ראיון הגשמים החריגים, ההיערכות המהירה ואסונות העבר: צייד השיטפונות מסכם

מזג האוויר ההפכפך הביא איתו כמויות גשם חריגות ביחס לתקופה בשנה. צייד השטפונות אורן גוזלן מסביר כי "זה התחיל בתור חצי בדיחה, אחרי שהשרב נשבר נוצר אירוע חריג" | וגם: המודעות שיצר אסון נחל צפית והחוויה מול איתני הטבע: "עוצמות שקשה לתאר"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 29/05/23 15:23 ט בסיון התשפג

הגשמים החריגים, ההיערכות המהירה ואסונות העבר: צייד השיטפונות מסכם
ציידי שיטפונות, ארכיון, צילום: Hadas Parush/Flash90

מזג אוויר חריג: במהלך סוף שבוע שעבר ותחילת השבוע הנוכחי, פקד את ישראל מזג אוויר חריג במיוחד שכלל אובך, שרב יחד עם גשמים רבים. בתוך הציבור הכללי, רבים הופתעו ממזג האוויר אך גם בקרב קהילת ציידי השיטפונות הופתעו מכמות הגשמים וגודל השטפונות. בשיחה עם חדשות כיפה אומר אורן גוזלן, צייד שיטפונות וותיק ומייסד קבוצת הפייסבוק "ציידי שטפונות" כי "כזאת מערכת גשם בסוף מאי לא רואים יותר מידי על גבול האף פעם".

"בסוף זה מתכנס וכולם מגיעים לאותו אזור"

גוזלן מתאר את שרשרת האירועים שקדמו לשיטפונות: "זה התחיל בתור איזה חצי בדיחה שאנשים התחילו להוציא התרעות לאירוע חריג בסוף מאי ואנחנו פקפקנו" הוא אומר, "אבל ברגע שהשרב שהיה בשבת נשבר וראינו מה מתחיל להיכנס, אז באמת הבנו שיש אירוע משמעותי". גוזלן מסביר כי היקף השיטפונות הפתיע את הציידים: "המוקד היה מאוד רחב, הוא התחיל מהדרום הרחוק, הנחלים הגדולים פארן, ציחור וצין והוא הגיע עד מדבר יהודה זה היה מאוד רחב ומאוד חריג".

זה השלב בו קהילת ציידי השיטפונות נכנסת לפעולה: "ברגע שמתחיל להסתמן אירוע משמעותי, כולם עוקבים אחרי כל התחזיות וכל המפות והניתוחים והסימולציות ומתחילים הימורים איזה אזור יהיה רלוונטי" מסביר גוזלן. "כל שיותר מתקרבים לגשם, טווח ההימורים מצטמצם ואז ברגע שיוצאים לשטח, פותחים מפות ומכ"ם גשם ומתחלים לחפש איפה יורד הגשם ואיזה אגן ניקוז מחבר את כל הגשם הזה ומה יכול לזרום. כל אחד עם המידע שלו וכל אחד נמצא במקום אחר, אז הוא רואה את הגשם מזוויות אחרות ובסוף זה מתכנס וכולם מגיעים לאותו אזור".

אורן גוזלן, צייד שיטפונות מעל 20 שנה

אורן גוזלן, צייד שיטפונות מעל 20 שנה צילום: באדיבות המצולם

"חוסר ידע, חוסר אחריות ופדיחה של הרשויות, זה מה שגורם לתוצאות הקשות"

אני שואל את גוזלן אם הוא מזהה התעניינות גוברת בשנים האחרונות של ישראלים בתופעת השיטפונות: "הבוסט הגדול של מצטרפים, קרה לצערנו אחרי אסון נחל צפית". גוזלן מסביר כי אסון יצר הבנה בציבור לסכנות הרבות בהגעה לשיטפונות: "אנשים הבינו שהם לא יודעים מספיק בשביל לצאת לטיול ולדעת שהם עושים את הדבר הנכון".

לפני כחודש וחצי באסון ההצפה בכביש 40, נהרגו האחים מעיין וסהר עשור, גוזלן מתייחס לתוצאות הקשות של האירוע ואומר: "חוסר ידע, חוסר אחריות ופדיחה של הרשויות זה מה שגורם לתוצאות הקשות, תלוי באיזה מהאירועים, כי באירוע הקודם המשטרה לא נערכה, היא הייתה צריכה לסגור את הצירים הרבה יותר מוקדם ולא לאפשר לאנשים לנסות את מזלם".

השיטפון בנחל פארן צילום: קבוצת הפייסבוק "ציידי שיטפונות"

"הם בטוחים שזה בסך הכל שלולית קטנה ופתאום הם נתקעים עם האוטו"

"הפעם" הוא אומר, "הם נערכו ואפילו הגזימו בהערכות שלהם, להוציא הודעה לא הגיע לאילת ב-48 השעות הקרובות זה קצת מוגזם, זה לקחת את זה לכיוון השני". גוזלן מתייחס גם לאסון הקשה בנחל צפית: "אני לא רוצה לשפוט, אבל זה היה חוסר אחריות ותרבות ה'יהיה בסדר', יום לפני הוציאו אותם מנחל צאלים בעקבות חשש לשיטפונות".

"אתה נערך עם אוכל ובגדים וחוזר יום למחרת"

אחת המטרות של קהילת ציידי השיטפונות היא לעזור לאנשים להגיע לשיטפונות בבטחה: "אני ממליץ תמיד לאנשים להצטרף למישהו שכבר היה, שכבר מכיר ותבינו איך לחפש ואיך להיזהר. הרבה מהאנשים לא מבינים מה זה אומר להיכנס עם רכב לתוך נחל זורם, הם בטוחים שזה בסך הכל שלולית קטנה ופתאום הם נתקעים עם האוטו והוא נסחף והם צריכים לחכות על הגג שלמסוק שיחלץ אותם".    

שיטפון במדבר יהודה. ארכיון

שיטפון במדבר יהודה. ארכיון צילום: Nati Shohat/Flash90

מה ציידי השיטפונות מרגישים אל מול איתני הטבע? גוזלן מסביר את התחושות: "זה עוצמות שקשה לתאר אותם, אתה עומד על נחל יבש שבהבדל של דקות הופך לנהר זורם בעוצמות משוגעות. זאת תופעת טבע שלחוות אותה ולהסתכל על המפל והנחל ממרחק של מטר, זה חוויה אחרת". 

ציידים וותיקים לא מסתפקים רק בהצצה על השיטפון, לעיתים הם מחפשים אתגר אחר: "אם אתה רוצה לראות את השיטפון במקומות טיפה יותר מעניינים, מפלים וקניונים אז הולכים ברגל או נכנסים עם ג'יפ לשטח ואז אתה יודע שלא בטוח שאתה חוזר הביתה באותו לילה. אתה נערך עם אוכל ובגדים וחוזר יום למחרת".