טרור בבירה שבת רצחנית בירושלים: מחבל רצח בירי 7 אזרחים; בן 13 ביצע פיגוע ירי במעלות עיר דוד

שבעה ישראלים נרצחו אמש (ו') בפיגוע ירי בבית כנסת בשכונת נווה יעקב בצפון העיר . בפיגוע אחר 2 אזרחים נפצעו בשכונת מעלות עיר דוד מירי בידי מחבל בן 13 | ראש הממשלה והשר לבטחון לאומי הגיעו לזירת האירוע

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 28/01/23 18:01 ו בשבט התשפג

שבת רצחנית בירושלים: מחבל רצח בירי 7 אזרחים; בן 13 ביצע פיגוע ירי במעלות עיר דוד
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שבת מדממת בירושלים: שבעה ישראלים נרצחו אמש (ו') בפיגוע בבית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים. שלושה פצועים נוספים פונו לבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק. המחבל, עלקם ח'יירי, תושב א-טור שבמזרח ירושלים, בעל תעודת זהות כחולה, נוטרל ונשקו אותר במקום. במשטרה הודיעו על העלאת הכוננות בבירה, ובצה"ל נערכים להסלמה.

מוקדם יותר במהלך השבת, שני ישראלים נפצעו בפיגוע ירי במעלות עיר דוד בירושלים. השניים פונו במצב קשה אך יציב על ידי צוותי מד"א לבית החולים שערי צדק. הפצועים הם אב ובנו, קצין בצה"ל, בשנות ה-20 וה-40 לחייהם, פונו לבית החולים כשהם סובלים מפצעי ירי בפלג גופם העליון. אזרח חמוש שהיה באזור נטרל את המחבל, נער בן 13 שנפצע בזמן שנוטרל על ידי קרובי משפחתם של הפצועים ששהו עימם.

הפיגוע בנווה יעקב: מחבל רצח מטווח קצר 7 אזרחים  - כח משטרה נטרל אותו

על פי הדיווח מהמשטרה, בערב שבת (ו') בשעה 20:13 הגיע מחבל לשד' נווה יעקב בירושלים וביצע ירי מטווח קצר לעבר מספר אזרחים שחלפו ברחוב. כתוצאה מהפיגוע מחוץ לבית כנסת במקום, נקבע מותם של 7 אזרחים ונפצעו 3 נוספים באורח בינוני-אנוש. לאחר מסע ההרג ופיגוע הירי, המחבל נמלט באמצעות רכב שעמו הוא הגיע למקום. 

הנשק ששימש את המחבל

הנשק ששימש את המחבל צילום: דוברות המשטרה

בעקבות הדיווחים שהתקבלו במשטרה לאחר הפיגוע החל משעה 20:14 אודות הירי במקום, הוזעקו למקום כוחות משטרה גדולים.  בשעה 20:18 שוטר סיור ומתנדב משטרה של תחנת שפט במחוז ירושלים, הבחינו כמה מאות מטרים מהזירה ברכב החשוד שבו המחבל כשהוא נוסע בפראות ממולם. אליהם הצרף שוטר נוסף של תחנת שפט, והכוח המשטרתי ביצע אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש עם המחבל, השוטרים שחתרו למגע לעבר המחבל נטרלו אותו, ובהמשך נקבע מותו. 
בתוך כ-5 דקות מקבלת הדיווח הראשון במוקד המשטרה אודות הירי המחבל נוטרל, ובכך מנעו השוטרים הרג נוסף של חפים מפשע.

בזירת נטרול המחבל נתפס בסמוך אליו אקדח טעון עם מחסניות ותחמושת

מחקירה ראשונית של זהות המחבל שנוטרל ע״י שוטרי מחוז ירושלים, עולה כי ביצע את הפיגוע בזירה לבדו. מבדיקת זהותו עולה כי מדובר בתושב מזרח ירושלים בן 21. בזירת נטרול המחבל נתפס בסמוך אליו אקדח טעון עם מחסניות ותחמושת.  כוחות משטרה גדולים הוזעקו לזירה ופעלו יחד עם כוחות החירום וההצלה להצלת חיים ופינוי הנפגעים לטיפול רפואי. 

