מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ריאיון "היחס של ישראל לצד"ל הרס את הסיכוי לשקט בצפון"

ישראל נמצאת בתסבוכת רצינית בלבנון, כך מעיד בכיר צד"ל לשעבר. בשיחה עם "חדשות כיפה" הוא חוזר להחלטות ההיסטוריות שעקרו אותו מחייו ושכיום עלולות להעמיד את תושבי הצפון בסכנה: "הם לא כמו חמאס, הם אימפריה"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 14/12/23 14:06 ב בטבת התשפד

"היחס של ישראל לצד"ל הרס את הסיכוי לשקט בצפון"
אנשי צד"ל, ארכיון, צילום: דובר צה"ל

"אני לא יודע אם המילה קטסטרופה תספיק, השבעה באוקטובר זה פלאשבק למה שעברנו", אומר ק', לשעבר מנהל לשכת מפקד צד"ל (צבא דרום לבנון), שקיבוצי העוטף הנטושים מחזירים אותו למנוסה מלבנון לפני 23 שנה. מאז הוא חי בישראל - ומאז פרוץ המלחמה בני הקהילה שלו מסייעים בהסברה, מתנדבים, ואף נלחמים בצה"ל. "אני ציוני יותר מהציונים", הוא מעיד על עצמו.

בד בבד, מי שבעבר האמין ונלחם עם צד"ל למען שלום בין ישראל ללבנון, היום הרבה פחות אופטימי. בשיחה עם "חדשות כיפה" הוא חוזר למחדלים ולהחלטות שלטענתו הרסו את הסיכויים לשלווה ושקט בגבול, ומספק הצצה למצב הפוליטי אצל שכנתנו הצפונית - שמותיר את ישראל בפלונטר מלחמתי מורכב.

"אנשים חושבים שהיו לחיזבאללה תוכנית להיכנס לגליל - הכל פרופגנדה גדולה"

בתור מי שמכיר את הנפשות הפועלות איך אתה רואה את הלחימה מול לבנון?

"עם כל הכבוד למה שאנשים חושבים על כך שהיו לחיזבאללה תוכנית להיכנס לגליל - הכל פרופגנדה גדולה", מפתיע ק', ומסביר מה לדעתו האינטרסים של חיזבאללה במלחמה: "נסראללה אוהב להראות שהוא אחד השחקנים, כי כך ממשיך לקבל עזרה איראנית. אבל לפי מה שאני רואה, חיזבאללה בגדול לא רוצה מלחמה, הרי לא חסרות לו מלחמות - יש לו בסוריה ובלבנון". לדעת ק', "הם פשוט רוצים להיכנס להסכם סיום המלחמה עם עזה ולסחוט את החלק שלהם. עד עכשיו חיזבאללה אף פעם לא דיבר על כמות ההרוגים שלו ועכשיו הוא מדווח על כל הרוג, כדי שכשתגמר המלחמה יבוא ויגיד 'גם אני שמתי חיילים אני רוצה את החלק שלי'".

הפצצות ישראל בלבנון

הפצצות ישראל בלבנון צילום: Photo by Ayal Margolin/Flash90

"זו אשמת ישראל שנתנה לחיזבאללה לבנות אימפריה"

יחד עם זאת, חיזבאללה מהווה איום ממשי על ביטחון ישראל, שלא ברור כיצד צה"ל יוכל להכניע אותו. ק' מזכיר את ההסכם שנעשה בשנת 2006, עם סיום מלחמת לבנון השנייה, וכלל את החלטה 1701 לפיה חיזבאללה צריך לסגת מדרום לבנון, מעבר לנהר הליטני. החלטה שמיותר לציין שארגון הטרור לא כיבד ולא יישם.

נהר הליטני בלבנון

נהר הליטני בלבנון צילום: צילום מסך, חיל החינוך והנוער

"זה אשמת ישראל שנתנה לחיזבאללה לבנות את האימפריה שלו בדרום לבנון, עד שהגיע למצב שאי אפשר לעצור אותו". אמר ק'. "לצערנו בגלל המלחמה בדרום חייבים לשחק לפי החוקים שלו. קבוצה שהיא לא מדינה, באים עכשיו לשחק איך שהם רוצים עם ישראל? זה לא נראה טוב".

למה רצועת ביטחון לא תעבוד - ואיך זה קשור ליחס כלפי צד"ל

לדבריו, הזרועות הארוכות של חיזבאללה בממשל הלבנוני החלש והדל באמצעים, ככל הנראה לא יאפשרו הסכם מדיני שירגיע את המצב הצפון, או התערבות מצד צבא לבנון. לכן אחד הפתרונות המדוברים בתקופה האחרונה, אותו אף הזכירו שר הביטחון והרמטכ"ל, הוא דחיקת חיזבאללה מעבר לנהר הליטני והאפשרות להקמת רצועת ביטחון צבאית - כפי שהיה בין 1985 לשנת 2000. אבל ק' טוען שהאפשרות הטובה היחידה הזו - נקברה עם נסיגת ישראל בשנת 2000: "היחס של ישראל לצד"ל הרס את הסיכוי לשקט בצפון" הוא אומר, ומסביר.

"אם מדברים על אזור ביטחון בדרום לבנון, זה בלתי אפשרי לפי החוקים של היום. הזמן היחידי שהיה שם אזור ביטחון זה כשהיה אויב משותף - האויב הפלשתיני שהיה בדרום לבנון שהיה אויב של צבא לבנון החופשית".

הגבול עם לבנון

הגבול עם לבנון צילום: Ayal Margolin,FLASH 90

"בצה"ל יכולים להחזיר את חיזבאללה לצפון הליטני, אם יורידו את כל הכפרים בדרום ויתנו להם מכה חזקה ויהרגו חלק מהקצינים הבכירים" הוא מבהיר. "אבל אחרי יומיים הם יתחילו לחזור לגבול כי אין שום דבר שימנע אותם, גם אם ישראל תיכנס ותקים לבד אזור ביטחון - אין לה היום את צד"ל. אין לה כוח שם שיתפוש את הכפרים האלה". הוא מציין שהכפרים הללו שיעים ברובם, ומשמשים מקור כוח אדם לחיזבאללה.

"אחרי מה שקרה לצד"לניקים בשנת 2000, יהיה מאוד קשה לבנות אמון"

כיום אין שום סיכוי שתקום קבוצה כמו צד"ל?

נזכיר כי בהקמת צד"ל כוונת ישראל הייתה לחתור לשלום בין לבנון לישראל, ובהמשך להפוך את צד"ל לחלק מהצבא הלבנוני שישמור את הגבול - אינטרס משותף לשני הצדדים. אולם המטרה הזו מעולם לא התממשה: ישראל נסוגה מלבנון, והותירה את השותפים הלבנונים בגוב האריות. תוך יממה נאצלו בכירי צד"ל להימלט ולהשאיר את כל חייהם מאחור.

"אחרי מה שקרה לצד"לניקים בשנת 2000, יהיה מאוד קשה לבנות אמון בין ישראל לדרום לבנונים. למרות שחלקם מאוד ירצו - הם יחששו לחבור לישראל כי יפחדו ממה שעלול לקרות כשצה"ל יעזוב. היינו בסרט הזה. בגלל מה שקרה איתנו, אני לא חושב שמישהו יסכים עוד פעם לעשות את זה אלא אם יהיה הסכם בין ישראל ללבנון".

איך רואים בלבנון את המלחמה מול ישראל?

"לעם הלבנוני אסור לומר את זה, אבל אנחנו יודעים במיליון אחוז שמכל הדתות ומכל הקבוצות, כבר עייפים ממלחמות. אנחנו נולדנו במלחמה וגדלנו במלחמה. העם הלבנוני רוצה שלום ולא מבין למה לישראל יש שלום עם דובאי, עם בחריין - ואיתם לא. הוא עייף".

"לצערי הממשלה אף פעם לא הבינה אותנו"

העוול שנעשה לאנשי צד"ל לא הסתיים בנסיגה הפתאומית מדרום לבנון, אלא נמשך במאבק בירוקרטי ארוך שנים להכרה ותמיכה מהרשויות. "אנחנו כל הזמן מבינים את הממשלה ולצערי הממשלה אף פעם לא הבינה אותנו. אנחנו חלק מהעם, אנחנו ציונים יותר מהציונים ועם כל זאת, כל פעם זה בא על חשבוננו. הגוף שהיה הגב שלך 25 שנה, צה"ל ומשרד הביטחון - נעלם מהתמונה. 18 שנה מאז שהגענו לארץ צה"ל ומשרד הביטחון לא ידעו עלינו שום דבר. רק ב-2018 הרמטכ"ל כוכבי התחיל להתעניין".

תומכי צד"ל בהפגנה למען שיפור התמיכה הכלכלית ביוצאי צד"ל, 2021

תומכי צד"ל בהפגנה למען שיפור התמיכה הכלכלית ביוצאי צד"ל, 2021 צילום: Photo by Flash90

אבל גם סכום הכסף שבזכות כוכבי וממשלת בנט היה אמור להגיע לידיהם - טרם הועבר בשנתיים האחרונות. התוכנית לסיוע כלכלי לרכישת בתים הייתה סוף סוף אמורה להתחיל השנה, אבל התאריך במקולל - 8 באוקטובר, יום אחרי הטבח, השאיר אותם שוב בידיים ריקות.

