אלידע בר שאול זועק: משפחות שכולות נפגעו - זורים מלח על הפצעים שלהם

ברקע איום הסגירה המרחף על גבעת התחמושת מדריך הטיולים המיתולוגי אלידע בר שאול מספר לחדשות כיפה על הטלטלה שעוברת על משפחות הלוחמים שמונצחים במקום. ומה יפסידו התלמידים? המנהל החינוכי של ארגון אשכולות משיב

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 07/02/24 19:48 כח בשבט התשפד

אלידע בר שאול זועק: משפחות שכולות נפגעו - זורים מלח על הפצעים שלהם
אלידע בר שאול, צילום: מיכל גלעדי

אתר מורשת הקרב ההיסטורי גבעת התחמושת עלה לכותרות בימים האחרונים בשל הקיצוץ הממשלתי הנרחב במקום, אשר הוביל את מנהלי האתר להודיע על סגירתו החל מהחודש הבא. "אני לא יודע איך נותנים לסאגה הזאת להימשך" אומר אלידע בר שאול, מדריך הטיולים המיתולוגי, ל"חדשות כיפה". בר שאול מספר על הכאב שחוות משפחות השכולות עם פרסום האיום הסגירה. "אתם יודעים כמה משפחות נפגעו מכך? מה זה עושה למשפחות שכולות? כמה גירדתם להם בפצע" הוא זועק.

"נוגסים במורשת של העם, בגבורה שלו. זה כל כך לא מתאים"

איום הסגירה המרחף על המקום הוא שלב נוסף אחרי תהליך ארוך של מה שבר שאול מגדיר כ-"נגיסות" שלא הותירו הרבה משטח האתר. "נוגסים במורשת של העם, בגבורה שלו. זה כל כך לא מתאים, בפרט עכשיו" מוסיף שאול בכאב. "כל מונצחי ששת הימים הנופלים לשחרור ירושלים מונצחים בגבעת התחמושת. אתם יודעים בכמה אנשים אתם פוגעים עכשיו?".

במשך עשרות שנים הוא עורך סיורים ומדריך קבוצות באתר ועבורו אין מדובר בעוד אתר הנצחה. "אחרי מלחמת ששת הימים ניתן היה להקים אתרי הנצחה במקומות לאין ספור ברחבי העיר" פותח בר שאול. "אבל בשביל מה לחמנו? שיהיה חיים. אז הותרנו אתר אחד כמות שהוא. האתר שבו נפתחו הקרבות בירושלים בפתיחת מלחמת ששת הימים".

גבעת התחמושת

גבעת התחמושת, צילום: Ran Zisovitch,Shutterstock

"כל כך הרבה ערכים מתכנסים לקרב בגבעת התחמושת"

מעבר לחשיבותו הסמלית של אתר ההנצחה כמוקד הפתיחה של הקרבות על העיר, הוא מציין כי גם כיום, המקום מוגדר כאתר בו נערך טקס ההנצחה עבור נופלי מלחמת ששת הימים. "ההזכרה עבור לוחמי ששת הימים נערכת אמנם בהר הרצל, אבל את הטקס עורכים בכל שנה בגבעת התחמושת. למה? כי שחררו את ירושלים, זה המקום שהוביל את הלוחמים בהמשך לכותל ושחרור העיר".

"הקרב הזה הוא לא רק הפתיח" מוסיף בר שאול. "כל כך הרבה ערכים מתכנסים לקרב בגבעת התחמושת. הכל מהכל. גילויי הרעות ותעצומות נפש של יחידים אל מול טעויות מודיעין, ירי דו צדדי וטעויות אנוש. כל כך דומה להיום".

"עד היום שואלים: איך הוא לא היסס?"

בר שאול פונה לשיר "גבעת התחמושת" שכתב יורם טהרלב ובו מתואר בבית השני הלוחם איתן נאוה בעת קבלת פקודת ההסתערות מהמפקד. הוא מתעכב על דמותו של הלוחם שחירף את נפשו למוות בקרב ההרואי: "כמה אנשים יודעים שאיתן היה נשוי ואבא לילד בן 10 חודשים? עד היום אנשים שואלים איך זו תעצומת הנפש של איתן שלא היסס לרגע. איך הוא לא היסס?".

