מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

תכירו את "בארי": הג'יפ החדש של צה"ל שיכול לעשות הכל

בנסיעה על קצה מדרון תלול, תחת אש, או בחושך מוחלט: הכיר את ה"בארי" הרכב החדש של צה"ל שמותאם במיוחד ללחימה בעזה ויכול לעשות כמעט הכל: "הוא שונה מכל רכב שהכרנו עד היום בצה"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/24 17:20 יא בשבט התשפד

תכירו את "בארי": הג'יפ החדש של צה"ל שיכול לעשות הכל
ה"בארי" החדש, צילום: דובר צהל

בנסיעה על קצה מדרון תלול, תחת אש, או בחושך מוחלט - ג'יפ ה'פלייר' גרסה 72, שהגיע לצבא בחודש שעבר, מוכן לקחת חלק פעיל בפינוי פצועים, הובלה מהירה של כוחות לנקודת התרחשות מבצעית ולחימה בתוך הרצועה. עלינו על הרכב החדש של הבלנ"ם והבנו - למה 'בארי' שונה מכל רכב שראו בצה"ל?

מתחילת התמרון, לוקחת הבלנ"ם (בית הספר לניוד מבצעי) חלק משמעותי בפעילויות בעומק רצועת עזה. לוחמיה כבר מכירים היטב עשרות כלי רכב שעושים בהם שימוש אופרטיבי, אבל בחודש האחרון, התחדשה היחידה בג'יפ מיוחד מסוג אחר, שקיבל את השם הסמלי 'בארי', על שם הקיבוץ הגדול בעוטף בו נטבחו עשרות אנשים בשבעה באוקטובר.

"הוא שונה מכל רכב שהכרנו עד היום בצה"ל", מצהיר סגן נ', מפק"ץ בבלנ"ם, "הוא מהיר מאוד, ורסטילי, מבצעי וממוגן יותר". ואכן, עם מהירות שיא של כ-130 קמ"ש, משקל של 5 טון, ונהג שיושב באמצע - 56 רכבי ה'פלייר' גרסה 72 נועדו לעמוד כמעט בכל תוואי שטח, ולספק הגנה מירבית ליושב בתוכו.

"'הבארי' עומד בהריסות, בחולות עמוקים וגם בשדות ושטחים חקלאיים", מדגיש המפק"ץ, "וכל זה מבלי להתפשר על המהירות הגבוהה שמאפיינת אותו. זה שילוב שחשוב שיהיה - במיוחד כשאנחנו נלחמים בתוך הרצועה".

ה"בארי"

ה"בארי" צילום: דובר צהל

בארי

בארי צילום: דובר צהל

כשחושבים על האמר או על ג'יפ רגיל, מדמיינים את הנהג יושב בצד, סמוך לחלון - אך בבלנ"ם מסבירים שלא כך ב'בארי': "כשמושב הנהג ממוקם באמצע הרכב, לגלגלים יש הרבה יותר טווח תנועה, ואפשר לקרוא את השטח בקלות. מבחינה מבצעית, אפשר למקם שני לוחמים עם מקלע בשני הצדדים של הנהג, וזה משפר משמעותית את הקטלניות בשדה הקרב".

אחת התכונות המשמעותיות ביותר של ה'בארי' היא האפשרות להגדיר אותו למשימה אליה יידרש. "לכל גלגל יש בולם אוויר שיכול להתרוקן ולהתמלא. בלחיצת כפתור אני יכול להרים ולהוריד איזה גלגל שאני רוצה, וזה מאפשר לי לעבור שיפועי צד בצורה הרבה יותר טובה", מסביר סגן נ', "יש גם התאמה למצבי פינוי וחילוץ פצועים, נסיעת שטח, שיפועי צד, וכן מצב תקיפה. זה מאפשר לנו להתאים את עצמנו במהירות גם תחת אש".