משבר הקורונה חברי הכנסת אישרו: הסכום אותו יקבלו עצמאים עבור כל יום של בידוד

חוק התכנית לסיוע כלכלי לנפגעי מגפת הקורונה עבר בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת | מגישת הצעת החוק, אפרת רייטן: "מתקנים כאן עוול שנעשה לעצמאים בחודשים האחרונים". שלמה קרעי: "ההצעה הזו היא טיפה בים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/01/22 19:35 כג בשבט התשפב

חברי הכנסת אישרו: הסכום אותו יקבלו עצמאים עבור כל יום של בידוד
הפגנת העצמאים, היום, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי לנפגעי מגפת הקורונה. 12 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים.

בנובמבר 2020 נחקק חוק התוכנית לסיוע כלכלי, במסגרת התיקון לחוק התוכנית לסיוע כלכלי, נחתם הסדר המעניק לעובד אשר נעדר מעבודתו עקב שהייתו בבידוד, תשלום דמי בידוד, בשיעור דומה לשיעור של דמי המחלה שלהם זכאי העובד לפי חוק דמי מחלה. 

בהצעת החוק של חברת הכנסת אפרת רייטן ממפלגת העבודה, הוצע לעגן בחוק מנגנון דומה שיעניק תשלום דמי בידוד לעצמאי שנעדר מעבודתו עקב שהותו או שהות ילדו בבידוד זאת, באמצעות החלת המנגנון שנקבע בחוק הראשוני, בשינויים המחויבים הנובעים מאופי ושיטת ההעסקה השונים של עצמאים לעומת עובדים שכירים.

בעוד שבהצעה המקורית התעריף עמד על –430 שקלים ליום, בנוסח הסופי הוא עומד על 570 שקלים ליום, כאשר הימים יחושבו בדיעבד מחודש יולי 2021. יום נוסף, רביעי לבידוד, יחושב החל מ-21 בדצמבר 2021. גם עצמאים שיצאו לחו"ל במסגרת עבודתם יהיו זכאים לדמי הבידוד.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, אפרת רייטן הציגה את ההצעה ואמרה במליאה: "אנחנו מתקנים כאן עוול שנעשה לטעמי לעצמאים בחודשים האחרונים". חבר הכנסת שלמה קרעי אמר בחוסר שביעות רצון: "ההצעה הזו היא טיפה בים. אנחנו נמצאים ממש בסגר אבל ליברמן לא רוצה להכריז עליו כסגר כדי שלא יצטרך באמת לפצות את העצמאים". 

"שנת 2021 היא בוודאות השנה הכי טובה במאה 2021 מבחינה כלכלית"

בישיבת סיעת ישראל ביתנו לפני כשבועיים, התייחס שר האוצר אביגדור למצוקות העצמאים. "אני ער לזעקה, אני קצת מופתע מכלי התקשורת שמנסים להביא את הציבור לחרדה. מחכים לנו חודשי ינואר-פברואר מאוד לא פשוטים, אך אנחנו ערוכים וזה לא סוף העולם. אנחנו עוקבים במעקב יומי אחרי כל ענף ואחרי כל התפתחות במדינה. אני חוזר ואומר, אנחנו נעזור לכל עסק שזכאי לסיוע ואנחנו נעשה את זה באופן שקול ואחראי".

עוד הוא אמר: "שנת 2021 היא בוודאות השנה הכי טובה במאה 2021 מבחינה כלכלית. היום החשב הכלכלי נתן נתונים וסיכום של שנת 21, הגרעון ירד ל-4.5% מ-11.4%, הרבה מתחת לכל התחזיות הכי אופטימיות וזה אומר שהמשק נמצא בתנופה. הכנסות המדינה, לשנת 2021 עמדו על 413 מיליארד שקלים, 19% יותר בהשוואה לשנת 2019 שהיא שנת טרום הקורונה שזו אינדיקציה נוספת למה קורה במשק".