המלצת ועדת הבדיקה: להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים

ההמלצה המרכזית של הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי-הסוהר הגיש לשר הביטחון גנץ ולשר לביטחון הפנים בר-לב את המלצותיו: הוצאת חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים והחלפתם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/12/22 14:09 כא בכסלו התשפג

המלצת ועדת הבדיקה: להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים
אילוסטרציה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי-הסוהר הגיש היום (ה') לשר הביטחון בני גנץ ולשר לביטחון הפנים עמר בר-לב את המלצותיו. ההמלצה המרכזית שניתנה היא הוצאת חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים והחלפתם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי.

עוד המליץ הצוות להקפיד על הצבת חיילים רק בתפקידי אבטחה וליווי, בהתאם לקבוע בחוק ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים - שם מספר החיילים המוצבים נמוך, לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים - שם מוצבים רוב החיילים.

הצוות הונחה לבחון את הצורך בהמשך הצבת חיילים בשירות חובה בבתי הסוהר הביטחוניים ובאגפים הביטחוניים, ובפרט חיילים שבאים במגע ישיר עם מחבלים. זאת בשים לב לכך שהוראת השעה, שעניינה הצבת חיילים בשב"ס צפויה לפקוע ב-15 לפברואר 2023.

כלא גלבוע, ארכיון

כלא גלבוע, ארכיון | צילום: Flash90

"משימה לאומית חשובה ביותר"

עיקרי הדוח מלמדים כי הסדר זה נחקק במקורו ב-2005 כהוראת שעה בעקבות ההחלטה על העברת האחריות על הפעלת בתי הכלא הביטחוניים מצה"ל לשב"ס. בדוח נכתב כי "משימת כליאתם של האסירים הביטחוניים הינה משימה לאומית חשובה ביותר ולכן הצבתם של חיילי חובה לאבטחת האסירים הביטחוניים משרתת תכלית ביטחונית של הגנת הציבור מפניהם".

כלל חברי הצוות התרשמו שהחיילים המוצבים בשב"ס מרוצים מתפקידם ומתנאי שירותם, גאים בשירות, חשים תחושת שייכות עמוקה לשב"ס ("גאוות יחידה") ותחושה כי הם מבצעים תפקיד משמעותי לביטחון המדינה. רובם בחרו להישאר בו עד לסיום תקופת שירותם וחלק ניכר אף ביקש להתגייס לעבודה בשירות בתי הסוהר. עם זאת, הצוות ממליץ על חיזוק הקשר שבין צה"ל לחיילים המוצבים בשב"ס, על בסיס עבודה שנעשתה בצה"ל.

לא ניתן לבטל את ההסדר הקיים באופן מיידי

התרשמות כלל חברי הצוות היתה שכיום השב"ס רתום ומחויב למתן טיפול מיטבי בחיילים בכל ההיבטים: הן בהיבטי ההכשרה, החינוך, תנאי השירות, הטיפול בתלונות על הטרדות מיניות ועוד. יחד עם זאת, בראייה מערכתית, לדעת חברי הצוות משימת כליאת המחבלים, על כלל היבטיה, לרבות אבטחתם וליוויים, צריכה להתבצע על ידי סגל סוהרים מקצועיים, כפי שמבוצע.

חברי הצוות טענו כי לא ניתן לבטל את ההסדר הקיים באופן מיידי ולכן המליצו להאריך את ההסדר הקיים, שמסתיים ב-15 בפברואר 2023. במהלך השנה הראשונה לתקופת ההארכה תגובש, בתיאום עם משרד האוצר, תכנית הדרגתית וסדורה להוצאת החיילים המוצבים בשב"ס והחלפתם באנשי קבע במתווה של הפחתה מדי שנה של מספר המוצבים בשירות זה. 

אילוסטרציה

צילום: Flash90

"יחייב הקצאת משאבים נוספים לשב"ס"

גנץ מסר בתגובה להמלצות כי "ישנה חשיבות עליונה כי צה"ל ושירות בתי הסוהר, ימשיכו לשים דגש מיוחד על תנאי המשרתות והמשרתים הנמצאים בתפקיד מאתגר מקצועית ורגשית, בהתאם למסקנות שכבר הופקו בנושא".

בר-לב אמר כי הוא "מקבל את המלצת הוועדה שראוי גיוס הדרגתי על פני מספר שנים של סוהרים מקצועיים לטיפול באסירים ביטחוניים, במקומם של סוהרי וסוהרות החובה, וזה יחייב הקצאת משאבים נוספים לשב"ס, ואני מקווה שמשרד האוצר יירתם לטובת העניין".

בראש הצוות שמינה מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, בהנחיית שר הביטחון, בני גנץ ובתיאום עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, עמד סמנכ"ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון, איתמר גרף. הצוות כלל גורמי מקצוע בכירים מצה"ל, משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים, שירות בתי הסוהר ונציגת ציבור – תא''ל (מיל') יהודית גריסרו.