פירות ללא חרקים

במכון "התורה והארץ" מזהירים השנה מפני אחוז גבוה של חרקים בפירות היבשים, בעיקר בתאנים ובצימוקים. כך תבדקו. מדריך

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/11 00:00 ו בשבט התשעא

פירות ללא חרקים
storem-cc-by-sa, צילום: storem-cc-by-sa

ט"ו בשבט, חגם של הפירות היבשים אשר יחל בשבוע הבא, מסתמן השנה בהיערכות מיוחדת לקראת החרקים, ידידיהם הטובים של מרבית שבעת המינים. מכון "התורה והארץ" ליישום והסברת המצוות התלויות בארץ, מפרסם את נתוני נגיעות החרקים בשבת המינים כפי שעלו מבדיקות שערך המכון - ומזהיר את הציבור: בדקו היטב את הפירות, קודם אכילתם.

 

הנגיעות הגבוהה ביותר היא בתאנים, שם מצא המכון כי בכ-25% מכל שקית תאנים נמצאו חרקים. "בצימוקים השנה התגלו יותר חרקים מאשר בשנים קודמות, עיקר נגיעות החרקים היא בצימוקים השחורים, בצימוקים הבהירים נמצאה כמות מועטה ביותר", מסבירים במכון.


צימוקים שחורים יותר נגועים (צילום: mattlemmon-cc-by-sa)


עוד עולה מניתוח נתוני הבדיקות כי ישנה התרבות של חרקים בכל מקום שבו האחסון איננו בתנאים טובים והמוצר נמצא זמן רב על המדף - ועל כן יש להעדיף רכישת מוצרים טובים שאוחסנו במקומות בהם ישנה תחלופה גבוהה של הפירות. כמו כן מציעים במכון לשטוף את הפירות היבשים במים חמים, קודם ההגשה, דבר המקטין את אחוז החרקים מראש.

 

במכון מזכירים כי במסגרת בדיקת הפירות ובמידה ועל הזיתים קיימים כתמים או נקב קטן, יש לפתוח בסכין ולוודא שאין נגיעות בתוך הפרי. באשר לתמרים נטען כי אם הפירות לחים, יש לבדוק אם הפרי שלם - ואין צורך בבדיקה נוספת. אולם, תמר יבש יש לפתוח לאורכו, להוציא את גרעינו ולבדוק היטב בעין משני צדדיו האם יש בו פירורים קטנים או חורים. במקרה כזה יש "לחתוך את האזור הנגוע או להשליך את כל התמר.

 

ובעניין הצימוקים, מבהירים במכון כי יש להשרותם במים חמים ולאחר שהצימוק מתרחב יש לבחוש את המים ולוודא כי אין חרקים הצפים על המים. במכון טוענים כי בתאנים יבשות, אולי הפרי הקשה ביותר מבחינת הבדיקה, מצויים חרקים רבים ועל כן "עדיף להימנע מאכילתה". עם זאת, מי שבכל זאת חשוב לו לאכול את הפרי, נדרש לשטוף קודם את התאנה, לשפשף אותה מבחוץ היטב בכל קפל, לחתוך את התאנה ולהסיר את מקום הפתח ואז לבדוק את המרקם; כל מקום שהוא כהה יותר, או שחור יותר מהרגיל - יש לחתוך ולהסיר.

 

עוד מסבירים במכון כי אם נמצאו בקליפתו של הרימון נקבים או גוון כהה, יש לפתוח אותו ולבדוק היטב מבפנים, זאת על ידי הסרת כל החלקים בהם יש חשש. כמו כן מזהירים במכון שלא ידבקו לידיים כנימות הדבוקות על קליפת הפרי, במהלך הבדיקה.


כל המדריכים לט"ו בשבט במדור עדכוני הכשרות