53 נשים חגגו מסיבת גט: "קיבלנו את החופש"

נשים עגונות ומסורבות גט אשר שוחררו השנה, חגגו במסיבת-גט אשר ערך ארגון "יד לאישה", לציון כניסתן לשנה החדשה כנשים חופשיות | "אין כמו שמחה של התרת נשים מסורבות ועגונות" אמרה מסורבת גט לשעבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/09/23 17:55 ו בתשרי התשפד

53 נשים חגגו מסיבת גט: "קיבלנו את החופש"
צילום: shutterstock

במבט ראשון, מי שנכנס השבוע למדרשת אור תורה לינדנבאום וראה את קבוצת הנשים שרוקדת וחוגגת, היה בטוח שבמדובר בעוד חגיגה או הרמת כוסית לחגי תשרי. אבל לא עבר זמן רב, עד שאפשר היה להרגיש באוויר, שלא מדובר בעוד מסיבה סטנדרטית, אלא בחגיגה מיוחדת של חופש עבור 53 נשים עגונות ומסורבות גט, אשר שוחררו השנה מכבלי נישואיהן על ידי ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, וזכו להתחיל את השנה החדשה כנשים חופשיות.

"אני לא אישה של מסיבות, זה לא מדבר אלי" אומרת גילת מעטוף, "אבל במסיבה הזו אני מוצאת את עצמי פורקת כל עול, ולגמרי מרשה לעצמי, כי אין כמו שמחה של התרת נשים מסורבות ועגונות, שהשנה קיבלו את החופש שלהן אחרי מאבק" היא אומרת.

"לצערנו, ישנן עוד נשים רבות שמחכות"

שש שנים חלפו מאז גילת (53), שוחררה מכבלי נישואיה לאחר 5 שנים בהן הייתה מסורבת גט, אבל היא מדגישה כי חשוב לה להמשיך ולהגיע ולחגוג את שמחתן של הנשים שהשתחררו וגם, לא פחות חשוב מכך, להמשיך לתמוך באלה אשר עדיין נמצאות בשבי. "לצערנו, ישנן עוד נשים רבות שמחכות, חלקן הגיעו לחגוג ולשמוח אתנו למען אלה ששוחררו. אנחנו מתפללות שעוד השנה הן יזכו בחופש שלהן, או לפחות עד לחגיגת הגט הבאה" היא מציינת.

הנשים במסיבת הגט בלינדנבאום | צילום: ללא

בין החוגגות היתה ש' (40), אשר שוחררה השנה לאחר 6 שנים בהן נאבקה על חירותה. ש', אשר הייתה עולה חדשה, נישאה בגיל צעיר מאד ומצאה עצמה מהרגע הראשון סובלת מאלימות קשה מצד בעלה. היא חששה לעזוב, אולם נקודת המפנה התרחשה, כאשר באחת התקריות האלימות, ביתה הקטנה צעקה לראשונה "די" כשראתה שאביה חובט באמה.

"זה מאד זעזע אותי שהמילים הראשונות בחיים שלה היו צעקה בפחד ואימה, וזה הביא אותי להבנה שאני חייבת לעזוב" היא מספרת. אולם אז גילתה ש', שאלימותו של הבעל ממשיכה ללוות אותה גם לאחר הפרידה, גם אם שינתה פניה לכך שהוא מסרב להעניק לה גט ומחזיק אותה כלואה בנישואיהם.

"לבסוף, לילה אחד במעצר עשה את שלו, והוא התרצה ונתן את הגט"

לאחר שהניסיונות לקדם גט בבית הדין הרבני לא צלחו, התיק נסגר מחוסר פעילות למספר שנים. כל אותה התקופה, כלכלה ש' את עצמה ואת ארבעת ילדיה לבדה, שבמקביל הבעל המשיך לנהוג כלפיה באלימות והלך עליה איימים. התפנית הגיעה, כאשר עובדת סוציאלית הפנתה את ש' לארגון "יד לאישה", המייצג עגונות ומסורבות גט.

"רצה המזל, ואותה עובדת סוציאלית השתתפה בהרצאה שערכנו בנושא סרבנות גט, וחשבה שלאחר כל כך הרבה שנים, אולי אנחנו נוכל לעזור לש'" מספרת העובדת הסוציאלית תרצה קרניאל שמלווה את ש' מטעם הארגון.

"יד לאישה" הגישו מחדש את תביעת הגירושין, אולם הבעל המשיך לעמוד על סירובו להעניק את הגט ואף לא הגיע לדיונים שקבעו בתיק, עד שהוצא כנגדו צו מעצר. "לבסוף, לילה אחד במעצר עשה את שלו, והוא התרצה ונתן את הגט" מספרת עו"ד והטוענת הרבנית דינה רייטשיק המייצגת את ש' מטעם 'יד לאישה', "לשמחתנו, ש' תוכל להתחיל את השנה החדשה שהיא חופשיה, שפניה קדימה לבניית עתידה ועתיד ילדיה" היא מציינת.