"כל מי שיצא מהקיבוץ שלו מבין בדיוק מה עברנו - לנטוש בית ולהרגיש פליט"

מה הרגשת מול זוועות השביעי לאוקטובר?

זוועות השביעי לאוקטובר והבריחה של תושבי הקיבוצים מבתיהם, החזירה את ק' למנוסה שלו עצמו מלבנון: "לפני השביעי לאוקטובר חשבנו שאנחנו היינו הנקודה הכי שחורה בהיסטוריה של ישראל. איך שעזבנו את הכפרים ב-24 שעות, איך נטשנו ואיך נטשו אותנו. איך הפכנו מחיילים גאים וחזקים עם נשק, טנקים ותותחנים לפליטים. תוך יום אחד אין לך תעודת זהות, אין לך משכורת, אין לך רישיון נהיגה, אתה לא מכירה את השפה, את החוקים של המדינה. אין לך כלום. זה היה מאוד קשה".

"אבל ה-7 לאוקוטבר שינה את כל התמונה, זה שם אותנו במקום השני. אני לא יודע אם המילה קטסטרופה תספיק. אני חושב שהיום כל מי שיצא מהקיבוץ שלו והעיר שלו מבין בדיוק מה עברנו - לנטוש בית ולהרגיש פליט במקום אחר זה לא קל. זה היה פלאשבק למה שעברנו. גם אנחנו הצלחנו לצאת משם לפני שהם נכנסו להרוג אותנו, חיזבאללה איים שיהרוג אנשים במיטה שלהם".

הדור השני מתנדבים למען החיילים והמפונים

הדור השני מתנדבים למען החיילים והמפונים צילום: עמותת אנשי צד"ל

אתה חולם לחזור ללבנון?

"חולם רק מי שישן. לחזור ללבנון אף אחד לא יכול, זה כבר תלוי בילדים שלנו, שבנו כאן את העתיד שלהם. בנוסף, בלבנון אף פעם אין יציבות. אולי נחזור כתיירים, נבקר את המשפחות בחגים, אבל לחזור לשם - כנראה שלא". למרות הקשיים מול הרשויות, ק' מרגיש כבר חלק מישראל: "כשהגענו לפה העם חיבק אותנו עד הסוף. העם היהודי מכיר אותנו ואת מה שעשינו, חלק גדול ממנו שירת איתנו בלבנון. אמנם על היחס של המדינה כלפינו אפשר לכתוב ספרים ולהפיק סרטים. אבל איך אומרים? 'אין לנו ארץ אחרת'".

"עד שחיזבאללה לא יהיה בשלטון כנראה לא יהיה שלום"

לסיכום, אני שואלת אותו אם חתימה על הסכם שלום תוכל להגשים את החלום הרחוק לבקר במולדת: "אמנם כל העם הלבנוני רוצה כבר שלום, ואפילו חיזבאללה. אבל הוא לא יכול לעשות את זה כי הוא לא בשלטון מבחינה חוקית", הסביר, והדגיש כי חיזבאללה אמנם מתנהג כמו מדינה לכל דבר - עם חברות ומוסדות משלו וכן קשרים מדינים חזקים, אבל עדיין מדובר בארגון טרור.

"אי אפשר לעשות שלום בין קבוצת טרוריסטים למדינה, ולכן עד שחיזבאללה לא יהיה בשלטון כנראה לא יהיה שלום עם לבנון... פרדוקס זה מילה קטנה". השמדת חיזבאללה, כפי שמצהירים מנהיגי ישראל שיעשו לארגון חמאס בעזה, הוא שולל: "אפילו אם תהיה מלחמה ענקית - הם לא כמו חמאס, הם אימפריה", הוא מסיים, ואפשר לשמוע את התסכול בדבריו.

החלטות העבר שעקרו את ק' מחייו, גדלו את ארגון הטרור שגם כיום הורס כל סיכוי לשלווה ושלום. והיחס כלפי חברי צד"ל, כנראה סתם את הגולל על אחד הפתרונות היחידים למשבר. מי יודע האם אי פעם, ארוחת חג משפחתית בכפר הולדתו תוכל להתקיים.

שמו המלא של המרואיין שמור במערכת, בשל החשש בפגיעה בקרוביו הלבנוניים