יום השואה תקיפות פיזיות והכחשת שואה: עלייה באירועי האנטישמיות בעולם

בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית בהיקף האירועים האנטישמיים, כך קובע משרד התפוצות ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. השיח האנטישמי ברשתות החברתיות כולל גם דמוניזציה ודה-לגיטימציה של ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/04/23 14:59 כז בניסן התשפג

תקיפות פיזיות והכחשת שואה: עלייה באירועי האנטישמיות בעולם
עלייה באנטישמיות, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

יום הזיכרון לשואה ולגבורה המצוין היום (ג') בישראל החל כבר אמש, עם העצרת הממלכתית במוזיאון יד ושם בירושלים. השנה, מתקיימים הטקסים בסימן "80 שנה למרד גטו ורשה". משרד התפוצות מפרסם את דו"ח האנטישמיות המעודכן, המהווה סיכום הרבעון הראשון לשנת 2023, ומהנתונים עולה כי בתקופה האחרונה נרשמה עליה של 22% בהיקף כלל האירועים האנטישמיים ברחבי העולם ברבעון הראשון של שנת 2023 (453 אירועים), בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022.  

רוב האירועים האנטישמיים בארצות הברית 

כ-50% מכלל האירועים האנטישמיים נרשמו בארה"ב, בעיקר באזורי הריכוזים היהודיים, בדגש על אזור ניו-יורק, פלורידה וקליפורניה. מדינות בולטות נוספות בהקשר זה הן בריטניה וגרמניה. כמו כן, נרשמה עלייה משמעותית של 48% בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים (37) בנרשמו בעולם ברבעון הראשון של שנת 2023, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022. מרבית האירועים האנטישמיים הללו התרחשו בארה"ב (20) ובבריטניה (11). 

הפגנה אנטי ישראלית בארצות הברית בחודש מאי 2021

הפגנה אנטי ישראלית בארצות הברית בחודש מאי 2021 צילום: shutterstock

אנטישמיות גם ברשתות החברתיות- אלו הערים המובילות 

אולם, לא רק אלימות פיזית או מילולית מהווה תקיפה, ונרשמה עלייה של 18% במספר הפוסטים האנטישמיים ברשת (כ-1.53 מיליון) ושל 2.5% במספר המשתמשים המפיצים תכנים אנטישמיים (כ-273,000), בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כ-68% מהשיח האנטישמי ברשת היה מסוג "אנטישמיות חדשה", העוסק ברובו בנושא דמוניזציה ודה-לגיטימציה של ישראל; כ-27% מהשיח ברשת סווג כ"אנטישמיות קלאסית", הכוללת בעיקר דמוניזציה של יהודים ותאוריות קונספירציה באשר לשליטה יהודית בעולם; קרוב ל-5% מהשיח סווג תחת הקטגוריה של עיוות והכחשת השואה, הבולט בעיקר בשיח האנטישמי בשפה הרוסית. הערים הבולטות מבחינת השיח האנטישמי ברשת הן פריז, ניו-יורק, וושינגטון הבירה, לוס אנג'לס ושיקאגו, אך לצידן בולטות גם דבלין, מרסיי, ומלבורן.

טקס יום השואה

טקס יום השואה צילום: Erik Marmor/Flash90

89%  מהישראלים מוטרדים כששומעים על יהודי שמותקף על רקע אנטישמי, ו-72% טוענים שהאנטישמיות בשנה האחרונה גורמת להם לחשוש לשלומם של יהודים בחו"ל. 49%  מהישראלים חוששים מגילויי אנטישמיות כאשר הם נוסעים לאירופה/ ארה"ב, ו-45% מצניעים סממנים יהודיים/ישראליים. 64%  מהישראלים סבורים שמדינת ישראל צריכה לסייע ליהודים וקהילות שהותקפו בעקבות אירועים אנטישמיים, ו-72% מסכימים מהמשיבים מסכימים שמדינת ישראל צריכה להקצות משאבים למאבק באנטישמיות.