ראש הממשלה נתניהו במטה הארצי בירושלים 

לזירת הפיגוע הגיעו ראש הממשלה, השר לבטחון לאומי, מפכ״ל המשטרה ומפקד מחוז ירושלים יחד ע״פ בכירים נוספים במשטרה ובכוחות הביטחון, וקיימו במקום הערכות מצב.  בעקבות הפיגוע נפתחה חקירה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים יחד עם שב״כ. לאחר הפיגוע נעצרו לחקירה הוריו של המחבל.

 מד"א:  7 הרוגים ו-3 פצועים קשה ובינוני בפיגוע רצחני בירושלים

על פי דיווח של מד"א,  סמוך לשעה 20:15 התקבלו במוקד 101 של מד"א דיווחים על מספר נפגעים מירי סמוך לבית כנסת בשדרות נווה יעקב בירושלים. חובשים ופראמדיקים של מד"א קבעו בשטח את מותם של 5 נפגעים מירי, בהם 4 גברים כבני 60, 50, 25 ו-20 ואישה כבת 60 ופינו לבתי החולים הדסה בהר הצופים ושערי צדק 5 פצועים, מהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים, נער בן 15 במצב בינוני עד קשה, גבר בן 24 ואישה כבת 60 במצב בינוני.

סה"כ בפיגוע הרצחני 7 הרוגים (5 גברים ו-2 נשים) ו-3 פצועים (2 גברים ואישה), מהם 1 בינוני עד קשה ו-2 בינוני.

"המראה היה מזעזע. ראינו נפגעים שוכבים על הכביש ועל האי תנועה בשדרות נווה יעקב"

פאראמדיק מד"א פאדי דקידק שהגיע ראשון לזירת הפיגוע סיפר: "מדובר בפיגוע קשה מאוד. ראינו אישה ו-4 גברים שוכבים על הכביש. הם סבלו מפצעי ירי והיו ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותם במקום. 5 פצועים נוספים בהם אישה כבת 70 וגבר כבן 30 במצב אנוש פונו לבי"ח הדסה בהר הצופים ושערי צדק."

פאראמדיקית מד"א נוי שדה סיפרה: "כשהגענו למקום ראינו מספר פצועים שוכבים. על אי תנועה בשדרה ראינו גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם מספר פצעי ירי. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות ופינינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים ולצערנו הרופאים נאלצו קבעו את מותו."

חובש בכיר במד"א שמואל אלפסי סיפר: "הגענו מהר מאוד למקום והמראה היה מזעזע. ראינו נפגעים שוכבים על הכביש ועל האי תנועה בשדרות נווה יעקב. אישה כבת 70 הייתה מחוסרת הכרה עם פצעי ירי בגופה ומיד התחלנו להעניק לה טיפול רפואי מציל חיים. העלנו אותה לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותה תוך כדי פעולות החייאה לבית חולים. לצערנו הרופאים נאלצו לקבוע את מותה"

פאראמדיק מד"א ליאור שאשא סיפר: "בתחילת הרחוב שכב נער כבן 15 מעורפל הכרה עם פצעי ירי בפלג גופו העליון. לידו לא היו פצועים נוספים והענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים. העלנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים הדסה בהר הצופים כשמצבו בינוני עד קשה כשאמא שלו מלווה אותו. בבית החולים הוא הועבר מיד לחדר הניתוח."

חובש רפואת חירום במד"א יונתן שור ופאראמדיקית מד"א עדן כהן סיפרו: "הגענו למקום עם האמבולנס ומיד ניגש אלינו בחור בן 24 בהכרה מלאה כשהוא סובל מפצעי ירי בגב. העלנו אותו לאמבולנס, הענקנו לו טיפול רפואי ופינינו אותו לבית החולים הדסה בהר הצופים כשמצבו קשה והוא מיד הוכנס לחדר הניתוח."

חובשי מד"א אלי גרטנר וקובי ויצמן סיפרו: "כשהגענו למקום ראינו מרחוק אנשים מסמנים לנו להגיע. ירדנו מהאמבולנס והתחלנו לרוץ לכיוון. המראה היה קשה מאוד, ראינו לאורך השדרה 5 נפגעים שוכבים ללא סימני חיים שלצערנו לא ניתן היה לסייע להם. המשכנו וראינו אישה כבת 50 בהכרה מלאה עם פציעות מדממות מירי ביד וברגל. מיד עצרנו את הדימומים, העלנו אותה לאמבולנס ופינינו אותה לבית החולים שערי צדק שמצבה מוגדר בינוני ויציב. בדרך היא תקשרה איתנו והבת שלה שלא נפגעה ליוותה אותה לבית החולים."

