טהרת הצדק בית המשפט חייב את המועצה להקים מקווה במושב החילוני

רבע מתושבי בית אלעזרי שבמועצה מקומית ברנר עתרו בדרישה להקים מקווה טהרה, זאת על אף התנגדות הוועד המקומי. בית המשפט פסק לפעול להקמת מקווה בהקדם וקבע: החלטת המועצה לקתה בחוסר סבירות קיצוני, לא מדובר בכפייה דתית

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 25/01/23 12:11 ג בשבט התשפג

בית המשפט חייב את המועצה להקים מקווה במושב החילוני
מקווה נשים. אילוסטרציה, צילום: Gershon Elinson/Flash90

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים, קיבל את העתירה שהוגשה נגד מועצה מקומית ברנר והוועד המקומי של המושב בית אלעזרי, וחייב את המועצה לפעול להקמת מקווה טהרה ביישוב בהקדם. בית המשפט פסק כי לעותרים עומדת זכות יסוד חוקתית לחופש הדת והפולחן, וכי זכות זו איננה מוגבלת רק למצוות הלכתיות ולאנשים דתיים, וכל אדם רשאי לממשה לפי אמונתו. 

חופש דת לא מוגבל רק לאנשים דתיים

העותרים הם 220 נשים וגברים תושבי המושב, מתוך הסך הכולל של 835 תושבות ותושבים, המתגוררים באחת משתי מועצות אזוריות היחידות בארץ, שאוכלוסייתן יהודית ואין בהם מקווה טהרה. כדי לספק שירותי מקווה לתושביה נסמכת המועצה על מקוואות בישובים סמוכים מחוץ לתחומיה. כפועל יוצא מכך, תושבות ותושבי המושב המבקשים לטבול במקווה נדרשים להרחיק עד המקווה המצוי במועצה המקומית קריית עקרון, מרחק של ארבעה קילומטרים מהמושב. 

מושב בית אלעזרי

מושב בית אלעזרי צילום: אריאל פלמון-ויקיפדיה

הקמת המקווה לא תפגע בצביון החילוני

עוד קבע בית המשפט כי זכותו של הפרט לחופש הדת איננה אבסולוטית, וחובת הרשות לעשות
מעשה לשם כך נתחמת בקיומו של צורך ציבורי. אלא שצורך ציבורי כזה הוכח במקרה זה, כאשר העותרים מהווים למעלה מרבע מאוכלוסיית המושב. בית המשפט הוסיף וקבע, כי נגד מימוש הזכות לחופש הדת יש לשקול גם שיקולים של משאבים ציבוריים (במימון ובמקרקעין), וניתן לשקול בנסיבות מסוימות גם שיקולים של שמירה על אופיו החילוני של המושב. ואולם לחופש הדת צריך להינתן משקל הבכורה, כיוון שמדובר בזכות יסוד חוקתית מול אינטרסים. גם השיקול התקציבי אינו נכון, כיון שהמימון מגיע מהמשרד לשירותי דת בנוסף לערובות פרטיות. 

הסקר של הוועד: "חישוב סטטיסטי מתי יחולו שבעה נקיים בשבת ובחג"

הוועד המקומי כאמור התנגד להקמת מקווה טהרה, ואף ערך סקר בנידון. השופט רמי אמיר מתח ביקורת על אותו סקר שנערך כדי לבחון האם יש צורך במקווה. "הוועד המקומי העמיד את הסקר מלכתחילה וערך את תוצאותיו בדיעבד באופן מניפולטיבי, על יסוד הנחות שאינן תואמות את הדין והמציאות. כך למשל, הוועד החליט שרק אישה נשואה בשנות הפוריות שלה חייבת בטבילה מבחינה הלכתית, ובהתאם לכך יש לנפות מהסקר את הרוצים במקווה שאינם עומדים בקריטריון זה. הוועד הוסיף והחליט כי נשים מגיל 44 ומעלה אינן בשנות פוריות לצורך זה, ובהמשך עדכן הוועד המקומי את גיל הבלות ל-52 שנים. הוועד חישב סטטיסטית אימתי יחולו ימי מחזור ושבעה נקיים של נשים בימי שבת וחג. עוד החליט הוועד, כי יש לסנן מבין המשיבים לחיוב בסקר את מי שאינם חברי האגודה החקלאית, אף שהם תושבי ותושבות המושב, כאילו רק לחברי אגודה יש זכויות חוקתיות לחופש דת ופולחן. טוב היה לכל הטענות הללו אלמלא נטענו על ידי הוועד בפני המועצה ואלמלא נטענו בבית המשפט". 

צילום: shutterstock סקר שחישב מתי יחולו שבעה נקיים 

לא מדובר בכפייה דתית על הרוב

כמו כן, הודגש שלא מדובר כאן בכפייה דתית על הרוב, אלא בשאלה של חיים משותפים המכילים פרקטיקה דתית של פרטים בחברה. בית המשפט הוסיף וקבע, שבמקרה זה אין פגיעה בצביון החילוני גם משום שמדובר במבנה קטן וצנוע לפעילות פרטית שנעשית בצנעה ובפרטיות; וכי בכל מקרה אופי חילוני משמעו פלורליזם וטולרנטיות לבחירות האישיות של כל אדם בחברה.

בית המשפט סיכם כי המועצה האזורית לא שקלה את כל השיקולים הנכונים ולא איזנה ביניהם כהלכה, והחלטתה לקתה בחוסר סבירות קיצוני. כיוון שכך, בשים לב לזמן הרב שחלף ולהליכים שנדרשו מאז החל הטיפול בנושא, וכיוון שהמועצה לא שינתה מעמדתה גם כאשר בחנה את העניין במהלך המשפט – יש לתת צו אופרטיבי, לא להחזיר את העניין לדיון מחדש במועצה, ולפעול להקמת מקווה בהקדם. המועצה והוועד המקומי אף חויבו בתשלום הוצאות בית המשפט בסכום כולל של מאה אלף שקלים. 

מאגר המקוואות של כיפה

מארגון עתים נמסר: "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט לאישור הקמת מקווה בשטח הקיבוץ. הנגשת שירותי הדת בישראל לכלל הדורשים הינה משימה לאומית חשובה וראויה. אנו סמוכים ובטוחים שהמועצה הדתית תפעיל את מקווה הטהרה על פי הנהלים והחוקים וכן תדאג לתווך לציבור את זכויותיהם המלאות בכל הקשור לטבילה".