החל מהיום: נתיבים לתחבורה שיתופית

משרד התחבורה השיק את פרויקט 'נתיב פלוס', במסגרתו מוקצים נתיבים ייעודיים בכבישים לרכבים פרטיים בהם נוסעים 2 או שלושה נוסעים. השר סמוטריץ': "התחבורה הציבורית והשיתופית תהיה מהירה ואמינה יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/10/19 12:08 ה בתשרי התשפ

החל מהיום: נתיבים לתחבורה שיתופית
הפקקים יתקצרו? כביש החוף, צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

מיזם חדש של משרד התחבורה, שהחל לפעול הלילה (ו') בחצות, אמור להקל באופן משמעותי על הפקקים באזור המרכז. מדובר בפרוייקט שנקרא "נתיב פלוס", שהחל לפעול בקטעים של כביש החוף ושל נתיבי איילון, במסגרתו הוקצו נתיבים נפרדים בהם יכולים לנסוע רכבים עם שניים או שלושה נוסעים בלבד, בנוסף לתחבורה ציבורית.

 

ממוצע הנוסעים כיום בכלי רכב פרטיים בישראל עומד על 1.2 נוסעים. במשרד התחבורה מקווים כי העלאת תפוסת הנוסעים בכלי הרכב עשויה להביא לשיפור משמעותי - של עשרות אחוזים - במהירות הנסיעה הממוצעת, ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישים.

בשלב הראשון הוקצה נתיב אחד בכביש החוף, באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה למחלף גלילות בשני הכיוונים, בו מותרת הנסיעה, מלבד תחבורה ציבורית, לרכבים פרטיים בהם נוסעים לפחות שני נוסעים (נהג+נוסע). בנתיבי איילון, בין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד, הוקצה נתיב כזה לרכבים בהם נוסעים 3 נוסעים לפחות (נהג+שני נוסעים). 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הסביר על הפרוייקט: "נתיב ייעודי מאפשר לתחבורה הציבורית והשיתופית להיות מהירה ואמינה יותר, והוא מאפשר לנו לנצל באופן יעיל יותר את המשאב המוגבל של הכבישים". לדברי סמוטריץ', "יש לזה מחיר מבחינת משתמשי הרכב הפרטי שנוסעים לבד. הם עלולים לעמוד בפקק יותר זמן בפחות הנתיבים שנשארו בשבילם. אבל זו המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית".