סמוטריץ' מסביר: פרוייקט 'נתיב פלוס' הוא הצלחה

לאור הפקקים הרבים בנתיבים החדשים שהשיק משרד התחבורה, המיועדים לנסיעה שיתופית, שר התחבורה מפרט את הסיבות שהביאו לפתיחת הנתיבים החדשים, ומסביר מדוע המיזם הוא הצלחה

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/10/19 19:11 כה בתשרי התשפ

סמוטריץ' מסביר: פרוייקט 'נתיב פלוס' הוא הצלחה
הנתיבים החדשים ליד נתניה, צילום: פלאש 90

כבר נסעתם ב'נתיב פלוס'? משרד התחבורה השיק בתחילת החודש שני נתיבים חדשים, אחד באזור נתניה והשני בנתיבי איילון, המיועדים לתחבורה שיתופית בלבד, כלומר לרכבים בהם נוסעים לפחות שניים או שלושה בני אדם, במטרה לעודד תחבורה שיתופית ולהפחית את מספר המכוניות בכבישים.

בפועל, מאז הפעלת המיזם נוצרו בכבישים בהם הופעלו הנתיבים החדשים פקקי ענק, כאשר מי שהשתמש בנתיב החדש נהנה מנסיעה מהירה, ומי שלא נאלץ לעמוד בפקקים. משרד התחבורה אף הודיע רשמית בשבוע שעבר כי הפקק בכביש החוף באזור נתניה התארך בחצי שעה. טענות רבות של תושבי האזור הופנו אל משרד התחבורה ואל השר בצלאל סמוטריץ'.

בפוסט ארוך במיוחד מפרט היום (ה') שר התחבורה את המניעים שהובילו להקמת הנתיבים החדשים, ומדוע מבחינת המשרד המיזם דווקא נחשב כרגע להצלחה: "המהלך הזה הוא חלק ממדיניות כללית ומחוייבת המציאות של משרד התחבורה להעדפת תחבורה ציבורית ורכבים בתפוסה גבוהה. זה מהלך מחויב המציאות פשוט כי אין שום דרך אחרת לפתור את בעיית הפקקים באזורים הצפופים במדינת ישראל, הפקקים כאן כדי להישאר", כתב סמוטריץ', ופירט לגבי הדרכים שנוקט המשרד במטרה להתמודד עם הפקקים.

לדברי סמוטריץ', "אמצעי התחבורה שנשתמש בו בשנים הבאות יהיה פחות ופחות רכוש שלנו ויותר ויותר שירות שנרכוש בצורה ממוקדת, זולה, יעילה ובטוחה. פחות נחזיק רכבים פרטיים ויותר מצריך שירותי תחבורה במגוון שלם של שיטות ואמצעים".

השר בצלאל סמוטריץ

השר בצלאל סמוטריץ'צילום: פלאש 90

שר התחבורה מסביר כי "המהלך הזה נועד לאפשר חלופה של נסיעה חלקה וללא פקקים למי שיבחרו לנסוע בתחבורה הציבורית או לקחת איתם נוסע נוסף ברכב". לדבריו, "אחרי כמעט ארבעה שבועות אנחנו כבר רואים שהפרוייקט ברובו מצליח. בשניים מתוך שלושת המקטעים שנבחרו בשלב הראשון זה עובד נהדר. בכביש החוף מדרום לצפון ובכביש 20 (איילון לצפון) הנתיב המיוחד זורם יפה ונותן העדפה משמעותית לתחבורה הציבורית ולנסיעה שיתופית! זאת מבלי שהארכנו לרכב הפרטי את זמני הנסיעה".

אך גם הוא מודה כי המיזם לא עובד חלק: "נקודת התורפה שלנו היא בכביש החוף מצפון לדרום מאזור מחלף ינאי בואכה נתניה ועד לווינגייט. שם אנחנו רואים כרגע הרעה בנתיבים הרגילים ומנגד עדיין לא רואים שיפור מספק בנתיב המיוחד". 

סמוטריץ' אף מספק את הניתוח של משרד התחבורה, ומפרט שלוש נקודות תורפה עיקריות: 

לפי הניתוח שלנו יש לנו שלוש נקודות תורפה בכביש החוף מצפון לדרום: 1. התנהגות נהגים: נהגים שעוד לא רגילים להסדר ומהססים באופן שיוצר האטה לתנועה וכן נהגים שנוסעים לבד בנתיב פלוס, רואים שוטר, נותנים ברקס ומנסים מיד לעבור לנתיב הרגיל ואז מעכבים את התנועה בכלל הנתיבים. את הכשל הזה ירפאו הזמן (התרגלות) והאכיפה באמצעות קנסות שתחל בע"ה בראשית החודש הקרוב.
2. אתגר הנובע מהכניסות והיציאות לתחנות דלק ולמחלפים במקטע נתניה – פולג, שכן ההשתזרויות לנתיב המיוחד ולנתיבים הרגילים יוצרות קונפליקטים ומאטות את הנסיעה. צוות מקצועי של משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל בוחן הסדרי תנועה שונים שיקלו על השתזרויות התנועה במפגשים האלה. יש כמה חלופות אפשריות. מהר מאוד נקבל החלטות בעניין ונבצע.
3. ההשתזרות של הבאים מנתניה במחלף פולג ומכביש 553 שצריכים להשתלב בכביש החוף באזור וינגייט. בנקודה הזו הקלנו על הפקקים בתוך נתניה באמצעות שינויים ברמפה של פולג וכעת אנחנו בוחנים כיצד להקל על התחבורה הציבורית היוצאת במחלף זה (לדוגמא העברת חלק מהאוטובוסים למחלף השלום). 

בהמשך מפרט סמוטריץ' לגבי נתיבי התחבורה הציבורית שמשרדו ממשיך להקים, ללא קשר, לדבריו, לנתיבים השיתופיים, ומסכם כי "ידענו שיהיו חבלי לידה וקשיים. ברור לנו שזה חלק ממשהו הרבה יותר גדול שצריך לקרות, ובעזרת השם גם יקרה, אבל כדי שזה יקרה צריך להתחיל מאיפה שהוא. אני אומר לכם מידיעה שההתחלה הזו מזרזת הרבה תהליכים שנתקעו עד כה. קפצנו למים וזה מחייב את כולם להתאמץ ולפעול כל אחד בתחום שלו. אם לא היינו מתחילים כולנו היינו ממשיכים לעמוד בפקקים, שרק ילכו ויחריפו, עוד שנים רבות".