זינוק חד במקרי מחלת הגזזת: "מקומות צפופים יכולים להפוך בקלות למוקדי הדבקה"

מחקר בנושא זיהומים פטרייתיים מצא ישנה עלייה דרמטית במקרי המחלה בשנתיים האחרונות לעומת שנים קודמות | משרד הבריאות: "מחלת הגזזת לא מחייבת דיווח, אך בשנה האחרונה דווח על כמה מקרים ובעקבות כל אירוע בוצעה חקירה אפידמיולוגית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/23 12:06 ו באייר התשפג

זינוק חד במקרי מחלת הגזזת: "מקומות צפופים יכולים להפוך בקלות למוקדי הדבקה"
בית חולים, ארכיון, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

מחקר בנושא זיהומים פטרייתיים בקרב ילדים מצא שבשנים 2018-2010 נרשמו עד 9 מקרי גזזת בישראל בכל שנה - לעומת 45 מקרים ב־2021, קפיצה חדה של פי 5 בשכיחות המחלה - כך על פי פרסום ב"ישראל היום".

הפטרייה המדבקת מתפשטת

הגזזת היא מחלה העוברת במגע ופוגעת בילדים ובמבוגרים צעירים והיא נחשבת מידבקת במיוחד. לפי ההערכות, העלייה בהופעתה קשורה לאי־הקפדה על ניקוי וחיטוי. במסגרת המחקר שצוטט ב"ישראל היום" נבחנו 456 מקרי זיהום כתוצאה מפטריות קרקפת שונות בילדים שטופלו במרכזים הרפואיים רמב"ם ושניידר, ומתוכם אותרו 140 מקרים של גזזת שנגרמת מפטריות קרקפת מסוג "טריכופיטון טונסורנס".

המחקר מצא זינוק של יותר מ־500% במקרי פטריית קרקפת מסוג זה בשנים 2021-2019, בהשוואה לשנים שלפני כן. למחקר היו שותפים גם ד"ר יואל דסקלו מרמב"ם וד"ר יעל רנרט משניידר. "ב-2021 זוהתה הפטרייה יותר ויותר. היא הפכה לפטריית הקרקפת הנפוצה ביותר בילדים, ונראה כי המגמה הזו היא כלל-ארצית", מציינות החוקרות הראשיות במחקר - ד"ר אמילי אביטן־הרש, מנהלת מחלקת עור ברמב"ם, וד"ר רבקה פרידלנד, מנהלת יחידת עור במרכז שניידר לרפואת ילדים.

"ניתן לטפל במחלה, אך חשוב לשמור על היגיינה"

"רופאי עור בכל הארץ מרגישים את העלייה בשכיחות הפטרייה ברמה היומיומית", מסבירות החוקרות. "מדובר במזהם מידבק ביותר שיכול לעבור מאדם לאדם, ומקומות צפופים יכולים להפוך בקלות למוקדי הדבקה". ד"ר אביטן־הרש מסכמת: "ניתן לטפל במחלה, אך חשוב לשמור על היגיינה".

תגובת משרד הבריאות ל"ישראל היום": "מחלת הגזזת לא מחייבת דיווח, אך בשנה האחרונה דווח על כמה מקרים של מחלת הגזזת בילדים ובמבוגרים, ובעקבות כל אירוע בוצעה חקירה אפידמיולוגית. באחד מהמקרים נערכה בדיקת פתע במספרה, ותוקנו ליקויים שנמצאו".