"רק צה"ל ערב לביטחון ישראל": ראש אמ"ן לשעבר בהסבר על "הצהרת ירושלים"

האלוף (במיל') עמוס ידלין התראיין בנושא ההצהרה עליה חתמו ראש הממשלה לפיד והנשיא האמריקאי ביידן: "המסמך הזה עושה את ההתחייבות האמריקאית לביטחון ישראל מעט יותר חזקה" | על כישלון אפשרי של הסכם הגרעין: "צריך להכין תכנית מקרים ותגובות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/22 23:18 טו בתמוז התשפב

"רק צה"ל ערב לביטחון ישראל": ראש אמ"ן לשעבר בהסבר על "הצהרת ירושלים"
ההצהרות החתומות , צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתמו היום (ה') על "הצהרת ירושלים". בהצהרה מתחייבות שתי המדינות למנוע מאיראן נשק גרעיני ולאפשר לישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה. בנוסף, ההצהרה קוראת לשמור על עליונותה הצבאית של ישראל במזרח התיכון. האלוף (במיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן וחוקר בכיר באוניברסיטת הרווארד, התראיין הערב ב-103FM והסביר את משמעויותיה המעשיות של ההצהרה עבור ישראל מבחינה ביטחונית.

"רק צה"ל ערב לביטחון ישראל במאה אחוזים"

בפתח דבריו הסביר ידלין כי על אף חשיבותו המזכר לא ערב לביטחון מדינת ישראל, "רק צה"ל ערב לביטחון ישראל במאה אחוזים. אבל ארצות הברית, המעצמה החזקה ביותר בעולם, כידידה חזקה ביותר של ישראל ולפעמים היחידה, המסמך הזה עושה את ההתחייבות האמריקאית לביטחון ישראל מעט יותר חזקה". 

על עצם החתימה הוא הסביר: "כיוון שזה לא חודש 20 שנה יש חשיבות גדולה ויש חשיבות עוד יותר גדולה שעשה את זה נשיא דמוקרטי. ב-2015 מדינת ישראל פחות או יותר הפסיקה להיות נושא שהמפלגות תומכות בו בצורה מלאה, אלא ישראל הפכה אולי לבעיה של הרפובליקניים, והעובדה שיש פה נשיא דמוקרטי ששם נקודת התחלה לכל נשיא אחר דמוקרטי בעיניי מאוד חשוב".

אלוף במיל

אלוף (במיל') עמוס ידלין | צילום: פלאש 90

ההישג של ישראל

מעבר לאמירה שאיראן לא תהיה גרעינית לעולם, ידלין אמר כי בהצהרה יש אמירה שארצות הברית וישראל ישתמשו בכל מרכיבי העוצמה שלהן; דיפלומטיה, צבא, סייבר. "בעיניי יש דבר שהתקשורת לא כל כך שמה לב אליו - השת"פ הטכנולוגי, יש פה ברית טכנולוגית. אנחנו לא רוצים ברית הגנה עם ארה"ב, לא רוצים לשלוח את צה"ל לאפגניסטן ולא רוצים שתשפך פה טיפה של דם אמריקה, אבל השת"פ הטכנולוגי מאוד חשוב. יש לארה"ב שת"פ מהסוג הזה רק עם שלוש מדינות שהם מוכנים לחלוק את הטכנולוגיות המתקדמות שלהם, עכשיו גם עם ישראל".

יש גם מחירים לשיתוף הפעולה עם האמריקאים: "יש תחרות טכנולוגית מטורפת בין ארצות הברית לסין. עד היום ארצות הברית הייתה מובילה, הסינים שמו לעצמם אתגר שב-2025 הם ישתוו עם האמריקאים וב-2040 יעברו אותם, אני לא בטוח שזה יקרה. אבל תיקח טכנולוגית שהן הטופ של הטכנולוגיות, שהאמריקאים שמרו לעצמם ועכשיו הם מוכנים לשתף פעולה. זה הישג מאוד גדול, יש גם מחרי שישראל משלמת. מי שרוצה שארצות הברית תשתף איתו פעולה בנושאים הרגישים צריך להתרחק מסין, אבל את המחיר הזה אנחנו במילא משלמים כבר מספר שנים", הסביר ידלין.

מה יקרה אם האיראנים לא יחזרו להסכם?

ביידן אמר במהלך דבריו כי הוא מאמין בדיפלומטיה, ובישראל אומרים מנגד כי הדיפלומטיה וההסכם לא יעצרו את הגרעין, "לכן צריך להכין תכנית מקרים ותגובות", אמר ידלין. "מה יקרה אם האיראנים לא יחזרו להסכם? אם הם יחזרו ולא נצליח לעשות את אותו הסכם ארוך ומהודק? מי יעשה אז מה עם אותן פצצות חודרות בונקרים? איך מחזקים את הרגע הזה לרגע הנה אם הם רוצים שנעשה את זה? הדרגים המקצועיים צריכים להתחיל לעבוד על תכנית משותפת".

עוד הוא אמר בנושא כי זה לא או דיפלומטיה או תקיפה, "זה שילוב אסטרטגיות שלפעמים אחת תומכת בשניה, שיש אופציה צבאית אמינה האיראנים באים לדיפלומטיה, כשאין אופציה צבאית אמינה, וזה היום מה שהאיראנים מאמינים, לכן זו קבוצה ריקה. אנחנו צריכים שהם ישתכנעו, שאם הדיפלומטיה תיכשל האמריקאים יצאו לתקיפה, והם צריכים להיות משוכנעים שלישראלים יש את הפצצות חודרות הבונקרים או כל דבר אחר שמאפשר את התקיפה".