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפיגוע במעלות עיר דוד: ילד בן 13 ירה על קצין צה"ל 

על פי המשטרה, הבוקר (ש') בשעה 10:42, התקבל דיווח במוקד המשטרה על פיגוע ירי באזור מעלות עיר דוד בירושלים. כוחות משטרה הוזעקו למקום ובתוך דקות בודדות זיהו את המחבל לאחר שהוא נורה ונוטרל ע״י אזרחים. כתוצאה מפיגוע הירי, נפצעו שני עוברי אורח באורח בינוני-קשה (עפ״י גורמי הרפואה), והם פונו לבית החולים לקבלת טיפול רפואי.

כוחות משטרה גדולים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן הוזעקו למקום, ופעלו יחד עם גורמי החירום וההצלה לפינוי שני הנפגעים, סגירת הזירה ואיסוף ממצאים.  מבדיקת זהותו של המחבל שנוטרל ונפצע, עולה כי מדובר בבן 13 תושב סילואן שבמזרח ירושלים, שככה"נ פעל לבדו. האקדח עמו ביצע את הפיגוע נתפס בשטח ע״י כוחות המשטרה.

מחקירה ראשונית של הפיגוע עולה כי המחבל הגיע חמוש למעלות עיר דוד, התהלך רגלית וארב מאחורי רכב חונה לקבוצת עוברי אורח שהלכו במקום ממולו, כשחלקם היו חמושים בנשק ברישיון. כשעוברי האורח חלפו את המחבל בהליכה, הוא פתח לעברם בירי, ובתגובה הם השיבו מיד בירי ונטרלו אותו במקום. 

הפצועים במעלות עיר דוד, גבר בן 22 במצב קשה גבר בן 45 במצב בינוני עד קשה

לזירת הפיגוע הגיעו מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי יחד עם מפקד מחוז ירושלים, וקיימו במקום הערכת מצב. בתוך כך, בעקבות שני הפיגועים בירושלים בסופ״ש, החליט מפכ״ל המשטרה על נוכחות של צוות ימ״מ קבוע באזור ירושלים למענה מיידי לאירועים חריגים במידת הצורך. כמו כן, ממ״ז ירושלים הנחה בהערכת מצב שקיים בשטח, על המשך פעילות במערכים מתוגברים בגזרות השונות ברחבי העיר בימים הקרובים, לצד פעילות חקירתית, התקפית ויזומה נגד חשודים בפח״ע או בהפרות סדר.

הנשק ששימש את המחבל במעלות דוד

הנשק ששימש את המחבל במעלות דוד צילום: דוברות המשטרה

על פי דיווח מד"א, חובשים ופאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים שערי צדק 2 פצועים, בהם גבר בן 22 במצב קשה וגבר בן 45 במצב בינוני עד קשה עם פצעי ירי בפלג גופם העליון. 
פאראמדיק מד"א  שהגיע לזירת האירוע אמרפאדי דקידק סיפר: "הגענו במהירות למקום וראינו 2 פצועים מירי. גבר בן 47 וצעיר בן 23. הם היו בהכרה מלאה וסבלו מפצעי ירי בפלג גופם העליון. העלנו אותו במהירות לניידות טיפול נמרץ ופינינו אותם תוך טיפול רפואי מציל חיים לבית החולים שערי צדק כשמצבו של הצעיר קשה ומצבו של הגבר השני בינוני עד קשה."

המפכ"ל בזירת  הפיגוע במעלות דוד

המפכ"ל בזירת הפיגוע במעלות דוד צילום: דוברות המשטרה

נתניהו: "אחד הפיגועים הקשים שידענו בשנים האחרונות"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע לזירת האירוע בנווה יעקב ואמר כי "זה הוא אחד הפיגועים הקשים שידענו בשנים האחרונות. ליבינו עם משפחות הנרצחים, אנו מאחלים להחלמתם המהירה של הפצועים. אני רוצה לשבח את פעילות השוטרים, שהגיעו תוך דקות. גם דקות זה לפעמים מאוחר מידי. כינסתי הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון, בצאת השבת נכנס את הקבינט. צריך לפעול בנחישות ובקור רוח. אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם, לצורך זה יש לנו את כוחות הביטחון. החלטנו כבר על כמה צעדים מיידים".