. ואסופה המכילה תפילות אלו, חמישים וארבע במספר, ראתה אור במועד בלתי ידוע לאשורו, בין השנים תר"י–תר"כ, בזאלקווי או בלעמבערג (ראו בהרחבה יעל לוין, שׂים שלום: תפילות לשלום העולם, אסופה מתוך "ליקוטי תפילות", ירושלים: ספרי מגיד, הוצאת קורן, 2009, "פתח דבר"). התפילות המרכיבות את הלקט הנוכחי מופיעות כולן בקובץ הנדפס הראשון של "ליקוטי תפילות", ונוסחן עבר הגהה על פי דפוס זה.

נוסחי התפילות

תפילות על קבלת שלושת הרגלים בקדושה ובשמחה

וּתְרַחֵם עָלֵינוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶיךָ הַגְּדוֹלִים, וְתוֹשִׁיעֵנוּ שֶׁנִּזְכֶּה לְקַבֵּל אֶת כָּל הַשְּׁלֹשָׁה רְגָלִים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁהֵם פֶּסַח שָׁבוּעוֹת סֻכּוֹת, בִּקְדֻשָּׁה גְדוֹלָה וּבְחֶדְוָה רַבָּה וַעֲצוּמָה מְאֹד. וְנִזְכֶּה לְכַבֵּד אֶת כָּל הָרְגָלִים וְהַיָּמִים טוֹבִים בְּכָל מִינֵי כָבוֹד וָעֹז וּפְאֵר, בְּמַאֲכָל וּמִשְׁתֶּה וּכְסוּת נְקִיָּה, וּבִשְׁבִיתָה מִן הַמְּלָאכָה, וּבְלֵב טוֹב וּבְשִׂמְחָה גְדוֹלָה, וּבִתְפִלָּה בְּכַוָּנָה עֲצוּמָה וְהִתְעוֹרְרוּת נִפְלָא, כָּרָאוּי לְאִישׁ יִשְׂרְאֵלִי לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִתְנַהֵג בְּיוֹם טוֹב קֹדֶשׁ... וְנִזְכֶּה לִשְׂמֹחַ מְאֹד מְאֹד בְּחֶדְוָה רַבָּה וַעֲצוּמָה בְּכָל הַשָּׁלֹשׁ רְגָלִים, "נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָּךְ" (שיר השירים א, ד) אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְרוֹמַמְתָּנוּ מִכָּל הַלְּשׁוֹנוֹת עַד שֶׁנִּזְכֶּה לַעֲלוֹת לִרְאוֹת וְלֵרָאוֹת בְּאוֹר פְּנֵי ה'. [ליקוטי תפילות, ל, פז ע"א–ע"ב]

*   *   *

וּבְכֵן יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֶאֱ-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁאֶזְכֶּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶיךָ הָעֲצוּמִים לְקַבֵּל אֶת כָּל הַיָּמִים טוֹבִים בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְדוֹלָה, בְּשִׂמְחָה וּבְחֶדְוָה רַבָּה וּבְהַרְחָבַת הַלֵּב, בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת, כִּרְצוֹנְךָ הַטּוֹב בֶּאֱמֶת. [ליקוטי תפילות, צט (קב), ריא ע"א–ע"ב]
 

*   *   *

וּתְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל אֶת הַשָּׁלֹשׁ רְגָלִים, שֶׁהֵם פֶּסַח שָׁבוּעוֹת סֻכּוֹת, בְּשִֹמְחָה וְחֶדְוָה גְדוֹלָה רַבָּה וַעֲצוּמָה, וּבְיִרְאָה וּבְאַהֲבָה וּבִקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְדוֹלָה בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת כִּרְצוֹנְךָ הַטּוֹב, וְאֶזְכֶּה לְכַבְּדָם בְּכָל מִינֵי כָבוֹד וָעֹנֶג, בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה וּמַעֲדַנִּים טוֹבִים וּבְמַלְבּוּשֵׁי כָבוֹד, וּבִתְפִלָּה בְּכַוָּנָה וְשִֹמְחָה גְדוֹלָה וּבְהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל. [ליקוטי תפילות, חלק שני, א, א ע"ב–ב ע"א]

