גם שבת וכשרות בדוח: עליה במספר קבילות חיילים נגד מפקדיהם בצה"ל

6,075 קבילות הוגשו בשנת 2022, 58% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות | 3,654 ממגישי הקבילות הם חיילים בשירות חובה, 740 אנשי קבע, 450 משרתי מילואים ו-800 מלש"בים (ירידה של 17%) | תלונות גם בנושאי שבת וכשרות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/02/23 09:09 א באדר התשפג

גם שבת וכשרות בדוח: עליה במספר קבילות חיילים נגד מפקדיהם בצה"ל
אילוסטרציה, צילום: Michael Giladi/Flash90

נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל, הגישה הבוקר (ד') לשר הביטחון יואב גלנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי לשנת 2022.

נציב קבילות החיילים (נקח"ל) עסקה בשנה החולפת בנושאים מגוונים, בהם: פיקוד ומנהיגות, המענה רפואי הניתן למשרתים, זכויות בתחום השכר ותנאי השירות בצה"ל, מערך המילואים, משרתי הקבע והמועמדים לשירות ביטחון. 58% מכלל הקבילות שבוררו נמצאו מצודקות או שבאו על תיקונן במהלך בירור הקבילה. כמו כן, ניתנו למפקדי צה"ל 692 המלצות - חלקן המלצות הנוגעות לעניינו של החייל הקובל בלבד, וחלקן המלצות בעלות השלכות רוחב מערכתיות.

גלנט מקבל את הדוח מידיה של ויזל |

גלנט מקבל את הדוח מידיה של ויזל | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

עיקרי הנושאים בדוח:

  • פיקוד ומנהיגות: גם בשנת 2022 קבילות בנושא פיקוד ומנהיגות היוו את החלק הארי בעיסוק הנציבות (כ-40%). עיקר הקבילות נוגעות לאי טיפול מפקדים בנושאים הקשורים לזכויות הפרט/ מרבית הקבילות נגעו לסגל הפיקוד הצעיר, המקיים את הקשר העיקרי עם החיילים. "להתנהגויות מעין אלה אין מקום בצה"ל ויש לפעול למיגורן ללא דיחוי", נכתב בדוח.
  • זכויות הפרט: גם השנה נפגעו זכויותיהם של משרתים בצה"ל בשל פערים מקצועיים של חלק מהגורמים האמונים על המענה לפרט. זאת לצד אחריות מפקדים לסייע לפקודיהם בנושאים אלה.
  • זכויותיהם הרפואיות של חיילים: עלו בדוח בשני הקשרים: האחד – פגיעה בזכויות רפואיות מצד מפקדים, "מקרים אלה גורמים לא אחת להחרפת מצבו הרפואי או הנפשי של החייל ותחושת תסכול וחוסר אונים", כתבה נציבת קבילות החיילים. הקשר נוסף הינו בזמינות המענה הניתן בתחום בריאות הנפש בצה"ל בשל מחסור בקציני בריאות הנפש (קב"נים)
  • משרתי קבע: למעלה מ- 740 אנשי קבע הגישו בשנת 2022 קבילות בנושאים שונים, מדובר בעלייה של 13% משנת 2021. 64% מהקבילות נמצאו מוצדקות (לעומת 54% בשנת 2021). בין הנושאים שעליהם קבלו משרתי הקבע: פגמים ביישום מודל הקבע החדש, עיכוב ושגיאות בטיפול בבקשות לקיצור שירות, העדר שקיפות, מתן הבטחות ללא סמכות ועוד. 
  • מיועדים לשירות הביטחון (מלש"בים): כ-800 קבילות של מלש"בים הוגשו בשנת 2022, ירידה של 17% משנת 2021. בדוח צוין כי "בשנים האחרונות ניכרת גמישות בהליכי המיון והשיבוץ בצה"ל, בין היתר בשיפור במענה ובמציאת פתרונות יצירתיים".
  • משרתי המילואים: מרבית קבילות אנשי המילואים עסקו במעטפת הניתנת לאוכלוסייה זו: תגמולים, החזרי נסיעות, טיפול בבקשות לשינוי שיבוץ, פערים ברישומת ועוד. "יש לוודא כי אנשי המילואים, הנקראים לדגל ותורמים מזמנם ומיכולותיהם למען ביטחונה של המדינה, מקבלים את מלוא זכויותיהם, ללא כל עיכוב וכי יש לפעול להיטיב עימם ולהוקיר להם תודה על תרומתם", נכתב בדוח.

דוגמאות מתוך הדוח - אלימות פיזית כלפי חיילים:

לאחר שחייל סרב להשתתף עם פלוגתו באימון, הנחה מפקד הפלוגה את מפקד המחלקה להפעיל עליו כוח פיזי על מנת שיחזור בו מהחלטתו. המ"מ הגיע לחדרו הקים אותו בכוח ממיטתו ואמר לו: "לא מעניין אותי שכואב לך, תסבול ותרד לשטח".

