דיון דרמטי בבג"ץ: נתניהו ייפסל מהרכבת ממשלה?

בית המשפט העליון ידון בעתירה המבקשת שלא לאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה. הדיון יתחיל בשאלה האם הסוגייה רלוונטית לבית המשפט, ובמידה ויוחלט לדון בה, הדיון יורחב להרכב של תשעה שופטים

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 31/12/19 08:10 ג בטבת התשפ

דיון דרמטי בבג"ץ: נתניהו ייפסל מהרכבת ממשלה?
אביחי מנדלבליט ואסתר חיות. דיון חשוב, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בג"ץ ידון היום (ג') בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב את הממשלה הבאה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן ידונו בעתירה שהוגשה על ידי 67 אנשי רוח והייטק, וצפויים שלא להכריע בנושא. במידה ותתקבל החלטה לקבל החלטה, היא תתקבל בהרכב מורחב של תשעה שופטים.

כזכור, מוקדם יותר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט הגיש את חוות דעתו לבג"ץ, וטען כי עוד לפני שמכריעים בסגויית נתניהו, צריך חבדוק האם בכלל מותר לדון בנושא. בחוות דעתו מנדלבליט לא מגיש הצעה קונקרטית לבג"ץ בטענה כי הסיגוייה תיאורטית בלבד. נתניהו עצמו אמר כי "רק העם יחליט".

הדיון ייפתח בשאלה האם תפקידו של בג"ץ להכריע בנושא. השופט עופר גרוסקופף ביקש באחרונה מהיועץ המשפטי לממשלה תגובה מקדמית לעתירות, אך מנדבליט נמנע מהכרעה בשאלה זו בטענה שמדובר בסוגיה תיאורטית. במידה ויחליטו לדון בסוגיה העקרונית, יש להניח שהנשיאה חיות תרחיב את הרכב השופטים לתשעה לפחות משום שמדובר בנושא בעל השלכות פוליטיות מרחיקות לכת ובעל השלכות הנוגעות לאמון הציבור. במקרה שכזה, ההרכב צפוי לכלול שופטים אקטיביסטים לצד שמרנים שיכריעו בסוגיה.

נתניהו בישיבת הממשלה

נתניהו. ייפסל על ידי בג"ץ?צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90