מאבדים שורשים: התחום האקדמי שספג פגיעה אנושה

בגלל הנהירה להיי-טק: במוסדות אקדמיים רבים מדווחים על פגיעה אנושה בתחום ארץ ישראל - ומבקשים לפעול לשינוי המצב. "אלה שמורות טבע שחייבים להגן עליהן, אי אפשר להסתפק רק במקצועות הריאליים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/02/22 07:29 כו באדר א'

מאבדים שורשים: התחום האקדמי שספג פגיעה אנושה
הגליל, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

להתראות לך ארץ נהדרת: לימודי ארץ ישראל משלבים בתוכם מגוון רחב של תחומי דעת, שבהם היסטוריה, תרבות, פוליטיקה, ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה ועוד, שהמשותף להם הוא התמקדותם בארץ ישראל. כך מתפרסם בישראל היום.

בדיוק כמו יתר תחומי מדעי הרוח, גם התחום הזה ספג פגיעה קשה עד כדי אנושה: המוסדות מדווחים על ירידה דרסטית במספר הסטודנטים בתחום זה במהלך השנים האחרונות. לדוגמה, במכללה האקדמית כנרת מדווחים על כ־20 סטודנטים בלבד בשנה א' לתואר ראשון בתחום זה, ומדובר בירידה ביחס ל־2010, אז החלו את לימודיהם כ-35 סטודנטים.

באותו החוג, באוניברסיטת בר־אילן בשנת תש"ע (2010), עמד סך כל הסטודנטים לתואר ראשון על 248, ומאז ירד: בתשע"ח כבר הצטמצם ל-115 סטודנטים, ובתש"ף, לפני כשנתיים, ל-72 סטודנטים. בשנת הלימודים הקודמת, תשפ"א, חל שיפור, ומספר הסטודנטים לתואר ראשון בתחום עמד על 94. אך יש לציין כי חוגים דומים במוסדות לימוד אחרים נסגרו.

גם באוניברסיטת חיפה מספר הסטודנטים ללימודי ארץ ישראל ירד. בשנת 2021 למדו בחוג 63 סטודנטים לתואר ראשון, לעומת 2010, אז למדו בו 114 סטודנטים לתואר ראשון. במכללה האקדמית אשקלון מציינים כי השנה (תשפ"ב) החלו רק שישה סטודנטים ללמוד בחוג ללימודי ארץ ישראל.