"התקנו מצלמות מעקב והתוצאות לא אחרו לבוא"- צפו בתיעוד הנדיר

בתיעוד נדיר של מצלמות רשות הטבע והגנים, נראה היונק המצוי בסכנת הכחדה חריפה, בעת חציית מעבר מים בשעת לילה מאוחרת. "התקנו מצלמות מעקב והתוצאות לא אחרו לבוא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/23 13:03 ו באלול התשפג

"התקנו מצלמות מעקב והתוצאות לא אחרו לבוא"- צפו בתיעוד הנדיר
צילום בטבע, צילום: Edi Israel/Flash90

רשות הטבע והגנים חשפה הבוקר (ד') תיעוד נדיר של לוטרה, יונק טורף המצוי בעשורים האחרונים בסכנת הכחדה קריטית. הלוטרה תועדה בסמוך למדף שהותקן כדי להגן עליה מדריסות. בעשור וחצי האחרונים נדרסו בעמק החולה מעל לעשרה לוטרות כאשר ניסו לחצות כבישים.

התמונה הנדירה של הלוטרה:

התיעוד הנדיר

התיעוד הנדיר צילום: אלון רייכמן ויפעת ארצי רשות הטבע והגנים

"התקנו מצלמות מעקב והתוצאות לא אחרו לבוא"

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים סיפר על הפתרון שימנע את דריסת הלוטרות: "מניסיון שנצבר בארץ ובעולם אנחנו יודעים שתוספת של מדף יבש הממוקם מעל למפלס המים במעביר המים יכול להועיל. נתיבי ישראל התגייסו למאמץ לשמירה על הלוטרה והרכיבו לבקשת רשות הטבע והגנים מדפים יבשים בכמה מעבירי מים בהם זורמים מים כל השנה. התקנו מצלמות מעקב והתוצאות לא אחרו לבוא".

עוד הוסיף רותם: "לאחרונה צולמה לוטרה חוצה באחד המעבירים. סביב מעביר זה נדרסו בעשור האחרון 4 פרטים. על מנת להגביר את השימוש במעבר הותקנה גם גדר מנתבת, הגדר מונעת את העלייה לכביש ומנתבת את הלוטרה לעבר מעביר המים. בנוסף ללוטרה, אנחנו רואים שימוש גם של מינים נוספים ובהם נמיה, דלק ומכרסמים שונים".

התיעוד הנדיר

התיעוד הנדיר צילום: אלון רייכמן ויפעת ארצי רשות הטבע והגנים

הסיבות להכחדת הלוטרה

לוטרה הוא מין של יונק טורף החי בסביבה של מים זורמים או מקווי מים קבועים. בישראל, הלוטרה האירופית נמצאת בקצה גבול התפוצה העולמי הדרומי שלה ומאכלסת את הנחלים של מערכת הירדן שמצפון לכנרת, את הירדן בואכה עמק בית שאן ובעבר הלא רחוק אף את נחלי החוף כמו נחל תנינים הקישון והנעמן.

צמצום אוכלוסיית הלוטרה נובע מפיתוח מואץ של אזורי מחייתה, קיטוע בית הגידול שלה על ידי כבישים ותשתיות ופגיעה באיכות המים של הנחלים. זיהומים שונים הביאו לפגיעה משמעותית בדגה וגרמו לעליה בעכירות המים, דבר שמקשה על ציד בצלילה. סקרים שנערכו בעשורים האחרונים הצביעו על פגיעה באוכלוסיית הלוטרה, וכיום היא מוגדרת בסכנת הכחדה קריטית.

מדי שנה מתועדים למעלה מ-2,000 בעלי חיים שנדרסים בכבישים ברחבי הארץ, אך המספר גדול בהרבה שכן אלו רק התאונות המדווחות כשהם נפגעים ומתים הרחק מהכביש. מדובר בבעלי חיים רבים ומגוון של מינים: יעלים, צבועים, צבאים, דורבנים, קיפודים וזאבים אשר מעוניינים לעבור מבית גידול אחד לאחר, בחיפוש אחר מזון או טריטוריה חדשה ונאלצים לחצות כבישים ומוצאים בהם את מותם.