תפילה על ליל הסדר

וְתִהְיֶה בְעֶזְרֵנוּ שֶׁנִּזְכֶּה לְקַבֵּל עָלֵינוּ קְדֻשַּׁת חַג הַפֶּסַח בִּקְדֻשָּׁה נוֹרָאָה וַעֲצוּמָה, וּבְשִׂמְחָה וְחֶדְוָה גְּדוֹלָה, וְנִזְכֶּה לְקַיֵּם מִצְוַת אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן שֶׁל פֶּסַח בִּשְׁלֵמוּת הָרָאוּי, בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְּדוֹלָה... וְנִזְכֶּה לְסַדֵּר הַסֵּדֶר שֶׁל פֶּסַח בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה כָּרָאוּי, וְתַעַזְרֵנוּ לוֹמַר הַהַגָּדָה בְּקוֹל רָם בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה וְנוֹרָאָה וּבְשִׂמְחָה וְחֶדְוָה רַבָּה וַעֲצוּמָה, וּבְהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל וּבְהִתְלַהֲבוּת נִמְרָץ, בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְּדוֹלָה, עַד שֶׁהַקּוֹל יְעוֹרֵר הַכַּוָּנָה. [ליקוטי תפילות, כ, נ ע"א]

 

תפילה על מצוות חג הפסח ויציאה מעבדות לחירות

וְנִזְכֶּה בְּרַחֲמֶיךָ לְקַיֵּם כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁל פֶּסַח בִּקְדֻשָּׁה גְדוֹלָה וּבְשִׂמְחָה וְחֶדְוָה רַבָּה, וְתַעַזְרֵנוּ וְתוֹשִׁיעֵנוּ וְתִשְׁמְרֵנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים מִמַשֶּׁהוּ חָמֵץ וּשְׂאֹר שֶׁלֹּא יִמָּצֵא בִּגְבוּלֵנוּ וּבִרְשׁוּתֵנוּ... וְתַעַזְרֵנוּ וּתְזַכֵּנוּ לָצֵאת מֵעַבְדוּת לְחֵרוּת מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, מֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב מֵאֲפֵלָה לְאוֹר גָּדוֹל. וְנִזְכֶּה לְסַדֵּר הַסֵּדֶר שֶׁל פֶּסַח בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל וּבְהִתְלַהֲבוּת נִפְלָא וּבְשִׂמְחָה רַבָּה וַעֲצוּמָה. [ליקוטי תפילות, חלק שני, לז, פה ע"ב–פו ע"א]

 

תפילות על יציאת מצרים והניסים שנעשו לישראל

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, הַשָּם פֶּה לָאִלֵּם, תֵּן לָנוּ פֶּה לָשֹוּחַ בְּתוֹרָתְךָ וְנִפְלְאוֹתֶיךָ הָאֲמִתִּיּוֹת תָּמִיד, "לְמַעַן יֵדְעוּ דוֹר אַחֲרוֹן בָּנִים יִוָּלֵדוּ יָקוּמוּ וִיסַפְּרוּ לִבְנֵיהֶם" (תהילים עח, ו), וְנִזְכֶּה לְהוֹדִיעַ לְבָנֵינוּ וְלִבְנֵי בָנֵינוּ וּלְכָל בְּנֵי יִשְֹרָאֵל לְדוֹרוֹתָם אֶת כָּל מַעֲשֵֹה ה' וְנִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָֹה עִמָּנוּ מִיּוֹם יְצִיאַת מִצְרַיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ" (דברים ד, ט). [ליקוטי תפילות, חלק שני, מב, צו ע"ב]

