700 מפונים, 6 לידות ו-4 חתונות: היישוב הסרוג נכנס ללב של מנכ"לית המלון

משפחות שלמות פונו מביתן בחופזה עם פרוץ המלחמה, ובמקום להיכנס לשגרה של אחרי החגים נאלצו לייצר לעצמם חיים חדשים. בראיון ל"חדשות כיפה" מספרת מנכ"לית המלון לאונרדו פלאזה בירושלים על הקשר החם עם קהילת כפר מיימון ואיך מעניקים תחושה אמיתית של בית דווקא בבית מלון תיירותי

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 01/02/24 13:25 כב בשבט התשפד

700 מפונים, 6 לידות ו-4 חתונות: היישוב הסרוג נכנס ללב של מנכ"לית המלון
המלון הפך לבית של משפחות שלמות | , צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל

בוקר השבעה באוקטובר היה רגיל לחלוטין בבית המלון לאונרדו פלאזה בירושלים, מנכ"לית המלון אורטל נח מועלם הייתה עסוקה בתיירים הרבים שפוקדים את המלון בחג סוכות מדי שנה ואז הגיעו הדיווחים מהדרום. "כבר באותו יום רשת פתאל פנתה אלינו וביקשו מכל מלון שיש לו חדרים פנויים ייערך לאכלס אותם" אומרת מועלם.

"בהתחלה אנחנו לא מדברים עם הממשלה, אלא ישירות מול האנשים שארזו את עצמם ועזבו את הבית". היא מסבירה על ההיערכות המיידית במלון: "הם פשוט הגיעו ובמקביל התחלנו לקבל בקשות להתחיל לארח, ההנחיה ברשת הייתה לפתוח דלתות ולהתחיל לקבל אותם, המאסה של האנשים הגיעה רק ביום רביעי, אז המדינה נכנסה לתמונה".

"אנחנו מתחילים להבין שאנחנו לא מלון ושאנחנו צריכים לדאוג לאנשים"

כיום נותרו במלון כ-60% ממפוני כפר מימון ותושביה, כאשר חלק מהאנשים מצאו עצמו פתרון שהייה אחר. אני שואל את מועלם איך מקבלים 700 איש בכזו מהירות, חלקם חסרי כל רכוש. "מהר מאוד אנשי כפר מימון יצרו לעצמם מנהיגים שהיו אנשי הקשר מולנו" היא משיבה, "אנחנו מתחילים להבין שאנחנו לא מלון ושאנחנו צריכים לדאוג לאנשים האלה, דבר ראשון שמנו שלט גדול במלון וביקשנו מכל אחד לכתוב מה חסר לו".

מועלם מתארת איך אנשי עסקים חרדים תרמו ציוד רב למפונים ומוסיפה כי בתור אנשי מקצוע, המציאות שלהם השתנתה מהרגע הראשון. "אם עד אז היו לנו נהלים לקבלה למלון, הנהלים האלה בוטלו, אמרו לנו 'פשוט תקבלו אותם', היו אנשים שברחו בלי תעודת זהות, בלי תיקים ובלי שום ציוד".

איך הפכתם את המלון לבית קבע עבור המפונים?

"בימים הראשונים הבנו שאנחנו כבר לא צריכים את בעלי התפקידים הרגילים במלון, אז כל אחד קיבל תפקיד אחר" אומרת מועלם. "מנהלת האירועים הפכה להיות מנהלת החנויות, הסבנו חדרים במלון למעין חנויות עם כל הציוד שנתרם והיא ניהלה את כל הדבר הזה כדי שהם לא יצטרכו בכלל לבקש, יהיה להם הכל".

חדרי אירוח הפכו לחנויות עם ציוד עבור המפונים

חדרי אירוח הפכו לחנויות עם ציוד עבור המפונים צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל

טרקלין העסקים הפך לחדר תינוקות, המסעדה הפכה להיות גן ילדים

כשהיא אומרת 'יהיה להם הכל' זה כולל גם פעילויות במלון ופתיחת 4 גני ילדים ברחבי המלון: "טרקלין העסקים הפך לחדר תינוקות, המסעדה הפכה להיות גן ילדים, את הסוכה שהייתה לנו אחרי סוכות לא פירקנו והשארנו אותה עבור הילדים, שמנו פופים, שטיחים. יש אנשים שרוצים לבשל לעצמם, אז פתחנו להם את המטבח שיוכלו לבשל".

