מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מדינה שלמה מתעסקת בעדויות על פגיעות מיניות: זה מה שהיה לח"כ להגיד בנושא

מהרגע שמדינת ישראל התחילה להבין את ממדי הזוועות שהתרחשו בשמחת תורה ועד היום השיח סביב פגיעות מיניות ואונס מסרב לדעוך. מצד אחד הכרחי להראות לעולם, מצד שני יוצר טראומות רבות. שוחחנו עם ח"כ מיכל וולדיגר על הנושא: "כל מילה של אחד תשפיע על השני"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 07/12/23 14:55 כד בכסלו התשפד

מדינה שלמה מתעסקת בעדויות על פגיעות מיניות: זה מה שהיה לח"כ להגיד בנושא
ההרס אחרי הטבח במסיבת טבע נובה ברעים, צילום: Yaniv Nadav/Flash90     

בשבועות האחרונים השיח סביב פגיעות מיניות, התעללויות ואונס נמצא בכל מקום. מתחילת הלחימה, עם ההבנה של ממדי האסון שקרה בשמחת תורה הפחד סביב מה קרה באותן שעות הלך וגבר לצד פחד על החטופים שנתונים לחסדי הגרועים שבבני האדם.

עם עסקת שחרור החטופים בשבוע שעבר החל להגיע יותר ויותר מידע על המתרחש בשבי, על ההתעללויות שחלקן עברו ותנאי השבי הקשים. השיח סביב נושא טעון כמו פגיעה מינית הוא תמיד מורכב ויכול לייצר אצל רבים טריגר לפגיעות שהם עברו בעבר מצד אחד, מצד שני יש חשיבת גם בפרסום של מעשי הזוועה הללו, כדי שהעולם יראה מי האויב איתו אנו מתמודדים וכדי לתת מקום לנפגעים שהפגיעה אכן התרחשה. אצל רבים נשאלת השאלה- מהו האיזון הראוי?

"צריך להראות לעולם מה קרה פה"

שוחחנו עם ח"כ מיכל וולדיגר, שמתעסקת רבות במסגרת תפקידה בעניינים של בריאות הנפש ופגיעות מיניות, על הנושא: "אנחנו חיים בעולם שכולנו רקמה אנושית אחת חיה וכל נושא וכל מילה תמיד ישפיע על אחרים. זו האמת שלי. לא כל אדם הוא אי בודד. אנחנו ניזונים ונשענים אחד על השני. כל דבר משפיע על כולנו".

וולדיגר משתפת את העצה שלה: "כאחת שהתחום של חוסן ובריאות הנפש קרוב לליבה, אמרתי את זה בתחילת המלחמה ואני אומרת גם היום. אני אומרת לכולם. כמה שפחות לצפות בסרטונים, כמה שפחות לשמוע חדשות, כמה שפחות להיות חשופים. לא רק בנושא פגיעות מיניות. זה עושה שריטות בנשמה ולא צריך את זה. האם יש לנו שליטה על אחרים? לא. ויש גם דברים נכונים בחשיפה. צריך להראות לעולם מה קרה פה. זה לא שחור ולבן".

"תחיו את החיים, יש גם הרבה דברים טובים"

וולדיגר מדגישה, כי זה בכלל לא עניין של גיל: "לא צריך כל היום לצרוך את הדברים הללו. לא כהורים ולא כילדים. וזה אחריות של ההורים להיות עם יד על הדופק. באופן כללי כדאי להימנע מסרטים אלימים. אפילו בלי קשר למלחמה, תחיו את החיים, יש גם הרבה דברים טובים".

בימים אלו עובדת וולדיגר על חוק שיחזק את החוסן שנפגע בשל המתקפה: "הגשתי הצעה דחופה לסדר בנושא הזה של תקיפות מיניות. האירוע הנוראי בשמחת תורה קרה. אין מה לעצום עיניים. וצריך לתת מקום לטרגדיה הזאת. גם כלפי העולם- להבהיר להם שמדובר בחיות טרף נאצים וגם שיהיו מענים לאלו שעברו את הטרגדיה הזאת".

סגנית השר וודיגר, מבררת את הנושא

סגנית השר וודיגר, מבררת את הנושא, צילום: Olivier Fitousi/Flash90

מעקב מודיעיני מסביב לשעון אחר החטופים

נזכיר כי בתחילת השבוע, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי יצא בהודעה חריגה וביקש להפסיק לעסוק בנושא: "בהמשך להתבטאויות אשר עולות ביממה האחרונה בנושא מצבן של החטופות בעזה, השיח בנושא לא אחראי, לא מדוייק ויש להימנע ממנו", כך נאמר. "אנחנו מבצעים מעקב מודיעיני מסביב לשעון אחר החטופים, ודורשים מכל הארגונים הבינלאומיים לוודא את מצבם, את ביטחונם ולתת להם מענה רפואי - נשים וגברים כאחד. כל רגע בשבי מסכן את חטופינו. אנחנו עושים הכל על מנת להשיב אותם הביתה בהקדם".