*   *   *

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מָרֵיהּ דְעָלְמָא כֹּלָּא [=אֲדוֹן הָעוֹלָם כֻּלּוֹ], אֲדוֹן הַנִּפְלָאוֹת מַצְמִיחַ יְשׁוּעוֹת, אַתָּה יוֹדֵעַ הָאֱמֶת שֶׁכָּל הַנִּסִּים וְהַנִּפְלָאוֹת שֶׁעָשִׂיתָ עִמָּנוּ בִּיצִיאַת מִצְרַיִם וּבְמִלְחֶמֶת עֲמָלֵק בִּימֵי מֹשֶׁה וּבִימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר, וְכָל הַנִּסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשִׂיתָ עִמָּנוּ בִּימֵי חֲנֻכָּה וּבְכָל דּוֹר וָדוֹר, עִקַּר הַנֵּס וְהַיְשׁוּעָה הוּא יְשׁוּעַת הַנֶּפֶשׁ כִּי עִקָּר הַקִּנְאָה וְהַשִּׂנְאָה שֶׁל כָּל צָרֵינוּ וְרוֹדְפֵינוּ בְּגַשְׁמִיּוּת וְרוּחָנִיּוּת, הוּא רַק עַל אֲשֶׁר אָנוּ מַאֲמִינִים בְּךָ ה' אֱ-לֹהֵינוּ, וּמִשְׁתּוֹקְקִים לֵילֵךְ בִּדְרָכֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים וּלְקַיֵּם מִצְוֹתֶיךָ הַנּוֹרָאוֹת, וּלְגַלּוֹת וּלְפַרְסֵם אֲמִתַּת אֱמוּנַת אֱ-לֹהוּתְךָ וְהַשְׁגָּחָתְךָ וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בָּעוֹלָם, אֲשֶׁר רַק בִּשְׁבִיל זֶה לא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵינוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם.

וְעַל כֵּן עִקָּר הַנֵּס וְהַיְשׁוּעָה מִכָּל הַצָּרוֹת הוּא מַה שֶּׁאַתָּה מְקַנֵּא קִנְאָתְךָ וְאַתָּה עוֹשֶׂה נִסִּים וְנִפְלָאוֹת, כְּדֵי לְקַיֵּם הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת לְבַל יִתְבַּטְּלוּ מִן הָעוֹלָם חַס וְשָׁלוֹם. [ליקוטי תפילות, חלק שני, לז, פה ע"א–ע"ב]
 

תפילות על המשכת מהות חודש ניסן על פני השנה כולה

וְתַעַזְרֵנוּ לְהַמְשִׁיךְ קְדֻשַּׁת חֹדֶשׁ נִיסָן, רֹאשׁ חֳדָשִׁים, עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל... וְתַעַזְרֵנוּ לְהַמְשִׁיךְ קְדֻשַּׁת וְשִׂמְחַת נִיסָן עַל כָּל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ. [ליקוטי תפילות, חלק שני, ה, כג ע"ב]

*   *   *

וּתְזַכֵּנִי לְקַדֵּשׁ עַצְמִי בְּיוֹתֵר בִּשְׁנֵי הֶחֳדָשִׁים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁהֵם שְׁנֵי רָאשִׁים שֶׁל הַשָּׁנָה, שֶׁהֵם נִיסָן וְתִשְׁרֵי שֶׁהֵם יְמֵי תְשׁוּבָה, שֶׁאֶזְכֶּה בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה לָשׁוּב בָּהֶם בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, וּלְהִתְקַדֵּשׁ בָּהֶם בִּקְדֻשָּׁה יְתֵרָה וּבְשִׂמְחָה גְדוֹלָה. וְאֶזְכֶּה לְהַמְשִׁיךְ עָלַי קְדֻשָּׁה גְדוֹלָה וּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה תָּמִיד מִשְּׁנֵי הֶחֳדָשִׁים הָאֵלּוּ עַל כָּל הַשָּׁנָה כֻּלָּה. [ליקוטי תפילות, מט, קכח ע"א]

 

"ליקוטי תפילות לספירת העומר", ראו כאן.