עצמות אישה ומראה בת 2,000 שנה - זה מה שגילו החוקרים בלב ירושלים

בחפירות של רשות העתיקות ברחוב דרך חברון בירושלים התגלו שרידי אשה שגופתה נשרפה, ולצידה מראה נדירה בת אלפיים שנה. "המראה השנייה בלבד מטיפוס זה שנתגלתה עד היום בארץ"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/09/23 09:07 יב בתשרי התשפד

עצמות אישה ומראה בת 2,000 שנה - זה מה שגילו החוקרים בלב ירושלים
העבודות במערת הקבורה, צילום: שי הלוי, רשות העתיקות

קבר של "אשת ליווי" המתוארך לשלהי המאה ה-4 לפני הספירה, נחשף בחפירות של רשות העתיקות ברחוב דרך חברון בירושלים. בקבר התגלו שרידי אשה שגופתה נשרפה, ולצידה מראה נדירה במצב השתמרות מושלם. המערה נתגלתה במדרון סלע, לא רחוק מקיבוץ רמת רחל, וד"ר יוסי נגר, האנתרופולוג הפיסי של רשות העתיקות, זיהה את עצמות האדם בחדר הקבורה כעצמות אשה.

המראה שהתגלתה

המראה שהתגלתה צילום: אמיל אלז'ם, רשות העתיקות

"המראה השנייה בלבד מטיפוס זה שנתגלתה עד היום בארץ"

לדברי ד"ר גיא שטיבל, מהחוג לארכיאולוגיה והמזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב, "זוהי, למעשה העדות המוקדמת ביותר בארץ לקרמציה, שריפת גופות בתקופה ההלניסטית". לצד העצמות נמצאו מספר מסמרי ברזל מכופפים, ולהפתעת הארכיאולוגים, נתגלתה לצד האישה גם מנחת קבורה - מראת ברונזה מתקפלת, נדירה מסוגה.

"זוהי המראה השנייה בלבד מטיפוס זה שנתגלתה עד היום בארץ, ובסך הכל, ידועות 63 מראות שכאלה מהתקופה ההלניסטית ברחבי העולם", אמרה ליאת עוז, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות. "רמת הייצור של המראה כה גבוהה, עד שהיא השתמרה במצב מצוין, ונראה היה כאילו יוצרה אתמול".

הנקברת: אשת ליווי של בכיר בצבא או בשלטון

במחקר משותף לאוניברסיטת תל אביב ורשות העתיקות, בהובלתם של ד"ר גיא שטיבל מהחוג לארכיאולוגיה והמזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב וארכיאולוגית רשות העתיקות ליאת עוז, מציעים החוקרים שהמראה הנדירה השתייכה לנקברת, שהייתה אשת ליווי של בכיר בצבא או השלטון ההלניסטי במסעו לארץ.

"השאלה המעניינת מכל שנבעה מתגלית זו, היא – מה עושה על אם הדרך לירושלים קבר של אשה יווניה, במרוחק מכל אתר או ישוב בן התקופה. הקברן סיקרן אותנו במיוחד, גם לאור העובדה שהמידע הארכאולוגי אודות ירושלים וסביבתה בתקופהההלניסטית המוקדמת כמעט שואף לאפס", אמר ד"ר שטיבל. "סביר להניח שמדובר בקבר של אישה ממוצא יווני שהתלוותה לבכיר במנגנוני הצבא והשלטון ההלניסטי, בזמן מסעתיו של אלכסנדר מוקדון, או - סביר יותר, בתקופת מלחמות הדיאדוכים (היורשים)" סיכמו החוקרים.

החוקרים דר גיא שטיבל וליאת עוז, עם המראה

החוקרים דר גיא שטיבל וליאת עוז, עם המראה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות