האוניברסיטה העברית: "הנפת דגל אש"ף אינה מבטאת תמיכה בטרור"

בהודעה רשמית שהוציאה האוניברסיטה העברית נמסר כי יצאו כנגד "איסור הנפת הדגל הפלשתיני שאמור לעלות בוועדת השרים לחקיקה: "פגיעה בלתי חוקתית בחופש הביטוי" | ח"כ כסיף הפגין נגד החוק באוניברסיטת תל אביב

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/05/23 14:36 ח בסיון התשפג

האוניברסיטה העברית: "הנפת דגל אש"ף אינה מבטאת תמיכה בטרור"
האוניברסיטה העברית בהר הצופים, צילום: קובי גדעון פלאש 90

ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון היום (א') בחוק, לפיו סטודנט שיניף דגל של ארגון טרור או יתבטא בצורה שתומכת בו יושהה מהמוסד בו לומד לחודש ימים. אם סטודנט יעבור על החוק פעמיים יורחק לצמיתות ממוסד הלימודים ותישלל זכאותו להכרה בתואר. מי שמתנגדים לתוכן החוק, הם חברי סנאט האוניברסיטה העברית, אשר בהודעה רשמית שהוציאו הודיעו שהם נגד החוק. בין היתר טענו חברי האוניברסיטה כי החוק נוגד את חופש הביטוי, וכן כי דגל אש"ף אינו דגל טרור. במקביל חבר הכנסת כסיף הפגין נגד החוק באוניברסיטת תל אביב.

האוניברסיטה: "שגויה עובדתית וגורמת פגיעה בלתי חוקתית בחופש הביטוי"

את ההודעה פתחו חברי ההנהלה בהסבר כי המלחמה בטרור ובקריאות לעידודו היא חובתם של המוסדות הגבוהים, אך נושא זה מוסדר בחוק המאבק בטרור. "הטרור הוא איום מסוכן על חיינו ועל תחושת הביטחון של כולנו, ורשויות השלטון לא רק רשאיות אלא גם חייבות לפעול למניעתו. במסגרת זו, גם התבטאויות שיש בהן משום עידוד מעשי טרור ותמיכה בהם הן פסולות ובמקרים מתאימים ראוי לאסור אותן. אולם, היבטים אלה כבר מוסדרים בחוק המאבק בטרור, תשע"ו-2016. החוק קובע הסדרים מפורטים גם לעניין התבטאויות אסורות והוא מסדיר את הטיפול בהן באופן שראוי לכך – במסגרת המשפט הפלילי". 

בהמשך פירטו שלוש סיבות אשר הופכות את הצעת החוק לפסולה. הסיבה הראשונה לטענתם היא כי אי אפשר להטיל על מוסד להשכלה גבוהה לעסוק בהגבלת חופש ביטוי "התפיסה שלפיה על הנהלת המוסדות לעסוק בבילוש אחר התבטאויות של סטודנטים ושיש להכתיב את העונשים שעל מוסד אקדמי להטיל, היא פסולה. אכיפת איסורים פליליים היא עניין למשטרה ולתביעה ולבתי המשפט. הגשת כתב אישום בגין התבטאות פסולה טעונה אישור היועמ"ש, מתוך הכרה במורכבות הדיון בעניין, ואין להעביר את הסמכות בעניין למוסדות המשמעת במוסדות להשכלה גבוהה, שאינם כשירים לעסוק בכך". 

חבר הכנסת כסיף בהפגנה

חבר הכנסת כסיף בהפגנה צילום: ללא

לטענתם, אי אפשר לאכוף בקמפוס דברים שמותרים במרחב הציבורי "האיסורים שנקבעו בהצעת החוק נרחבים מאלה שנקבעו בחוק המאבק בטרור. אין מקום לכך שהתבטאויות שאינן עבירה ולכן מותרות מחוץ לקמפוס, יחשבו עבירה, שגוררת ענישה חמורה, רק משום שנאמרו בתוך הקמפוס". 

הסיבה השלישית של חברי הסנאט היא שהנפת דגל פלשתין אינה מבטאת תמיכה בטרור "הנפת הדגל הפלשתיני אינה מבטאת תמיכה בטרור. ככלל, היא מבטאת את הזהות הלאומית-אתנית של המניפים את הדגל או את הזדהותם עם שאיפתו של העם הפלשתיני לעצמאות. הקביעה שהנפת הדגל מבטאת בהכרח תמיכה בטרור היא שגויה עובדתית וגורמת פגיעה בלתי חוקתית בחופש הביטוי. אימוץ ההצעה הזו עלול לפגוע באופן חמור בחופש הביטוי בקמפוסים ולהחליש את המעמד הבינלאומי של המוסדות להשכלה גבוהה. לאור כל זאת, על הממשלה להתנגד להצעת החוק, שסותרת עקרונות יסוד דמוקרטיים". 

עופר כסיף: "מטרת ההצעה גם למגר כל מקור של ביקורת"

באוניברסיטת תל אביב התקיימה הפגנה נגד החוק, בה השתתף חבר הכנסת מחד"ש עופר כסיף  שמסר: "הצעת החוק היא חלק מהניסיון למחוק את זהותו של העם הפלשתיני ולחסלו כעם בעל היסטוריה ותרבות משלו(culturecide). מטרת ההצעה גם למגר כל מקור של ביקורת והתנגדות להפיכה המשטרית, וממילא היא חלק מההפיכה הזו. המוני המפגינים חייבים להבין שלא יצליחו לעצור את ההפיכה הדיקטטורית אם לא יתגייסו בהמוניהם נגד הכיבוש והגזענות כלפי הפלשתינים".