ראיון קו ירוק במפות בבתי הספר | הסרוג הבכיר בעיריית תל אביב: "הזדמנות חינוכית"

חיים גורן, סגן ראש העיר, מתייחס למפות החדשות בבתי הספר בעיר הלבנה ומסביר כי מדובר בפוטנציאל לשיח ערכי, "הרי אין באמת ריבונות ביו"ש וזו עובדה קיימת". על התנגדות משרד החינוך: "טעות שלא נערך תיאום. הוכחה שאנחנו לא מדינת תל אביב"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 23/08/22 16:06 כו באב התשפב

קו ירוק במפות בבתי הספר | הסרוג הבכיר בעיריית תל אביב: "הזדמנות חינוכית"
חיים גורן, צילום: יח"צ

עיריית תל אביב-יפו צפויה לתלות בבתי הספר מפות של ארץ ישראל בסימון גבולות של הקו הירוק, זאת למרות התנגדות של משרד החינוך, כך עולה מדיווח של עיתון "הארץ". לקראת פתיחת שנת הלימודים בשבוע הבא שלחו מטעם העירייה שלוש מפות לכ-2,000 כיתות ברחבי העיר: מפה של ארץ ישראל ובה סימון "הקו הירוק", מפה נוספת שעליה מסומן "גבול הריבונות" - אזורים שישראל לא סיפחה, ומפה שלישית ובה קווי הגבול עם המדינות השכנות.

"אפשר להפוך את המפות לכאלה שישקפו את הערכים של החמ"ד"

חיים גורן, יו"ר סיעת "מאמינים", וסגן מ"מ של ראש העירייה רון חולדאי, התייחס לנושא ובראיון לחדשות כיפה הסביר כי לתחושתו מדובר דווקא בפעולה חינוכית ערכית. "הקו הירוק הוא עובדה נתונה. יש מחסומים בכבישים, כשאני נוסע להורים שלי בשומרון יש מחסום. השאלה איך מתייחסים אליו. אני לא חושב שצריך להעמיד פנים כאילו הוא לא קיים. צריכה להיות התייחסות לקו הירוק והכרת המציאות בשטח וזו עובדה בשטח. הרי אין באמת ריבונות מלאה ביו"ש, צריך להתמודד עם זה ערכית והנה הפוטנציאל לקיים שיח חינוכי בנושא". 

בעניין בתי הספר הדתיים, מסביר גורן שהנושא הזה לא בהכרח דתי, אלא פוליטי, ולכן, משרד החינוך צריך לתת על כך את הדעת. "אפשר להפוך את המפות לכאלה שישקפו את הערכים של החמ"ד. להוסיף יישובים ביו"ש או בגולן, לדבר עליהן בשיעור וזה דווקא פעילות חינוכית טובה. בסופו של דבר, "הפיקוח ביחד עם המנהלים צריכים להחליט האם הופכים את זה לפעילות ערכית או שלא מתעסקים עם זה בכלל". 

המפה שתתלה בבתי הספר

המפה שתתלה בבתי הספר צילום: עיריית תל אביב

הוכחה שאנחנו לא מדינת תל אביב

עוד הוא מתאר, כי תליית המפות מקורה ביוזמה חיובית דווקא, שנועדה לעודד למידה על המרחב המחיה של כולנו. "תמיד אומרים מדינת תל אביב, אז הנה אנחנו מראים שבעיר שלנו לומדים על כל חלקי המדינה". באשר להתנהלות מול משרד החינוך, גורן טוען כי מדובר בטעות. "הנושא רגיש ועלול לייצר מורכבויות, ולכן חבל בעיניי שלא נעשה תיאום כמו שצריך. הרי עיריית תל אביב לא לוקחת את המקום של המשרד באחריות על הפדגוגיה. רצוי שהעירייה יוזמת, אבל בנושאים כאלה דרוש היה תיאום מוצלח יותר". 

"אם היה מתואם בצורה טובה יותר אולי זה היה נמנע. יתכן שמקצועית, מבחינה גיאוגרפית, המפות האלה שגויות, וכאן עולה השאלה עד כמה זה דרמטי, אולי די רק בתיקון. בכל אופן, משרד החינוך הוא שיקבל את ההחלטה, האם בכל זאת להשתמש בהן או לא". יחד עם זאת, הוא הדגיש כי אם משרד החינוך ישלול את המפות באופן סופי אין להיעזר בהן בבתי הספר. "צריך לשקול האם זו דרמה מיותרת. אם היו צובעים בכתמים חומים את שטחי הרשות הפלשתינית וקוראים להם מדינת פלשתין הייתי אומר שאין לזה מקום. השאלה אם אפשר לנצל את ההזדמנות לדיון חינוכי".