המאחר לתפלה

"יש להשתדל להגיע בזמן לתפלה על מנת שיוכל להתפלל בנחת ובכוונה אך אם איחר מלבא לבית הכנסת..." - מקבץ הלכות בנושא.

חדשות כיפה הרב דוד הורדן 19/01/03 00:00 טז בשבט התשסג


יש להשתדל להגיע בזמן לתפלה על מנת שיוכל להתפלל בנחת ובכוונה אך אם איחר מלבא לבית הכנסת ואם יתפלל בסדר לא יגיע להתפלל תפלת שמונה עשרה עמהם, והעיקר שיתפלל שמונה עשרה עם הציבור, על כן יכול לדלג כאשר יתבאר.
אך ברכת על נטילת ידיים וברכות התורה וברכת אלהי נשמה, לעולם צריך לגמור קודם התפלה, ועל כן אם לא אמרם בביתו, צריך לאמרם בבית הכנסת, ואפילו אם על ידי זה יתאחר מלהתפלל עם הציבור וגם קריאת שמע עם הברכות בשחרית, צריך לומר קודם שמונה עשרה, דהיינו שיתחיל ברכת יוצר אור ויתפלל כסדר עד אחר שמונה עשרה, בלי שום הפסק (כדי להסמיך גאולה לתפלה) אבל שאר הרכות וכל הסדר ופסוקי דזמרה (בלי ברכת ברוך שאמר וישתבח) יכל לאמרם גם לאחר התפלה.
ולכן לאחר שאמר שלש הברכות הנזכרות לעיל והניח טלית ותפילין, אם הוא רואה כי אין לו עוד זמן שיוכל להגיע להתפלל שמונה עשרה עם הציבור, אלא כשידלג ויתחיל ברכת יוצר אור, אזי יתחיל שם. ואם יש לו זמן לומר גם ברוך שאמר ואשרי עד סופו וישתבח, יאמרם. יש לו זמן יותר, יאמר גם הללויה הללו אל בקדשו עד כל הנשמה תהלל יה הללויה. יש לו זמן יותר, יאמר גם הללויה הללו את ד' מן השמים וגו'. יש לו עוד זמן יותר, יאמר גם שאר הללויה. ולאחר גמר התפלה ישלים כל מה שדילג, רק ברוך שאמר וישתבח אין אומרים לאחר התפלה. ואם רואה שאפילו אם יתחיל בברכת יוצר אור, לא יוכל להתפלל שמונה עשרה עם הציבור אלא אם כן ימהר, טוב לו יותר להתפלל בפני עצמו כסדר במתינות ובכוונה.