בנקודה הזו, אלידע מזכיר את הסברו של טהרלב כאשר נשאל מדוע השיר לא הולחן לקינה. ֿ"הוא הסביר שאם הלחן יהיה דווקא קצבי ישירו אותו גם ביום יום". וכך לדבריו, גם באתר גבעת התחמושת. "מגיעים אל האתר הזה שנים ולא מפסיקים להגיע אליו עד היום. כל חטיבות צה"ל לומדות בו איך, עם טעויות מודיעין, ועם טעויות אנוש ועם התברברות ודו"צים יצאה כל כך הרבה גבורה מהטוראים, מהחיילים הפשוטים ומהקצינים הזוטרים. זה הייחודיות שלו. זה השיר. זה המקום".

איתן נאוה

איתן נאוה צילום: אתר יזכור, צילום מסך

"איתן זה חלק מהסיפור הישראלי. גבעת התחמושת היא חלק משרשרת הדורות"

השיר "על גבעת התחמושת" תופס מקום חשוב גם בשיחתנו עם אסף ארזי, מנהל חינוכי בארגון אשכולות שערך סיורים חינוכיים במקום. במהלך הריאיון אסף מפתיע אותי ובוחר להקריא קטע מהשיר, בטון נרגש שקשה לפספס. אסף בוחר גם הוא את הקטע שבו מתואר הקרב ההרואי של איתן נווה תוך חיפוי על חבריו בתעלות.

עבור אסף, איתן הוא תזכורת לגבורה שניתן לראות גם בימים אלו. "רואים כאן מה שרואים גם היום, הקרבה ורעות ואחוות לוחמים, חתירה לניצחון, והכל בסוף בשביל מטרה מאוד מאוד גדולה, להגיע לירושלים, להגיע לשחרור לירושלים". הוא מסכם: "איתן זה חלק מהסיפור הישראלי. גבעת התחמושת היא חלק משרשרת הדורות שאליה מתחבר החניך בסיפור ירושלים וציון".

תעלות גבעת התחמושת

תעלות גבעת התחמושת, צילום: Orel Cohen,FLASH90

למעלה ממיליון תלמידים מודרכים בשנה: "המדינה צריכה ערכים ומורשת, אנחנו לא חיים בבועה של נדל"ן"

ארגון אשכולות בו משמש אסף כמנהל חינוכי הוא ארגון מטה אשר תחתיו פועלים 35 מרכזים שונים ברחבי הארץ. מעל מיליון תלמידים עוברים בכל שנה הדרכת טיולים במסגרת הארגון ואסף ממונה על הכשרת בנות השירות שמשמשות כמדריכות הטיולים ומלווה אותם מקצועית. "המדינה צריכה ערכים ומורשת, אנחנו לא חיים בבועה של נדל"ן" אומר לנו ארזי. "יש דברים שצריך להשקיע בהם כסף והמורשת זה אחד מהם".

ארזי מסביר כי גבעת התחמושת היא תחנה מהותית במסע שעוברים התלמידים עם ירושלים. "זה אתר מורשת שהוא הכניסה לירושלים. כשאתה מחבר את התלמידים לשרשרת הדורות בעיר זו תחנה בלתי נפרדת". התלמידים עוברים בסיור בתחנות העתיקות של ירושלים כמו עיר דוד והכותל המערבי, אך לדבריו "גבעת התחמושת ועיר דוד הן לא תחנות נפרדות. זו שרשרת". ֿ

"אנחנו חורזים את האתרים. התלמידים פוגשים את דוד המלך בעיר דוד ואת תושבי ירושלים שחיו תחת מצור ברובע היהודי במהלך מלחמת העצמאות וכל זה מתחבר בסוף לשרשרת הדורות והתלמיד מבין שהוא חלק ממשהו גדול". וכאן חוזר ארזי לגבעת התחמושת "בתעלות שבהם לחמו בגבורה הלוחמים של הצנחנים במלחמת ששת הימים" התלמיד מבין - 'בזכותם אני מטייל בירושלים וממשיך את הסיור שלי לרובע היהודי ועיר דוד'".

ללא

ללא צילום: שלמה בוסקילה

"מה פתאום שהאתר ייסגר? נשמע לי מופרך לחלוטין"

בסיום, אני חוזר לאלידע בר שאול ושואל האם להערכתו המקום ייסגר בסופו של דבר. "אני לא מעלה על הדעת אפשרות כזאת" הוא משיב. "זה לא שיש אתר אחר על מלחמת ששת הימים. זה האתר של הטקסים, אבל יותר מזה, זה האתר החינוכי והוא כבר קיים ועומד ויציב ומחזיק ומוכיח את עצמו והם גם משפרים אותו, עוד תעלה ועוד תאורה, אז מה פתאום שהוא ייסגר? זה נשמע לי מופרך לחלוטין".