הלך לעולמו דוד לייטנר - ניצול השואה ומייסד "מבצע דוגו"

ניצול השואה שייסד את "מבצע דוגו" עם הגעתו ארצה לאחר השואה, הלך לעולמו בגיל 93 | "דוגו היה סמל יוצא דופן לנצחון הרוח ובזכות יכולות נדירות אלה הצליח לסחוף מדינה שלמה למבצע יוצא דופן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/23 08:57 ט באב התשפג

הלך לעולמו דוד לייטנר - ניצול השואה ומייסד "מבצע דוגו"
דוד לייטנר ('דוגו'), צילום: מוזיאון השואה בית העדות

ברוך דיין האמת. דוד לייטנר, ניצול השואה ומייסד "מבצע דוגו" הלך לעולמו והוא בן 93. הלווייתו תתקיים היום (ה') בשעה 17:00 במושב ניר גלים. 

דוגו עם צוות בית העדות |

דוגו עם צוות בית העדות | צילום: בית העדות

סיפורו של דוד לייטנר

דוד לייטנר נולד ב-1930 בנירגיהאזה שבהונגריה, למשפחה דתית של שש נפשות. בפסח 1944 הועבר דוגו עם משפחתו לגטו שהוקם בנירג'האזה, למחרת החג החרימו ז'נדרמרים מקומיים את חפצי הערך של היהודים, והם נשלחו אל הגטו. לאחר שישה שבועות הוסעו לאושוויץ-בירקנאו. מיד כשהגיעו לבירקנאו הופרדו הגברים של המשפחה מאמו של דוד ומשתי בנותיה, והן שולחו להשמדה מיד. אביו ואחיו נשלחו לבוכנוולד ומשם לברגן-בלזן.

דוד נשאר בבירקנאו עם עוד 4,000 ילדים. מכיוון שהיה נער גבוה וחסון, הוא שרד מן הסלקציות. בראש השנה וביום הכיפורים נלקחו אלפי ילדים להשמדה. דוד ניסה להתגנב לטרנספורט שיצא מבירקנאו אך נתפס ונענש במלקות.

בשמחת תורה נמנה דוד עם המיועדים להשמדה והוצעד עם מאות הילדים אל המשרפה. כל הדרך זעקו הילדים "שמע ישראל", קראו להוריהם אך היה צורך בכמה עשרות ילדים לפריקת תפוחי אדמה מרכבת אספקה ו-51 ילדים נבחרו, בהם דוד, וחייו ניצלו שוב.

מבצע דוגו 2023 |

מבצע דוגו 2023 | צילום: דוברות בית הנשיא ומוזיאון השואה בית העדות

כך נוסד מבצע דוגו

בינואר 1945 נשלח דוד בטרנספורט למטהאוזן ובאפריל החל הפינוי. ב-18 בינואר 1945 יצא דוד לייטנר ביחד עם כ-60,000 אסירי אושוויץ לצעדת המוות ממחנה ההשמדה אושוויץ. בעודו צועד, על סף אובדן כוחות, נזכר בסיפורה של אימו ז"ל על ה"בילקלך" הצומחות על העצים בארץ ישראל. לאחר ששרד את הצעדה ועלה לישראל החליט "דוגו" שבכל 18 בינואר הוא יאכל את הבילקלך הישראלי, הפלאפל.

לקראת "מבצע דוגו" האחרון בינואר 2023 סיפר לייטנר כי המבצע הוא "יום מיוחד בו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות ולא זכו לשרוד ולהגיע אל ארץ ישראל, לצד ציון ניצחונם של מאות אלפי שורדים ששרדו את המסעות והמחנות". 

רחל רוזנמן עפר, מנכ"לית מוזיאון "בית העדות" אשר יזם את "מבצע דוגו", ספדה: "דוגו סימל את הניצחון האדיר של מאות אלפי יהודים ששרדו את השואה, עלו לארץ ישראל והקימו את ביתם ומשפחתם במדינת ישראל. דוגו, היה סמל יוצא דופן לנצחון הרוח ובזכות יכולות נדירות אלה הצליח לסחוף מדינה שלמה למבצע יוצא דופן שנתן כבוד לשורדי השואה ולנספים. תחסר לנו מאוד דוגו היקר".