"אסור לוותר על בריאות הנפש לטובת קיום מצוות היום": מכתב למתמודדי נפש ערב כיפור

החוויה של יום כיפור לבשה צורה קלאסית מסוימת לאורך הדורות, וייתכן שהצורה הזו לא מתאימה למתמודדי נפש רבים. אבל אל תוותרו על התחברות לקדושת היום

חדשות כיפה הרב יוני רוזנצווייג 03/10/22 13:25 ח בתשרי התשפג

"אסור לוותר על בריאות הנפש לטובת קיום מצוות היום": מכתב למתמודדי נפש ערב כיפור
יום כיפור, צילום: shutterstock

לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה, אשתף בכמה מחשבות בסיסיות, ללא כניסה לפירוט נרחב, בנוגע לחווית היום האדיר והנורא הזה, אצל מתמודדי הנפש. כמובן שהדרכה פרטנית ומסוימת נצרכת בכל מקרה לגופו.

הצורה הקלאסית שלבשה חווית יום כיפור - לא מתאימה למתמודדי הנפש

חווית יום הכיפורים – החוויה הזו לבשה צורה קלאסית מסוימת לאורך הדורות, וייתכן שהצורה הזו לא מתאימה למתמודדי נפש רבים. אבל אל תוותרו על התחברות לקדושת היום. אינכם יכולים להתוודות מחמת החשש מהידרדרות לדיכאון? יש קטעים אחרים בתפילה שתוכלו להתחבר אליהם. אינם יכולים להיות בבית הכנסת מחמת אורך התפילות והפרעת הקשב והריכוז שיש לכם? אולי תוכלו לקרוא מאמר מעניין בזמן שאתם מחוץ לבית הכנסת. אינם יכולים להתענות מחמת הפרעת האכילה? יש כאלו שאמרו לי שהם לוקחים על עצמם תענית דיבור במקום. מצאו את הדרך שלכם להצטרף עם הציבור.

אסור לוותר על בריאות הנפש לטובת קיום מצוות היום

איזון רוחני ונפשי – הרב סולובייצ'יק לימד אותנו לחיות בדיאלקטיקה, וגם כאן אנחנו חייבים לשנן לעצמנו את הכלל החשוב ביותר: אסור לוותר על בריאות הנפש לטובת קיום מצוות היום, ובאותה מידה אסור לוותר על הדבקות בתורה ובמצוותיה לטובת בריאות הנפש.

כשם שאנו מצליחים לגשר על הפערים כשמדובר בבריאות הגוף, אנחנו חייבים למצוא את הדרך לגשר על הפערים כשמדובר בבריאות הנפש. קיום ההלכה איננו קל, וההלכה אינה תכנית כבקשתך – זה ידוע ופשוט. אבל יש הבדל בין הלכה שדורשת מאמץ, לבין הלכה שמלווה במצוקה וסבל מתמידים. זה אינו מצב בריא, וחשוב שכל אחד יתייעץ עם אנשי מקצוע מחד ורבנים מאידך, כדי למצוא את השילוב הנכון בין הצרכים הרוחניים והנפשיים, ולהמעיט בסבל ובמצוקה הקיימים אצל מתמודדי הנפש.

מי שלא צם כשהוא אמור לצום – חוטא, אבל גם מי שצם כשהוא לא אמור לצום חוטא

הקדוש ברוך הוא אוהב אתכם – פעמים רבות מתקשים מתמודדי הנפש מרגישים דחויים מתוך הציבור, כיוון שאינם מסוגלים להתענות או להשתתף בתפילות כשאר הציבור. "האם הקדוש ברוך הוא שונא אותי?", הם שואלים אותי, "האם אני עדיין חלק מכלל ישראל?". ואני עונה: מה שמחבר אותך לציבור זה לא אם אתה צם או לא, מתפלל או לא, אלא אם אתה מקיים את רצון ה'.

מי שלא צם כשהוא אמור לצום – חוטא, אבל גם מי שצם כשהוא לא אמור לצום חוטא. לעומת זאת, אם מי שאמור לצום – צם, ומי שלא – לא צם, אזי כולם עומדים כחטיבה אחת לפני ה', ועושים רצונו של מקום. "לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה" – הקדוש ברוך הוא רוצה את הלב השבור של האדם, את הכמיהה שלו, וכשהוא מקיים את ההלכה על פי מה שפסקו לו, הרי הוא בכלל דברי הפסוק.

ויהי רצון שישלח הקדוש ברוך הוא רפואה שלמה לכם, מתמודדי הנפש, תיחתמו לשנה טובה ויפה, לכל ולבני משפחותיכם, יחד עם כל קהל בית ישראל.

הרב יוני רוזנצוויג, מייסד מרכז מעגלי נפש ורב קהילת נצח מנשה בבית שמש