היסטוריה באיטליה, שינוי חוקה בסין ודרמה בברזיל: בחירות ברחבי העולם

מערכת הבחירות בישראל בעיצומה אבל מסביב לגלובוס מתחוללות דרמות ושינויים. אז מי נבחר איפה ואיזה שינויים עתידים להשפיע עלינו? סקירה מסביב לעולם

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/10/22 11:20 כח בתשרי התשפג

היסטוריה באיטליה, שינוי חוקה בסין ודרמה בברזיל: בחירות ברחבי העולם
ג'ורג'יה מלוני, צילום: shutterstock

אנחנו בישראל רגילים לעסוק בבחירות שבשנים האחרונות מגיעות בתדירות גבוהה. אבל כנראה שבחירות הן לא נחלתנו הבלעדית וגם ברחבי העולם ישנם כמה מערכות בחירות שהגיעו לנקודת רתיחה או להכרעה דרמטית. סיבור קצר מסביב לעולם עם התוצאה ההיסטורית באיטליה, שינוי החוקה בסין ודרמה בסיבוב השני בברזיל. ומה קורה באנגליה?

היסטוריה באיטליה: אישה ראשונה הושבעה כראש ממשלה

לאחר שבבחירות באיטליה ניצחה מנהיגת הימין הקיצוני ג'ורגי'ה מלוני, אמש (ז') הושבעה מלוני כראש ממשלת איטליה החדשה, מבחינת האיטלקים, מדובר בהיסטוריה כשמלוני תהיה ראשת הממשלה הראשונה בהיסטוריה באיטלקית. מלוני נחשבת לשנויה במחלוקת כשהיא מובילה יחד עם מפלגתה 'האחים של איטליה' את הממשלה הימנית ביותר באיטליה מאז מלחמת העולם השניה. 

בישראל פורסמו אמירות בעייתיות שלה בעבר אך בסביבתה טוענים כי היא תומכת בישראל והיא אף פרסמה סרטון בו היא אומרת: "היה לי את הכבוד לעמוד בראש ארגון הגג של מפלגות השמרנים באירופה, שחולק ערכים וחוויות יחד עם המפלגה השמרנית בבריטניה, המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית ומפלגת הליכוד הישראלית".

בסין משנים את החוקה והנשיא חזק מאי פעם

בסין, נראה שאין מי שיעצור את הנשיא שי ג'ינפינג, הנשיא שעורך רפורמות עצומות בכלכלה ובצבא הסיני הופך למנהיג הסיני החזק ביותר מאז כהונתו של מאו. החוקה הסינית באופן מסורתי איפשרה למנהיג שתי קדנציות בלבד, אבל נראה ש-שי מיצב את עצמו אפילו מעל החוקה הסינית.

אמש (ז') כונס הקונגרס הלאומי שם אישרו את שינוי בחוקה וביטלו את חוק שתי הקדנציות ומחר הוא צפוי להיות מוכרז כמי שבאופן חריג ימשיך לכהונה שלישית ברציפות כנשיא אך רשמית תחל כהונתו רק בשנה הבאה אחריה הוא ישלים 15 שנות כהונה רצופות.

שי ג

שי ג'ינפינג, נשיא סין צילום: shutterstock

ברזיל: הקרב הולך ונהיה צמוד

גם בברזיל מערכת הבחירות נכנסת לשלב האחרון, בעוד כשבוע יערך הסיבוב השני בבחירות בין הנשיא המכהן ז'איר בולסונרו והנשיא הקודם לולה זה סילבה. בתחילת החודש היה נראה כי לולה בדרך לניצחון מוחץ, אך הסקרים האחרונים מראים על היפוך מגמה והתחזקות של מנהיג הימין, בולסונרו. 

בסקר האחרון זכה לולה ל-49 אחוזים בעוד בולסונרו צימק את הפער משמעותית וקיבל 45 אחוזים. בימין תולים תקוות בכך שהסקרים בדרך כלל טועים בחישוב הקולות הימניים כמו שקרה בבחירות הקודמות בהן זכה בולסונרו וגם בסיבוב הראשון בבחירות הנוכחיות. לולה שהיה נשיא ברזיל בין השנים 2003-2010 זכור כאחד הנשיאים הפופולאריים ביותר שהיו לברזיל בעוד בולסונרו קיבל תמיכה ממספר כוכבי כדורגל בברזיל בראשם כוכב פריז סן ז'רמן, ניימאר. 

לולה דה סילבה

לולה דה סילבה צילום: shutterstock

מה קורה באנגליה?

באנגליה, לאחר התפטרותה של ראשת הממשלה ליז טראס לאחר 44 ימים בלבד בתפקיד, כבר מנסים להבין מי יהיה המנהיג הבא. השם המפתיע הוא של ראש הממשלה שקדם לטראס, בוריס ג'ונסון לנאלץ להתפטר לאחר שערוריית המסיבות שאירח בביתו בעת סגרי הקורונה.

שישה שרים בממשלה כבר הודיעו על תמיכה בג'ונסון אך קולות אחרים במפלגה טוענים שחזרה של ג'ונסון לתפקיד עשויה להביא למפלת המפלגה השמרנית. שמות נוספים של מועמדים לראשות הממשלה הם של שר האוצר לשעבר, רישי סונאק שהפסיד לטראס לפני כחודשיים. המנצח יוכרז ביום שישי הבא ובמידה ורק מועמד אחד ירוץ לבסוף, נדע את התוצאות כבר ביום שני.