"לפני חודש הקהילה עשתה לנו ערב הכרת הטוב", היא מתארת את החיבור עם המפונים. "והזמינו קייטרינג חיצוני כדי שלא נצטרך לעבוד. הם ארגנו לנו מופע והקליטו לכבודנו שיר וקנו לכל חבר צוות מתנה עם התנובה שלהם מהכפר". מועלם עצמה נקשרה במיוחד לאורחים שמבחינתה הפכו למשפחה: "זה קשר שימשיך איתי לכל החיים, יש פה אנשים שהם ממש חברים שלי ואין סיכוי שלא אשמור איתם על קשר".

6 לידות, 3 חתונות

למרות התקופה המורכבת, היו כמה רגעים מיוחדים במהלך השבועות הארוכים הללו: "היו לנו שש לידות, השבוע הרמתי תינוקת וההורים אמרו לי 'היא לא מכירה בית אחר חוץ מהמלון שלכם'. היו גם שלוש חתונות במלון של אנשים מהקהילה ויש אחת עוד שבועיים".

רגע מיוחד היה החגיגות שבע הברכות של אחת המשפחות שנערכה במלון: "הייתה משפחה שהבן שלה הקצין נהרג ב-7 באוקטובר, הם ישבו שבעה ומיד אחר כך חיתנו ילד אחר שלהם, חגגנו במלון את השבע ברכות". מלבד זאת נחגגו במלון גם מספר בר מצוות וברית אחת.

"זכיתי, אני גם מתפרנסת וגם מתנדבת"

איך הצוות הגיב לשינוי הקיצוני?

"הם קיבלו את המפונים באהבה, אנחנו פה כדי לעזור להם, אנחנו גם מלונאים אבל גם אזרחי המדינה. אני עצמי זכיתי, אני גם מתפרנסת וגם מתנדבת. זאת הגישה שיש לכל חברי הצוות, היום כשאתה מסתובב במלון, לכל עובד יש את הילדים שנהיו חברים שלו".

יחד עם זאת היא אומרת: "יש עדיין נהלים ברורים מאוד. למשל, כל עוד אין מבוגר בחדר, עובדי המלון לא נכנסים, אנחנו שומרים על סדר והיגיון בהתנהלות שלנו, נותנים חיבוק ואהבה אבל עדיין מגדירים קווים אדומים, מבחינתנו אנחנו עדיין נותנים שירות והם האורחים שלנו".

אחרי תקופה ארוכה שהמלון אירח בעיקר מפונים, החלו לאחרונה להגיע גם תיירים ואורחים. איך הצלחתם לשלב בין שתי האוכלוסיות? אני שואל, ומועלם משיבה כי הם מספרים מראש שיש להם אורחים מהדרום. "אם עד דצמבר התאמנו את התפריט והשירות למפונים, היום הוא מותאם כבר מחדש גם לאורחים שלנו, יש אינטרקציה מאוד טובה ביניהם".

הצליין שמתעקש להביא לישראל את כל הקהילה

בכלל, ניצנים של חזרה לשגרה אפשר לראות בחזרת התיירים למלון, גם אם במספרים קטנים. מועלם מספרת כי "התיירים רק שמעו על זה בחדשות, פתאום הם רואים את המפונים בעיניים". ויש גם את מי שמגיע בכוונה כדי לתמוך בישראל: "בעוד שבועיים יש איזה בחור שמביא קבוצה של צליינים והוא מתעקש להגיע ולהראות סולידריות, הוא דורש מכל הקהילה שלו להגיע לשמונה לילות כולל הילדים והנכדים שלו. אנחנו כבר רואים ניצנים כאלה של שגרה".

אורטל נח מועלם

אורטל נח מועלם צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל

איך עובד הקשר שלכם מול משרדי הממשלה?

"זה ברמת הרשת, היא עובדת מול משרד התיירות והם מסדרים הכל מולם, בהתחלה הדברים היו מורכבים, אבל עכשיו זה כבר הסתדר". מועלם, ירושלמית מקומית, מעידה כי העירייה תפקדה כראוי: "אני מאוד אוהבת את ירושלים וגם לדעתי העיר שלנו עבדה מאוד יפה, העיריה סייעה לנו, בעיקר בנושא החניות למפונים".

את מתגעגעת לחיים הקודמים כמנהלת מלון?

"אני מאוד מתגעגעת לשגרה המלאה כי אני מאוד אוהבת להיות מלונאית. אבל מצד שני אני מאוד קשורה לאורחים. כל יום יש לנו עזיבה של אורחים שעברו לדירה אחרת והפרידות קשות מאוד, אלה אנשים שאנחנו חיים איתם במלון, אבל אנחנו רוצים שכל המדינה תחזור לשגרה, לא רק המלון".