חייל בשירות חובה הלין על כך שהרס"פ (רב סמל פלוגתי) דחף אותו באגרופיו במהלך ויכוח ביניהם, קילל אותו ואף אמר לו: "על אנשים כמוך ישבתי בכלא, ואני לא פוחד לשבת שוב. אתה תעוף מהפלוגה".

חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד המחלקה (מ"מ) דחף אותו, היכה באגרופים והפילו לרצפה במהלך ויכוח שהתפתח ביניהם. בעקבות המקרה מפקד המחלקה נשפט והוטל עליו עונש מחבוש.

לוחם הלין בשם חבריו לפלוגה על כך שמפקד הפלוגה סטר בחוזקה בפניו של חייל וטען ש"זה בצחוק", לעג לתספורת של אחד הלוחמים על אף בקשותיו החוזרות ונשנות שיפסיק לעשות כן, והתבטא לעיתים קרובות באופן שאינו ראוי. לאחר בירור הנושא המ"פ ננזף והועבר מתפקידו.

מפקד מחלקה נשפט לאחר שסטר לחיילת "בצחוק" לאחר ששרה בקול רם עם חברותיה. מבירור הקבילה עלה כי בתגובה לכך החיילת סטרה למ"מ בחזרה. בעקבות הקבילה מפקד הגדוד, שהבהיר כי הוא רואה את האירוע בחומרה, ערך בירור והעמיד לדין את המ"מ.

דוגמאות מתוך הדוח - שבת וכשרות:

אביו של חייל דתי המשרת באחד מבסיסי חיל האוויר קבל בשם בנו על כך שבמסגרת משימת אבטחה שביצע ביום שבת ביחידה נדרש לשוחח בטלפון ואף לפתוח את שעריו החשמליים של הבסיס לאורחי המשפחות המתגוררות בו. בקבילה נטען כי פתיחת שערי הבסיס איננה משימה מבצעית ומהווה חילול שבת האסור על פי פקודות הצבא.

לוחם בשירות חובה הלין על כך שארוחת שישי שונעה למוצב בו שהה לאחר כניסת השבת, דבר שלא אפשר לחיילים שומרי מצוות לאכול מהאוכל. עוד נטען כי התקיימו בערב ראש השנה תרגולות שלא לצורך מבצעי. מבירור הנושא על ידי מפקד הגדוד ורב החטיבה עלה כי הדבר קרה בשל עומס משימות מבצעיות שהוטלו על רכב הסיור. השניים הבהירו כי אסור שמקרים כאלה יישנו והגדירו כי המזון המשונע למוצב ביום שישי יתקבל עד שעתיים לפני כניסת השבת.

תגובת דובר צה"ל

"צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים וילמד מהדו"ח ומהלקחים העולים ממנו. ניתן לראות ירידה במספר הקבילות בנושאי הגיוס לצה"ל, זמינות תורים רפואיים, היסעים למשרתים ועוד, בין היתר בעקבות הלמידה והפקת הלקחים מדו"חות ומקבילות שהוגשו בעבר. צה"ל מקיים הליך סדור להעמקה בממצאים וטיפול מקיף ומערכתי בפערים שהועלו בדו"ח בהובלת סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם.

מפקדי צה"ל בכלל המדרגים עוסקים רבות בטיפול בפרט, תוך הנגשת כלים למפקדים צעירים. מקרים של אפליה, אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתים מנוגדים לערכי צה"ל, והם מתוחקרים ומטופלים ביד קשה.

כחלק מהשאיפה לשיפור מתמיד של הארגון, צה"ל מבצע סקרים ושיחות חתך על מנת לזהות נושאים שדורשים טיפול. קיימים מוקדים שונים להנגשת מידע וטיפול בפרט, בניהם מוקד קצינת פניות הציבור, אשר תפקידם זיהוי, טיפול וידוע המפקדים במגמות חריגות. צה"ל משקיע משאבים ותקציבים רבים בשיפור תנאי השירות, הרפואה, רפואת הנפש, המזון והתשתיות של המשרתים.

גופי המטה פועלים יחד כדי לממש את מלוא זכויות המשרתים בחובה ובקבע ולצמצם מצבים בהם הנחיות ופקודות אינן מבוצעות כראוי. צה"ל פועל להטמעת מדיניות "מודל הקבע החדש" באמצעות חניכת המפקדים והסגלים, בקרה, תחקור והפקת לקחים בנושא.

צה"ל פועל לשיפור הטיפול במשרתי המילואים, בתוך כך הוקם אתר המנגיש זכויותיהם ושודרגה המערכת המשמשת את גורמי הטיפול באוכלוסיית המילואים למערכת יעילה ומדויקת יותר. במהלך 2022 בוצע מהפך במוקד השירות למועמדים לשירות ביטחון של יחידת מיטב, ולראייה כמות הקבילות שהוגשו בשנה זו היא הנמוכה ביותר מאז הקמתו. צה"ל ימשיך ויפעל לשיפור והנגשת המענה לפרט בכלל התחומים".