אייזנקוט מצנן את ההתלהבות: "אם יהיה לי משהו משמעותי- אומר"

הרמטכ"ל לשעבר התייחס לספקולציות בנוגע לעתידו הפוליטי: "מדובר במלחמה בין מהדורות" | הציג עמדות מפתיעות בסוגיה האיראנית והפלשתינית והנמיך ציפיות לקראת ביקור הנשיא ביידן מחר

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/22 16:19 יג בתמוז התשפב

אייזנקוט מצנן את ההתלהבות: "אם יהיה לי משהו משמעותי- אומר"
הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, צילום: Isaac Harari/Flash90

הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (מיל') גדי אייזנקוט השתתף היום (ג') בכנס של המכון למחקרי בטחון לאומי inss. דבריו של אייזנקוט מגיעים על רקע סקר שנערך במכון קנטאר ופורסם אמש במהדורת החדשות של כאן 11, ממנו עולה כי במידה ויחליט אייזנקוט להצטרף לרשימה המאוחדת של גנץ וסער, יגדיל את כוחה של הרשימה בשלושה מנדטים מ-14 חברי כנסת ל-17.

הרמטכ"ל לשעבר התייחס לספקולציות באשר לעתידו וצינן את ההתלהבות באומרו: "כאחד מאבות המב"מ חשבתי עד לאחרונה שמב"מ זה מערכה בין מלחמות לאחרונה למדתי משהו חדש- שזה מערכה בין מהדורות. אם יהיה לי משהו משמעותי לומר- אומר". 

הגרעין האיראני: "ההנהגה הישראלית תידרש לקבל החלטות קשות"

אייזנקוט התייחס בדבריו גם למאמצים למנוע יכולות גרעיניות מאיראן ונקט בגישה מפתיעה: "הצורך של הנהגה ישראלית הוא לקבל החלטות גם אם הן קשות ולא להסתתר מאחורי האמריקאים עם עסקאות שיונחתו עלינו".

בהתייחס לביקור הנשיא ביידן אמר הרמטכ"ל לשעבר: "ביקור של נשיא ארה"ב במזה"ת ובישראל הוא בעל משמעות, הגם שהמוקד ממבט אמריקאי הוא סעודיה ומחירי הנפט. לאמריקאים יש אינטרס מובהק ליציבות ארוכת טווח במזה״ת- יש להם אינטרסים גלובאליים כלכליים וביטחוניים".

מנגד דאג אייזנקוט לצנן את התקוות הרבות הנתלות בביקור: "נדרש לתאם ציפיות ולהערכתי להנמיך אותן- הביקור נערך בזמן נפיץ מאד פנימית חיצונית וגלובאלית. לא תהיה פריצת דרך באף אחד מהתחומים (הגרעין האיראני והסכם השלום עם סעודיה). 

"מנהיגי המדינה צריכים לדבר מעט ולעשות הרבה. לא ניתן להגיע לפריצת דרך עם הפלסטינים"

הרמטכ"ל לשעבר הביע ביקורת סמויה על מנהיגי המדינה ואמר "בלי פעילות ישראלית צבאית-חשאית, צבאית-מדינית, איראן הייתה מחזיקה היום יכולץ גרעינית. זה צריך להיות ציווי למנהיגי ההווה ולמנהיגי העתיד, לגבש תפיסה מתוחכמת ונחושה, עשה הרבה דבר מעט". 

בהתייחס לסוגיה הפלשתינית הציג אייזנקוט גישה שמזכירה מעט את חזון השלום הכלכלי של נתניהו וגישת "ניהול הסכסוך" של גוש הימין ואמר: "בזירה הפלשתינית אני רואה ערך בגיבוי מהלכים כלכליים- לבנות גשר חזק יותר ליום שאחרי אבו מאזן.

"הרש"פ בנקודת שפל בעשור האחרון- חוסר משילות בצפון השומרון. יש פה מנגנון שהוא אינטרס משותף לישראל ולפלשתינים- שאותו מנגנון תיאום ימשיך לסכל פיגועים. אי אפשר להגיע לפריצת דרך גדולה אבל כן לקדם האינטרס המשותף".