אחרי 8 ימים ו-19 חילוצים מוצלחים המשלחת הישראלית בטורקיה חזרה לארץ

לאחר שמונה ימים של עבודת חילוץ מאומצת, המשלחת הישראלית הראשונה לטורקיה עושה את דרכה חזרה ארצה. נציג מד"א במשלחת מסכם את ימי החילוץ "חילצנו 19 בני אדם מההריסות בעודם בחיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/23 14:45 כב בשבט התשפג

אחרי 8 ימים ו-19 חילוצים מוצלחים המשלחת הישראלית בטורקיה חזרה לארץ
המשלחת הישראלית לטורקיה, צילום: דובר צה"ל

המשלחת הישראלית הראשונה שיצאה לטורקיה על מנת לסייע באיתור, חילוץ וטיפול בנפגעים באזור האסון, התארגנה הבוקר (ב') לסיום המשימה ועושה כעת את דרכה חזרה ארצה. במהלך שמונה ימים מורכבים הצליחו חברי המשלחת לחלץ תשעה עשר בני אדם חיים מתוך ההריסות.

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה צילום: תיעוד מבצעי מד"א

8 ימים ו-19 חילוצים  - נציגי המשלחת מסכמים 

נציג מגן דוד אדום במשלחת פיקוד העורף, מנהל מחלקת שעת חירום במד"א פראמדיק סא"ל במיל' פליקס לוטן, מסכם את הפעילות באזור האסון ומספר על  פעולות החילוץ בתוך ההריסות - בין המראות הקשים, לסימני החיים ועל הרגע בו בן השש שחולץ רץ לזרועותיו של הסבא.

"שום דבר לא הכין אותי לרגע שבו הוא רץ יחף לסבא שלו"

"כשהגענו לאזור האסון בקרמאנמרש השעה הייתה מאוחרת". משחזר פליקס את אחד החילוצים המרגשים שביצעו, "רגעים לאחר מכן כבר נקראתי לסייע לצוותים של פיקוד העורף. הכווינו אותנו להריסות של בניין שבתוכו לכוד ילד קטן".

"זה היה חילוץ מאוד מסובך, פרצנו מהמרתף לתוך דירה שהייתה מעליו, שם נמצא הילד. דרך החללים שפרצנו הצלחנו לחלץ את הילד, ואחרי שבדקתי אותו הבנתי שהוא נמצא במצב מעולה מבחינה רפואית. זה היה משמח מאוד, אבל שום דבר לא הכין אותי לרגע שבו הוא רץ יחף לסבא שלו שחיכה לו בחוץ" תיאר את הרגעים שאחרי החילוץ.

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה צילום: תיעוד מבצעי מד"א

עבודה סביב השעון וחילוצים מורכבים

"אני לא זוכר שהלכתי לישון בכלל בימים הראשונים", מספר פליקס, "כל הכוח עבד על מעט מאוד שעות שינה ואוכל, כי אין זמן לאכול ואין זמן לבזבז. עברנו מבניין לבניין ובשלב מסוים התחלנו חילוץ ארוך מאוד: שני אנשים שנלכדו תחת ההריסות של אחד הבניינים". 

שעות לתוך אותו חילוץ מורכב, פליקס מקבל הודעה שיש חילוץ נוסף שבו זקוקים לעזרתו כאיש רפואה - אישה שזוהתה תחת ההריסות לא רחוק משם ונמצאת במצב מורכב מאוד. הרגל של האישה בת העשרים ושבע, הייתה לכודה תחת ההריסות. הצוות התלבט האם לבצע כריתה על מנת לחלץ אותה.

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה צילום: תיעוד מבצעי מד"א

לאחר התייעצות עם קצין חילוץ התקבלה החלטה, "החלטנו שלא כורתים את הרגל וממשיכים בשיטת חילוץ שונה. השיטה הזו מתחילה לעבוד ואחרי שעה אנחנו מצליחים לשחרר את הרגל בלי לכרות אותה", פליקס פליקס על מורכבות המשימה, ותיאר את החילוץ "האישה הייתה בחלל מאוד צר וצפוף, מאוד קשה לזוז שם, אבל שעה נוספת עברה והצלחנו לחלץ אותה החוצה בחיים".

דקות לאחר מכן פליקס נקרא לחזור לאתר הראשון - זה שעדיין מתבצע בו חילוץ. "היינו באמצע הערכת מצב ופתאום רצים אליי ואומרים לי שצריך את העזרה שלי באתר הקודם", פליקס מיהר לאתר על מנת להעריך ולזהות סימני חיים, "אני נכנס לתוך ההריסות ולבסוף מגיע לאדם כבן שישים שאכן היה בהכרה, ביצעתי בדיקות רפואיות וכשהבנתי שזה אפשרי - יחד עם הצוות התחלנו לחלץ אותו החוצה כשהוא בהכרה" סיפר הפראמדיק.

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה

המשלחת הישראלית לסיוע בטורקיה צילום: תיעוד מבצעי מד"א

הייתה עבודה מדהימה והצלנו המון נפשות חיים, אבל היינו שמחים להציל הרבה יותר

במהלך שישה ימים ובתום מבצעי חילוץ מורכבים הצליחו חברי המשלחת הישראלית לחלץ תשעה עשר בני אדם מתוך ההריסות, בהם גם אבא וילדיו מתוך הבניינים שנחרבו. אך ביום השביעי למשימה נקראו חברי המשלחת לעצור ממלאכת האיתור מכיוון שהסיכויים למצוא ניצולים חיים ירדו מאוד.

"אנחנו מקפלים את הבסיס" סיפר פליקס ברגשות מעורבים, "הייתה עבודה מדהימה והצלנו המון נפשות חיים, אבל היינו שמחים להציל הרבה יותר", סיכם את החוויה, והסביר שעבורו העבודה עדיין לא נגמרה: "אני חוזר לארץ כדי לסייע ולהבין כיצד ניתן להיערך וליישם את דרכי הטיפול כאן בטורקיה בשבוע האחרון, אם חלילה יקרה אסון בסדר גודל כזה במדינת ישראל".

פליטים והרס בטורקיה |

פליטים והרס בטורקיה | צילום: Erik Marmor/Flash90