התוכנית נגד בדידות קשישים יוצאת לדרך

החשש מהידבקות הוביל אזרחים ותיקים רבים להימנע מיציאה מהבית. כעת משרד הרווחה ישקיע 260 מיליון שקלים כדי שלא יישארו לבד. במוקד: תגבור העובדים הסוציאליים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/22 07:24 כ באדר א'

התוכנית נגד בדידות קשישים יוצאת לדרך
הגיל השלישי, צילום: pixabay

פתיחת מועדונים, התקנת לחצני מצוקה ותגבור העובדים הסוציאליים - במשרד הרווחה מנסים להילחם בבדידות האזרחים הוותיקים שהתגברה בגל החמישי. כך מפרסם הבוקר (ב'), כתב הרווחה של "ישראל היום", נועם (דבול) דביר.

בישראל יש מי שמבקשים לחגוג את סופו של גל האומיקרון, שהביא גם למתים רבים, אך בתקופה האחרונה הורע מצבם של האזרחים הוותיקים ובדידותם גברה - לנוכח היקפי התחלואה שיצאו משליטה וחששם פן יידבקו. האוכלוסייה המבוגרת סבלה גם בגל הזה יותר משאר הציבור. החשש לפתח מחלה קשה וההימנעות ממפגש עם חברים ומשפחה, העצימו את תחושת הבדידות שמלווה אותם כבר שנתיים, מאז פרוץ המגפה.

כעת במשרד הרווחה יוצאים בתוכנית שתיתן להם "זריקת בוסטר חברתית" ותטפל בעיקר בבדידות הקשה שחוו בשבועות האחרונים. מדובר בתוכנית בעלות של כ-260 מיליון שקלים, הכוללת שורת צעדים להפגת הבדידות. בין היתר, ייפתחו כ-70 מועדוני מופת חברתיים חדשים שמיועדים לקשישים ברחבי הארץ.  במועדונים אלה הם זוכים להבטחת ביטחונם התזונתי ולפעילות חברתית.

הזכאות לשירות אינה מותנית ברמת הסיכון או במצב סוציו-אקונומי - אלא כל שיש לעשות הוא לפנות למחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית.

על פי נתוני התוכנית "מגן זהב" של משרד הרווחה והקרן לידידות, הביקוש הגבוה ביותר בשנת 2021 בקרב קשישים היה לצרכים בסיסיים, ובהם: סיוע בחבילות מזון ותלושים לרשתות מזון, טיפולי שיניים דחופים, מזגן לחימום ולקירור ביתי, סיוע ברכישת בגדים, טלוויזיה, סיוע בתיקונים בבית - איטום גג, תיקון דליפות והחלפת דלת כניסה.

במשרד הרווחה והביטחון החברתי מציינים כי הם סייעו ליותר מ-20,000 קשישים ובני משפחותיהם בסכום של 12 מיליון שקלים בשנה האחרונה, ועדיין - העבודה רבה.

לדברי שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן: "שינינו את כל התפיסה לגבי מתן השירותים לאוכלוסייה המבוגרת. נתנו יותר חופש לרשויות המקומיות להתאים את המענים לאוכלוסייה שלהן, הוספנו משאבים, מועדונים, לחצנים, מערכות טכנולוגיות ושירותים ועוד היד נטויה. אנחנו כאן ואנחנו נדאג שאף אדם מבוגר בישראל לא יחיה במחסור ולא יחוש בדידות".

מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן: "נמשיך להיות עם היד על הדופק ולהתאים את התוכניות שלנו לצרכים של האוכלוסייה המבוגרת כדי שכל אדם בישראל יידע שיש לו כתובת".