חוק הקורונה החדש אושר: השתתפות בתפילה נוספה לסעיף החריגים לסגר

החוק שיבטל את תקנות שעת החירום שהונהגו מאז פרוץ מגפת הקורונה בישראל - עבר במליאה. יו"ר ועדה החוקה, גלעד קריב: "החוק יעמוד בתוקף עד סוף השנה, והוא צפוי לשקם את הפיקוח הפרלמנטרי על פעולת הממשלה במאבק בקורונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/01/22 21:42 כג בשבט התשפב

חוק הקורונה החדש אושר: השתתפות בתפילה נוספה לסעיף החריגים לסגר
תפילה בחוץ, צילום: Chen Leopold/Flash90

מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות, אושרה ההצעה בקריאה שלישית ברוב של תשעה תומכים מול שלושה מתנגדים.

החוק שייכנס לתוקפו ב-1.2.22, כולל חיזוק הפיקוח הפרלמנטרי, דרך הבחנה בין "מצב בריאותי מיוחד" שיחול בין גלי תחלואה לבין "מצב חירום בשל נגיף הקורונה", זאת במקום החוק הנוכחי בו יש רק מצב חירום אחד.

מוקדם יותר אושר החוק בוועדת חוקה. "החוק החדש יעמוד בתוקף עד סוף השנה הנוכחית", אמר יו"ר הוועדה חבר הכנסת גלעד קריב. "הוא צפוי לשקם את הפיקוח הפרלמנטרי על פעולת הממשלה בתחום המאבק בקורונה ומטיל מגבלות חשובות על הפעלת הסמכויות המיוחדות שיש לממשלה. החוק יאפשר את סיום מצב החירום אחרי כמעט שנתיים ואת המעבר למצב בריאותי מיוחד שיש בו איזון ראוי יותר בין השמירה על זכויות היסוד של כולנו לבין הצורך למנוע פגיעה בבריאות הציבור".

תו ירוק

תו ירוק | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ב"מצב בריאותי מיוחד"- הפיקוח הפרלמנטרי יהיה דומה יותר למקובל בפיקוח על תקנות "רגילות" שמביאה הממשלה - התקנות יובאו לוועדה חמישה ימים לפני מועד הכניסה לתוקף וייכנסו לתוקף רק אם יקבלו אישור פרלמנטרי מראש, כנהוג בכל הצעה.

ב"מצב החירום" - הפיקוח הפרלמנטרי יהיה דומה לזה המקובל כיום כך שתקנות שתתקין הממשלה מכוח החוק יוכלו להיכנס לתוקף גם בלא אישור ועדה מראש, וניתן יהיה לאשרן בדיעבד בוועדה או במליאה, אך פרק הזמן שיהיה נתון לוועדה לדון בתקנות בטרם ייכנסו לתוקף יוארך מ-24 ל-48 שעות.

בהצעת החוק, מעוגנת לראשונה הסמכה מפורשת להתקנת תקנות לעניין חובת הצגה של "תו ירוק" בכניסה למקומות פתוחים לציבור, מקומות עבודה, אירועים פרטיים, מוסדות חינוך, מסגרות רווחה ועוד. הסמכה זו מסדירה את שיקול הדעת של הממשלה בקשר לתו הירוק ומגבילה את הממשלה בהחלת תו ירוק על מקומות המוכרים או מספקים שירותים או מוצרים חיוניים. 

בדיקת קורונה שלילית לצד תעודת מתחסן או מחלים

בוועדת חוקה עמדו על כך כי לא תימנע האפשרות הקיימת היום, להצגת תוצאת בדיקה שלילית בכניסה למקומות אלו, לצד האפשרות להציג תעודת מתחסן או מחלים. זאת בניגוד להצעת החוק הממשלתית שנועדה לאפשר חובת תו ירוק אף ללא אפשרות להצגת תוצאת בדיקה שלילית.

עוד לפי הצעת החוק, הרכב קבינט הקורונה ישונה לחמישה שרים לפחות ובהם ראש הממשלה ושר הבריאות, שר האוצר יהיה חבר קבוע בוועדת השרים המצומצמת שהממשלה רשאית להסמיך לדון בשינויים שיערכו חברי כנסת בתקנות בעת מצב בריאותי מיוחד.

בנוסף, תבוטל סמכות הממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד" שמכוחו ניתן להגביל הפגנות, ותבוטל חובת המדינה למימון ציבורי של שהות מבודדים או חולים במלונית למעט חריגים. עוד נקבע כי כל תיקון העוסק בצו בידוד בית לעניין בידוד או עטית מסכה, יובא לאישור ועדת הבריאות במלואו, ולא רק החמרות.

הסכמות בין האופוזיציה והקואליציה

בהתאם להסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה תוקן נוסח הצעת החוק כך שהוכנסו לתוכו שתי הסתייגויותיו של ח"כ רוטמן.

  • בתקופת תוקפה של הכרזה על "מצב חירום בשל נגיף הקורונה" – יהיו חברים שבעה שרים לפחות ובהם ראש הממשלה, שר הבריאות ושר האוצר. זאת במקום חמישה חברים שאישרה הוועדה בנוסח הקודם. 
  • השתתפות בתפילה נוספה לסעיף החריגים לסגר, לפיו גם במצב בו יש הגבלה על יציאה ממקום המגורים, יש שורה של חריגים שההגבלה לא יכולה למנוע יציאה עבורם.

שמחה רוטמן אמר: "האינטרס של בריאות הציבור התיישר בדיוק עם מה שחשוב לשופטים: הפגנה, עיתונאים, נתב"ג. תפילה אפס, לא. והדבר הזה בעיניי היה עיוות שבמדינה יהודית לא יכול לעמוד. אני לא יכול להגיד שבשביל זה נכנסתי לפוליטיקה. לא תיארתי לעצמי שהקורונה תימשך כל כך הרבה זמן, אבל בהחלט בשביל האמירה הברורה, ויותר מזה, האמירה הברורה על תפילה חשובה לי מאוד. סביב הדבר הזה הצלחנו להתאחד כולנו, בנושא הזה לא הייתה מחלוקת בכלל, אפילו לא עם המשותפת".