ראש הממשלה על הרב דורון זצ"ל: "הרב היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד"

אנשי ציבור מגיבים לפטירתו של הרב אליהו בקשי דורון מנגיף הקורונה. הרבנים הראשיים: "'עולם הרבנות התורה וההלכה איבד את אחד מעמודי התווך שלו. יחד עם כל בית ישראל מתעטף באבל בערב הקשה הזה עם הסתלקותו לגנזי מרומים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/20 23:41 יח בניסן התשפ

ראש הממשלה על הרב דורון זצ"ל: "הרב היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד"
צילום: עיריית ירושלים

הערב נודע כי הרב אליהו בקשי דורון, מי שהיה הרב הראשי לישראל, נפטר מנגיף הקורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים וזאת לאחר מאבק של חמישה ימים בנגיף. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם פטירתו של הראשון לציון, הרב אליהו בקשי-דורון זצ"ל: "אני דואב עמוקות – עם עַם ישראל כולו – על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון זצ"ל. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים. הרב בקשי-דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד. בקיאותו המופלגת במקורות ישראל התמזגה עם מידותיו הנאצלות. הוא ניחן בנועם הליכות וקיבל במאור פנים כל אדם. הרב בקשי-דורון שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה.לדאבון הלב, הרב בקשי-דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו".

הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף ספד לרב הראשי לשעבר הרב אליהו בקשי דורון שהלך לעולמו בגיל 79 לאחר שנדבק בקורונה: ''עולם הרבנות התורה וההלכה איבד את אחד מעמודי התווך שלו, הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל. אוי לו לדור שאיבד כלי חמדתו, או לה לספינה שאבד קרבניטה, המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם, זך השכל והרעיון. זכינו להכירו עוד כאשר כיהן כראש הקיבוץ בישיבת פורת יוסף והרביץ תורה בתלמידים שהשתוקקו לקבל תורה מפיהו, שיעוריו בישיבה היו מלאים בפלפול חד, ובספריו הרבים חתר לשלב את השיטות, השיטה הליטאית בה למד בישיבת חברון, עם השיטה ההלכתית הספרדית כפי שלמד ממרן אאמו״ר זיע״א היה מפורסם בכוחא דהיתרא כפי מסורת גדולי ספרד ולאמיתה של תורה'', כך הרב יוסף.

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו ספד גם הוא וכתב: "יחד עם כל בית ישראל מתעטף באבל בערב הקשה הזה עם הסתלקותו לגנזי מרומים של הראשון לציון, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל ששימש בין היתר כרב בערים בת ים וחיפה. הגר"א בקשי דורון כיהן כנשיא בית הדין הגדול ועמד בראשות מוסדות תורה רבים בהם צמחו תלמידי חכמים מופלגים.  עמד לימין רבני ודייני ישראל בעצה ותושיה.הסתלקותו הערב מותירה חלל גדול בעולם היהודי."

ראש העיר ירושלים, משה ליאון על פטירתו של הרב: "הערב אנחנו נפרדים ביגון עמוק מזקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל שהסתלק לבית עולמו. הרב כיהן כראש מוסדות בנין אב ודבי אליהו בירושלים היה איש של חסד, איש של נתינה ורבות עוד יסופר על פועלו לטובת הציבור. זכיתי להיכרות קרובה ומעמיקה עימו, להנות מעצותיו ולהתברך מפיו הקדוש פעמים רבות. אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו הרבים ולעולם היהודי כולו שנפרד מאחד מענקי הרוח שפעלו בקרבו שנים רבות. העיר ירושלים בה פעל, למד וגידל את משפחתו תנציח את זכרו הגדול בתקופה הקרובה. דמותו המאירה, פסקיו, ומורשתו התורנית חקוקים בליבנו לעד".

שר הביטחון, נפתלי בנט הגיב להודעה ואמר: "הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך כעת לעולמו בתום מאבק עיקש בנגיף הקורונה. הרב היה איש חסד ונתינה, שפעל רבות לקירוב לבבות בעם ישראל.
מוסדות בנין אב ודבי אליהו שהקים מסמלים את מורשתו, מורשת של אהבת העם והתורה. 
בשמי ובשם מערכת הביטחון, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחה בשעה קשה זו.
עם ישראל כולו מחבק אתכם. יהיה זכרו ברוך".

יו"ר האיחוד הלאומי, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "ניצחו אראלים את המצוקים. כאב עצום על תלמיד חכם, איש תורה וחסד, מנהיג. מחובר לכל חלקי העם והוביל בתפקידיו עמידה איתנה על כבודה של תורה. הראשון לציון הרב בקשי דורון נתבקש לישיבה של מעלה, חבל על דאבדין ולא משתכחין."

שר החינוך הרב רפי פרץ: "עם ישראל התייתם הערב. הלב דואב על פטירתו של הראשון לציון, הרב בקשי דורון זצ"ל. הרב בקשי היה מגדולי התורה בדורות האחרונים, מורה לרבים, מסור לתורה ולעם ישראל באופן יוצא דופן, הנהיג רבנות שורשית וקשובה, מכילה ומאירת פנים. זכותו הגדולה תגן עלינו ויהא מליץ יושר בעדנו.  יהי זכרו ברוך".

גם השר אריה דרעי הגיב להודעה על פטירתו של הרב: "‏ברוך דיין האמת. מתאבל מרה על פטירת הרב הראשי, הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון. הרב בקשי דורון, היה תלמיד חכם ענק, מורה דרך לרבים בעם ישראל ופטירתו היא מכה גדולה. כאב גדול מאד, אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך"