פסיקה תקדימית: בג"ץ פסל את החוק לביטול עילת הסבירות

פסיקה תקדימית: ברוב של 8 שופטים נגד 7, פסקו שופטי בג"ץ על פסילתו של החוק לצמצום עילת הסבירות. 12 מבין 15 השופטים קבעו כי לבג"צ נתונה הסמכות לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד | עושים סדר: מה פסק כל שופט?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 01/01/24 18:53 כ בטבת התשפד

פסיקה תקדימית: בג"ץ פסל את החוק לביטול עילת הסבירות
בג"ץ, עוד דיון דרמטי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בפסק דין דרמטי וחריג, פוסל היום (ב') בג"צ את החוק לביטול עילת הסבירות ובכך בפעם הראשונה בהיסטוריה פוסל בית המשפט חוק יסוד שחוקקה הכנסת. פסק הדין נגד החוק לביטול עילת הסבירות התקבל ברוב של 8 שופטים כנגד 7 שהצביעו כנגד פסילת החוק. יחד עם זאת, רוב מוחלט של השופטים, 12 מתוך 15 קובעים כי לבג"צ יש הסמכות לפסול חוקי יסוד.

הכרעת השופטים: מה פסק כל אחד?

השופטים שתמכו בפסילת החוק: אסתר חיות, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, ענת ברון, עופר גרוסקפף, רות רונן, ח'אלד כבוב ודפנה ברק-ארז.

השופטים שהתנגדו לפסילת החוק: נעם סולברג, גילה כנפי-שטייניץ, יחיאל כשר, אלכס שטיין, יעל וילנר, דוד מינץ ויוסף אלרון.

השופטים שקבעו כי לבג"ץ סמכות לפסול חוקי יסוד: אסתר חיות, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, ענת ברון, עופר גרוסקפף, רות רונן, ח'אלד כבוב ודפנה ברק-ארז, גילה כנפי-שטייניץ, יחיאל כשר, אלכס שטיין, יעל וילנר.

השופטים שקבעו כי לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד: נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון.

המחלוקת הגדולה בין חיות וסולברג

מפסק הדין עולה כי בין השופטים עצמם ניטשו מחלוקות קשות בדבר סמכותו של בג"ץ לפסול את החוק. השופט סולברג מתח ביקורת על חבריו וכתב בפסק הדין: "חברי דעת הרוב מצביעים על מקורות-סמכות שונים. אין מקור-סמכות אחד המוסכם על כולם. השופט סולברג סבור כי אף לשיטת הרוב, לא ניתן להסיק מאותם מקורות-סמכות כי ניתן לפסול חוקי-יסוד מקום שבו נחלקו דעות השופטים עצמם, קל וחומר ברוב דחוק, על חודו של קול".

השופט סולברג

השופט סולברג, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מנגד, הנשיאה לשעבר חיות קבעה כי "כי בהינתן המאפיינים הייחודיים של המבנה החוקתי שלנו – גיבוש החוקה "פרקים פרקים", היעדר הליך נוקשה לכינונה ותיקונה, ושליטת הרוב הפוליטי בהפעלת הסמכות המכוננת – לא ניתן להותיר את המגבלות על סמכותה של הכנסת בלתי אכיפות, וללא ביקורת שיפוטית אשר מכוחה יוכל בית המשפט להתערב באותם מקרים קיצוניים וחריגים שבהם הכנסת חרגה מגבולות סמכותה המכוננת בחוקקה חוק יסוד".